|
|
|
|---|---|
|
Hej! Pga en miss vid köpet av min F31:a så fick jag fel framstolar. Säljaren sa vid 2 tillfällen att bilarna jag provkörde hade exakt identiska framstolar som jag skulle få som standard i min 318 F31. Dvs den stolmodellen där man kan höja framkanten på stolen, inte bara hissa den upp och ner i plant läge, (tror den kallas "sportstol" alternativt finns det någon modell med tippfunktion men utan förlängning av dynan) Orkar inte bråka om det eftersom jag inte kan bevisa något, är dock 100.00% säker på vad säljaren sa eftersom det här var en sak jag ville vara säker på. Men ord lär stå mot ord, så ingen ide att lägga energi på det :-) Att byta framstol lär väl inte heller vara gratis ... Så nu är jag ute efter en ersättning för "tippfunktionen". Har testat en smal kudde under knäna och det fungerar helt ok, men det är lite bängligt att hantera (ser dessutom lite fel ut i den fina förarmiljön :). Så jag är ute efter något smidigare att lägga under under knäna och angränsande del av låren. Någon som har något tips? | |
| Långsökt men kolla på bilskrotar du kommer till slut hitta en krockad bil med sportstol som du kan köpa, F31/30 är självklart ovanliga nu men det bör ju komma in bilar så småningom | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag vet inte alls om jag är inne på rätt spår av vad du söker, men i min Golf 2'a (hobbybil) sitter en Momo skalstol, den är platt i dynan och undersidan av mina ben/knän behöver stöd. Jag har därför en sån kudde som typ rallyförare har, den är avsedd för den delen av kroppen. Från OMP, svart, och fast i stoppningen. Mycket smidig och skön. Köpte den på Trendab.se /Sb |
|
@Storabjörnen TACK :-) Grymt, det här verkar vara precis det jag söker: Länk Men det är ju ganska magert med måttdetaljer och bilder på produktsidan på deras webb så vad tror du, du som har en BMW 330 och dessutom kudden i hand, jag har tygklädsel standardstol, passar den och går kardborrfästningen att fixa på något bra sätt? Är kudden stenhård ... eller har den någon komfortstoppning? |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
sj0blom, du hittade rätt. Det är kudde nr 4 på bilden där i länken jag har. Var bor du? Du är välkommen att komma o testa min kudde i ditt säte om du vill? Jag bor i norra Sthlm. Om det inte funkar kan jag gå ut i garaget med måttband och ge dig lite mått på kudden, och kanske ta lite bättre bilder på den? Jag kan ju testa den i min egen BMW och se hur det ser ut/passar också. Jag har M-sportstolar. Det är bra att du inte har lädersäten, då tror jag dylik kudde skulle glida. Hur hård den är, ptja... hur ska man säga, inte "stenhård" men helt klart fast. Fastare än hur man annars tänker sig en kudde liksom. En bra jämförelse av hårdhetsgraden kan vara de sidostödskuddar som vanliga bilsäten har, typ den hårdheten. Det får inte vara för mjukt vet du, man får inte sjunka in med benen under längre färd, det ska vara ett märkbart stöd. /Sb. |
Kudden mäter 22 x 33 x 7.5 Här en bild på kudden --> Länk Här är kudden i mitt framsäte --> Länk Det sitter kardborre undertill, fast jag märkte när jag testade att det inte fastnar på stolstyget, och det kanske är lika bra det, annars skulle det nog bara skada klädseln. Om jag skulle ha en sån kudde i min BMW så skulle jag lätt köpa en bit mocka på tygaffären och använda kunskaperna från syslöjden i skolan och ta bort kardborren under kudden och sy dit en bit mocka. Får känslan av att den skulle ligga mer "glidsäkert" då. Hör av dig om du har fler frågor om den. /Sb. |
|
GRYMT STORT TACK att du tagit dig tid med den här researchen :-) Det ser ju riktigt snyggt ut och måtten verkar ju vara perfekta. Beställer den, är ju ingen förmögenhet om den mot förmodan inte skulle funka. När man tittar på din bild på sätet så ser den ju skräddarsydd ut :-) Återkommer med rapport när jag kört den ett tag, kan ju finnas fler än jag som gjort ett felval på sätet! |
|
Gör så. Kul att jag kunde vara till hjälp! :-) /Sb. |
|
Halloj igen, köpte kudden för några veckor sedan, funkar kanon efter lite modifieringar :-) Men första positiva överraskningen var att den kostade 199kr på plats i Nykvarn, inte 350 som det stod på webben :) Kudden var lite för hög i min smak, speciellt för vänsterbenet när man har en kopplingspedal att sköta, den tog emot för mycket så det funkade inte i stadstrafik och köer. Men eftersom den är tvättbar så är det bara att ta av tyget, ta ut skumgummikudden, och skära till önskad höjd i skumgummit med en vass file´kniv. Jag halverad tjockleken på vänster sida (kopplingsbenet) och tog bort knappt 1/3 på högerbenet. Det enda man kanske skulle önska sig är att den var lite bredare, typ 10 cm. Men är man inte för storväxt så funkar det bra som det är nu också. |
|
Snyggt moddat sj0blom! Kul att det funkade efter justering. Ja, gubbarna är trevliga därute på Trendab, har handlat mycket där. Bredden ja, kanske skulle vara bredare, men man får tänka på att de är gjorda för racerbilar med trängre säten. Jag har ju min i en skalstol och dessa är smalare, så för det syftet är de optimala. /Sb. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.