AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.971

Coilovers på E65a med EDC / Dynamic drive?

Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Hej!

Kan börja med att jag redan vet i mångas ögon att jag "förstör" bilen osv. Och det kan jag väl delvis hålla med om. Men vill bara ha svar på min fråga.

Hur sänker man en E65a med EDC & Dynamic Drive?
Vad innebär mera exakt att bilen har EDC samt Dynamic Drive?

Har en E65a idag som skall bytas ut till förmån för en 745a (har en 735a idag) och den har jag monterat coilovers på utan problem då det var en bil som saknade EDC / Dynamic Drive.

Går det att endast montera coilovers fram och sedan sänka den med luften bak. (så gör ju många på E61orna) eller ballar bilens dator ur då ifall den känner att "fjäderbenet saknas" ?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag tror du kommer få felmeddelande i Idriven, men visst kommer bilen gå att köra :)

EDC är själva dämparna och betyder att de går att justera elektroniskt. Nu gissar jag bara, men jag tror det är väldigt primitivt och att man helt enkelt lägger på spänning så blir dom hårdare. Är det så kan man säkert mäta upp motståndet och ersätta med ett motstånd.

Dynamic drive involverar även de stötdämparna men även dynamiska krängningshämmare. Det gör att bilen flyter som en svävare på rak väg, men hämmar krängningar ypperligt när det behövs. Enligt BMW ska de även förbättra bilens beteende vid acceleration och inbromsning, det är väl där dämparna hjälper till.
3M
718
3MW
E36 Ti
Har för mig att jag sett coilovers till e65 med EDC (eller så har jag sett fel :/)

Sök även på forum i Usa för mer info. Var själv inne på att skaffa en e65 med edc innan min nuvarnade e65:a och fann väldigt mkt info om just den frågan.

Lycka till!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.