|
|
|
|---|---|
|
Hej Vilken olja ska man ha i en trimmad 2002,vilka stift brukar ni köra med,får den inte riktigt att funka med 7. den har 304gr kam weber 45, 2.5tums avgassystem | |
|
Vad är det inte riktigt som funkar med 7orna? Är gasarna korrekt bestyckade med lambda? //micke |
|
|
Jag kör en -74:a med samma spec. Efter lite en del efterforskningar kom jag fram till att Q8 Formula F1 10W50 skulle vara ett bra alternativ. Den är gjord för trimmade motorer. Den säljs på din lokala OK/Q8-mack. Ett alternativ är Castrol RS 10W60. Minst lika bra men betydligt dyrare. Båda är helsyntetiska. Rent generellt bör du ha en olja som inte behöver ha så lågt lägstavärde för viskositeten, men däremot ett högt högstavärde. Det betyder att oljan rinner trögt när det är kallt ute (och då använder du troligen inte 2002:an) men har bra smörjande egenskaper vid höga. Tänk på att en syntetolja tvättar bort gammalt skräp effektivare än mineraloljor. Om du skiftar från mineralolja till helsyntet i en gammal bil bör du därför göra ett extra byte av olja och filter efter kanske 100 mil. Du bör alltid använda BMW original oljefilter. |
|
| å så en sak till: Kör du en trimmad 2002:a har du stor fördel av att uppgradera till ett brytarlöst tändsystem, gärna med tändförstärkare som ger starkare och fler gnistor. Med ett sånt system kan du öka elektrodavstånden på stiften lite. Jag kör Crane Cams XR3000 samt passande högeffektsspole PS91. Systemet gör den mer lättstartad, ger jämnare gång, bättre varvvillighet och minskad förbrukning. Det finns billigare system, men detta är ändå prisvärt. | |
|
Tack för svaren! Var har du köpt tändsystemet och vad kostade det? Har tittat på ignitor,men det är kanske inget att ha? Mvh Håkan |
|
|
Jag köpte tänddelarna hos US Parts i Finland. Allt kostade € 230 inkl frakt. Du kan kanske hitta det billigare i USA (tex Summit Racing) men då riskerar du att få betala tull och moms, vilket troligen blir dyrare. Ignitor är ett lite enklare system utan tändförstärkare. Det finns även ett Ignitor II men förstärkare. Priset verkar ligga strax under Crane Cams. Jag har inte hittat det inom EU. |
|
| Var det smidigt att beställa därifrån? | |
|
Har varit inne på deras sida ,men det står bara på finska,fattar inget alls! översättaren till Engelska funkar inte! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.