|
|
|
|---|---|
|
Service innan eller efter vinteravställning ?? Har ca 200 mil kvar innan det är dags för service och även att ställa av bilen . frågan är då vilket som är bäst !? inspektion 1 MVH TONY ///M3 | |
|
ja eftersom bilen bara kommer att stå stilla i ett garage så tycker ja de verkar bättre att köra servicen direkt när du ställer på bilen istället.. så ska ja göra med min iallafall.. ja sitter i samma sits som dig ungefär larsson -m3 93- |
|
|
Enligt ett tips som jag fick var det bättre att göra service innan avställning! Anledningen till det är att gammal olja har sämre motståndskraft mot fukt (och förmåga att binda kondensvatten). Därför mår motorn bättre av fräsh olja när den står stilla under vintern. Vill du vara lite petig kan du hälla en matsked olja i varje tändstiftshål (skruva ur stiften först!) för att minimera risken för rost i cylinderloppen när du har ställt av bilen. Vill du lyxa till det kan du göra oljebyte både innan och efter avställning det är givetvis bäst eftersom olja oxiderar med luften (och försämras kvalitetsmässigt) med tiden oavsett om du kör motorn eller inte. Men det kostar ju en slant om du inte kan köpa oljan billigt! Mvh |
|
Grusse |
Givetvis så görs oljebyte direkt efter avställnig, finns väl ingen anledning att ha bilen stå med gammal olja? Precis som "Johan B" skriver så står den nya oljan emot fukt mycket bättre. En sak till, en gammal olja innehåller små metallparticklar som fräter på t ex vevaxel vevstakar om den får stå en längre tid. |
318 iS M3 |
Jag ska oxå avställa min bil. Kan man inet bara typ starta bilen en gång på två veckor så att han blir varm. Samtidigt ha motorvärmare på under hela vintern. "Kör BMW Så åldras du inte" |
|
Det kan du göra, men kör den så varm som möjligt. Skonsammare... Motorvärmare under HELA vintern tycker jag låter lite overkill dock. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
| Jag brukar varmköra motorn en gång i veckan och byter oljan när jag ställer på bilen. Kommer eventuellet att ställa av bilen redan nästa vecka! :-( | |
|
Som många andra vill jag också rekommendera att oljebyte innan avställning är nog så viktigt. Alla tillsatser försämras, bl.a dispergenter:na (som motverkar avlagringar av olösliga förbränningsprodukter och andra föroreningar genom att hålla dessa svävande i oljan) Samt inhibitor:er (fördröjer eller förhindrar kemiska reaktioner, t.ex oxidation, korrosion m.m) Byt innan! "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
Tack för alla svar ! Skulle om jag ha dom pengarna serva den nu innan och sedan en oljeservice efter vintern . Men då blir det service nu före då da ! MVH TONY ///M3 |
|
|
Anders, du verkar väldigt kunnig på det här med oljor. Jag skulle vilja ha din åsikt om jag borde byta olja innan eller efter vintern. Bytte olja i april, sen dess har jag kört 150 mil. Bilen har varit avställd sedan maj. Borde jag byta olja innan vintern? Finns väl bilar som har oljebyte vartannat år. Så i det perspektivet borde jag kunna vänta med bytet tills i vår. |
|
| Blev lite konstigt formulerat.. | |
|
Helt klart byt olja innan vintern...Låt motorn gå i ca 1 minut med den nya oljan .. orsaken till det är för att oljan ska inte bli varm med man vill ju att den nya oljan ska komma gå runt riktigt och smörja i motorn (som Johan B sa) Då oljan blivit varm bildas det kondens eller vatten i oljan som kan orsaka rost och beläggningar och det bildas så fort oljan blivit varm ____________ Länk ____________ *Pengar löser inga problem...Men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel* |
|
| Om bilen står i ett varmgarage under vintern med samma temperatur både väl inte det spela någon roll om man byter olja efter vintern. Det är väl bara i ett kall garage, där temperaturen ändras, som det är läge att förbereda för den kommade "temp-cykeln" ? | |
|
Tabasco>>Oljan(den gamla)ínnehåller så mycket sura förbränningsrester och annat skit(rostrisk)att det absolut är rekommendabelt att trycka in fräsch olja Och filter INNAN avställningen. Mvh Janne. |
|
|
Tänkte på det mickqe sa om att man bara ska köra en minut eller så med nya oljan innan avställning. Om man ska ställa av i ett garage där det ej finns möjlighet att byta olja. Hur illa är det om man byter olja/filter och sen kör 1 mil eller 2 med den innan man ställer av den? Förlorar man poängen med det då? /Per |
|
|
Nej, vitsen är ju att oljan inte ska hinna brytas ned eller bli skitig och utspädd etc. Det blir den inte på så kort tid. Byt, kör den till garaget och var glad (eller ledsen för att du ska ställa av den) ;-) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Länk |
|
|
Skönt att höra, då kan jag byta min olja i lugn och ro innan avställning. Hemska tanke, endast 1 månad kvar nu =( /Per |
|
|
Om man läser i BMWs instruktionsbok över bilen (iaf på min M-Coupé) så rekommenderas t.o.m. en inspektion 1 service innan avställningen. SÅ om olja skall bytas så skall den således helst bytas INNAN avställning. Men som sagt, läs instruktionsboken (även om det verkar löljligt)så ser du vad BMW rekommenderar. Mvh Johan |
|
|
Hej!! Om man startar som tidigare sagt bilen låt säga en gång i veckan...då behöver man väl inte byta några oljor lr dylikt?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.