|
|
|
|---|---|
|
Hej, som rubriken lyder så har jag fått laddproblem på min 540 e39 - 99. Batterilampan tändes bara ett par kvarter hemifrån så jag har inte kört med den för att se om andra problem dyker upp eller om batteriet laddas ur. Hur som hels så är jag lite osäker på hur man skulle kontrollera hur mycket eller om den laddade så jag mätte mellan skruven på generatorn och chassit och då visade den 12, någonting sedan lossade jag kabeln från generatorn och då laddar den 0v mot chassiet men jag har däremot 12 mellan kabeln och chassi. Bakspänning? Har även provar att ta loss minuspolen från batteriet och då stannar bilen omedelbart, har för mig att de skall kunna gå på bara generatorkraft. Nu till det märkliga, lånade en splitter ny aldrig monterad utbytesgenerator av en kompis som jag monterade i min bil och till min stora förvåning så är det ingen skillnad alls, batterilampan lyser, bilen dör utan minuspolen kopplad. Vad kan vara felet? Är jag dum och tänker krokigt runt hur man spänningsmäter en generator eller kan man ha oturen att den nya generatorn också är kass då den är köpt på ebay i tyskland för runt 2500:- | |
|
Du bör inte koppla loss kablar med bilen igång, Länk 628csi |
|
|
Att lossa batterikabeln med motorn igång är "big NO-NO!" Det kan lätt bli strömspikar som förstör elektronikmodulerna i bilen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| AC må være på når du spänningsmäter en 540 på batteriet,skal ligge på ca 13,9-14,2 på tomgang med en god generator,ta en test på batteriet før du mäter,skal være ca 12,3 og 12,5-12,6 etter 16 minutter når bilen går i hvilelege. | |
|
Tack för alla tips. Nu har jag barit och mätt och kollat efter konstens alla regler och när jag mätte över batteriet med motorn av så låg den på 11,49V och samma efter att jag startat den men efter 5min på tomgång med lite belastningar igång så hade spänningen över batteriet sjunkit till 10,3V och strax därpå tandes ABS lampan så den laddar uppenbarligen inte. Efter som generatorn är helt ny så är väl risken att den är kass minimal? Har tagit bort AC remmen efter ett lagerhaveri men bilen borde väl ladda ändå? |
|
| Låter som batteriet är slut. Har du laddat batteriet med batteriladdare och kollat vilken spänning du har efter det? | |
|
Batteriet är bara ett år gamalt och det håller laddningen fint men man vet aldrig. Men batterilampan borde väl inte lysa då om den laddar som den ska? |
|
| Är det någon som vet hur laddstyrningen fungerar? Tänker att det kan vara typ någor laddrelä eller liknande som havererat. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har du lyft på batterikabeln med motorn igång så pajar generatorns dioder. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ja jag har förståt det, men den laddade inte heller direkt efter generatorbytet så därför går funderingarna kring styrningen av generatorn om det nu finns en sådan. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Generatorn styrs enbart av regulatorn och batteriets spänningsnivå. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ok jätte bra och regulatorn är inbyggd i generatorn eller? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.