AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.121

Däcktrykssensorer någon som vet säkert

La
74
Lasse E
BMW 745 2002
Någon som vet hur däcktryckssensorena funkar?? jag har 2 nya från 03 kan jag använda dom eller är dom för gamla går dom att mäta fins det batteri i eller laddas dom på något annat sätt Taksam om någon vet säkert hur dom funkat MVH Lasse
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
På min Passat som jag hade förut (en 07'a) funkade det så att det mättes via ESP'n. Tror jag. Att den hela tiden ligger o räknar varv, d.v.s kollar rullomkretsen på hjulet. Får den diff mellan hjulen så antar den att trycket sjunkit för lågt.

Är det så det funkar på BMW också kanske?

La
74
Lasse E
BMW 745 2002
Nej Storabjörnen dom är radiostyrda vad jag undrar är hur länge dom varar & om sensorena är färskvara MVH Lasse
Lasse E: Denna typ av däcktryckssensorer är ganska ovanliga i Sverige, så du lär nog inte få så mycket svar på din fråga här. På de flesta BMW bilar i Europa används ABS-sensorerna för att avgöra ifall något hjul punkterats. Det system du har fanns som tillval på vissa BMW modeller. Ett tillval som, mig veterligen, få valde till.

Jag föreslår att du ställer frågan på ett amerikanskt BMW forum istället. Där borde du få bra respons med tanke på att däcktryckssensorer är ett lag krav i USA.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Är minnet dåligt? :-)
Svaret finns i ding egen tråd från 2011:

Länk

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vad jag förstått så är det ett inbyggt batteri som inte går att ladda. De har helt enkelt en begränsad livstid. Troligen är de tillverkade 03 värdelösa.
La
74
Lasse E
BMW 745 2002
Ja steaman minnet är bra men kort det borde väl du veta som är 103 år eller?? nu är det så att jag fått 4 nya givare från Tyskland
2 Beru orginal 2002 som endligt uppgift från leverantören slutat att tillverkas & 2 eftermarknads 2012 jag har fått uppgifter från BMW att dom vara Ci.5 år men inte om dom varar från inköp eller eftter montering Ursäkta att jag frågade igen men jag har fortfarande inte fått ett tillfredställande svar på om det finns ett bäst före datum vid ny montering. Du kanse har något förslag?? MVH Lasse
be
76
beemer v8
528 touring 98,328cab 98 840 93
Dom har ett batteri som håller ca.5-6 år.
Jag kan tillägga att på nya bilar kommer dom bli obligatoriska (EU-regel) kostnad för fälgköparen på 500-1000 kr per hjul.Mvh Patrik

Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Flera av de däckfirmor jag har besökt har haft utrustning för att mäta om sensorerna fungerar, dock kan dom inte säga hur länge till dom kommer att fungera.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.