AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.330

Är det samma dämpare på sedan och touring ?

sn
76
sniff87
bmw 520i -89
Hallå , någon som vet om dämpare passar från en 330i sedan -02 m-sport till en 330d touring m-sport -01 ?

Ja de passar.
sn
76
sniff87
bmw 520i -89
Är du helt säker ? Jag har hittat på blocket komplett fast det är från en sedan .. Men kollar man på www.realoem.com så är det olika , men jag vet inte .
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Inte helt haj på det med dämpare och hur det hänger ihop men vad gäller F31 vs F30 så ska touringen vara styvare i bak, antagligen för att kompensera för högre totalvikt/lastvikt. Läste väl i någon recension att den var lite hårdare bak så det är det jag utgår ifrån. Kan det skilja även på e46 kanske?
sn
76
sniff87
bmw 520i -89
ja det är mycket möjligt , vore ju kanon om det passar. Så om någon vet med säkerthet så uppskattas svar :)
Touring, Sedan och Coupe är samma längd osv.

Vi monterade över från en Sedan till Touring för något år sedan och det stämde till 100%.

Har även monterat från en E30 till min egen, men där skiljer längden på 5 cm annars allt samma.

Dubbel kollade på Realoem och det stämmer som du skriver ang artikel nummer, men de är samma.

sn
76
sniff87
bmw 520i -89
okey, låter kanon .. tack för svar, då slå ja till på dessa :) Är less på stötiga coilovers .. :)
Stötdämparna från en sedan passar rent fysiskt en touring, men de är avsedda för en lägre belastning eftersom att sedanen väger mycket mindre än touringen. Därav kommer de att slitas mycket fortare eftersom att de är dimensionerade för en lägre belastning samtidigt som dämpningen inte kommer fungera vid mycket last. Då kan bilen börja gunga, precis som när stötdämparna är utslitna, om det vill sig riktigt illa.
sn
76
sniff87
bmw 520i -89
ja fast touringen väger bara 300 kg mer än sedan, som att åka 3 fullvuxna i bilen bara .. Så mycket kan det väl inte göra ? Åker sällan fullastad bil :)
jo
100
jonasHelin
e38 740ia -96
låter otroligt att bmw skulle göra olika dämpare på sedan och touring, om det är nått som skiljer så lär det vara fjädrarna.
jonasHelin: Varför skulle det vara otroligt av BMW att använda olika dämoare? Stötdämpare har en deriverande verkan som är avstämd mot en viss belastning.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Sniff87: Att konstant köra med fullstad bil kortar utan tvekan livslängden på dämpningen. Sen vet du väl hur "rolig" en fullastad bil är att köra gentemot en normallastad :)
men om det i själva verket är dämparna eller fjädrarna som skiljer sig åt mellan sedan och touring får någon annan svara på..
sniff87: Du är fri till att göra precis som du vill. Vill du köpa stötdämparen från en sedan med bensinmotor och montera på en touring med dieselmotor är det väl bara att göra det.
Tänk bara på att touringen även får lasta mer samtidigt som dieseln väger mer än bensinaren.
sn
76
sniff87
bmw 520i -89
har köpt dom nu, 1500 kr för alla 4 komplett .. jag prövar och se , i värsta fall får jag sätta tillbaka coilovers .. Men ja tycker dom är så stötiga , inge roligt att köra på norrlandsvägar med :/
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Med tanke på att fjädrar på BMW klassas i steg om 25kg och därmed även är olika på samma modell, samma motor men olika utrustning vore det väldigt konstigt om det var samma dämpare. Kollar man på min bil är det samma stötdämpare på
E39: Detaljer på E39
E39 520d Touring, Europa
E39 520i Touring, Europa
E39 523i Touring, Europa
E39 525d Touring, Europa
E39 525i Touring, Europa
E39 525tds Touring, Europa
E39 528i Touring, Europa
E39 530d Touring, Europa
E39 530i Touring, Europa
mao, olika Touring/sedan samt annan för V8.

Kolla på realoem vilka som är samma.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.