|
|
|
|---|---|
| Hej, jag har nyligen köpt en M-ratt till min BMW E39. Och när jag plockade bort orginalratten så satt de typ en rulle bakom ratten , antar att den gör så att inte kablarna till multifunktionen och airbagen inte tvinnar/snurrar ihop sig.. Men den "rullen" passade inte på min M-ratt(?) vad gör jag?? Köpa en ny "rulle" som passar min ratt eller sätta fast de ändå? | |
|
Hej. Det är tyvärr så tråkigt att den nyare snygga M-ratten (som jag antar att det gäller) inte passar på bilar ( E39 ) från innan 1999 tror jag det var. Eller den passar i splinsen på rattstången så det går att skruva fast den men den är inte kompatibel med den befintliga kabelrullen, får fel avstånd till plastkåpor mm. Köper du en passande kabelrulle från den ratten du vill ha dit så passar inte den. Plus att kontakterna inte passar. Så om du vill byta ratt och göra det rätt så får du byta hela rattstången med allt på... mm. / Richard |
|
| Det blev ny typ ratt og airbag system från 03-99 til 2003 | |
|
Tack för svaret Richard, denna ratt jag har köpt ska passa till E39 då den suttit i en :o Men om inte kabelrullen passar borde den ju inte passa? Så jag kan alltså inte köpa en kabelrulle som passar min nya M-ratt? Här är bild på ratten vet ej om de är den nyare? Länk |
|
|
Kan man använda den från vanliga ratten?? Min kabelrulle var avklippt på den ratt jag köpte, men minns inte hur lösningen blev tyvärr, har ett svagt minne av detta dock. Hade mest problem med att airbagen var från nyare m ratt så allt "onödigt" inne i ratten fick tas bort för att den skulle passa :) |
|
|
hej å hå. om du tittar på insidan av ratten (där muttern som håller fast ratten sitter) så står det ingjutet när den är gjord. Den ratt du har enligt bilden är den äldre M5 ratten och den modellen satt vad jag vet i många bilar som gjordes innan 1999. Så om det står att din ratt är gjord innan 1999 så borde det bara vara att byta kabelrulle och sätta in ratten (antar jag). Men jag vill nog inte lova något. Men jag vet säkert att den modell av ratt som du har sitter i många tidiga årsmodeller av E39 så det känns som att du har hittat rätt ratt ändå. skaffa en passande kabelrulle och testa är nog det du kan göra. :-) |
|
|
Är det inte airbagen som är det viktigare här? I de nyare från 3/99 så är det 2-vägs airbagsystem som gäller medans de äldre har ett 1-vägs system. Vilken som är i ratten märker du ju snabbt om du försöker koppla in ratten. Vad menar du egentligen med att allt onödigt fick tas bort??????? Har du tagit bort hela airbagen? Även släpringen är annorlunda så du har mycket jobb framför dig om du ska få detta att passa. Ratten du köpt sitter även i nyare E39 (dvs efter 3/99) men är då alltså annorlunda med fäste, airbagssystem och släpring även om den exteriört ser likadan ut. Återkoppla gärna hur detta fortskrider! |
|
| Airbagen med 2vægs system fungerar utan problem att montera i ratt innan 99. Man får bara ta bort den vita plastbiten som hindrar slæpringen att snyrra nær du tar bort ratten, annars ær den før djup. Man monterar bara kablarna från airbagen till steg 2 på den nya. Står mer någonstans på forumet hæe :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.