|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag ställde på min bil den 1/4 och fick då som vanligt den vilande garageförsäkringen omvandlad till en ordinarie försäkring. Vad IF inte talade om var att man passade på att höja från 14000/år till 21500/år!!! Nu sitter jag med en avi som jag inte vill betala och en bil som är inregistrerad och har ett förfallodatum den 1/4 2014. Vad har jag för alternativ om jag vill byta bolag? Jag fick en offert från Länsförsäkringar som ligger på 15500/år som jag vill byta till men vet inte hur jag skall bära mig åt. Har läst på lite men är osäker på vad som verkligen går bra. Kan jag ställa av bilen igen och inte teckna garageförsäkring och sedan ställa på igen men med nytt bolag. Eller måste ett ägarbyte till för att lösa förfallodatum som är den 1/4 2014? | |
|
Aj, ingen dålig premie!! Har du inte ångerrätt på 14 dagar efter du ställde på bilen och tecknade försäkring då? Ring LF och sedan IF och hör med dem vad du kan göra. Ägarbyte är ju alltid ett alternativ men känns ju onödigt. |
|
|
Ångrerätt kan jag kanske åberopa, skall kolla. Tack för tipset! Faktum är att jag ser på IF's hemsida att jag är automatisk försäkrad fram till den 21/4. Gissar att det är inbetald garageförsäkring som "räcker" så långt. Undrar vad som händer om jag helt enkelt bara inte betalar min avi? |
|
| Det är ju bara och ställa av bilen och ringa bolaget och säg att du INTE vill ha någon garagetförsäkring. Sedan väntar du några dagar och ställer på bilen och tecknar nytt avtal hos någon annan. Gjorde så på syrrans bil nyss, t.o.m försäkringsrådgivaren tipsade mig om det. | |
| ok, då verkar det som om det är en lösning som fortfarande fungerar... | |
|
Den lösningen kommer alltid fungera, Att ställa av bilen och inte ha någon försäkring överhuvudtaget innebär ju att bilen står helt oskyddad där den står idag. Då kan man omöjligt va bunden till något bolag längre. Här har du en Chatt med Trygg-Hansa Välkommen till kundservice! Du pratar med Helena, vad kan jag hjälpa dig med? Jag: Hej! Om jag ställe av min bil och avsäger mig garageförsäkringen, vad innebär det? Helena: då upphör försäkringen Jag: Jag kan alltså ställa på bilen efter några dagar och byta bolag? Helena: Ja men du måste ringa oss och säga upp garageförsäkringen Helena: innan du kan teckna ny försäkring |
|
|
:-) Ni är för roliga, svar på allt. Tack för all hjälp! |
|
Karl-Hilding |
Bara till att "sälja" den till hustrun och "köpa" tillbaka den senareOm man så vill. |
| Försäljningstricket har jag redan konstaterat är vattentätt, men det känns lite over-kill och onödigt. | |
Karl-Hilding |
Inte är det overkill. Försök att åberopa ångervecka! Du måste så vackert betala i 12 månader till hffd. (12 mån) När vi köpte den senaste BMW.n så ingick 3 mån gratis helför och 50% rabatt på nästa 3 mån. Resterande 6 mån till fullt pris. Jag räknade på detta och ingick avtal med BMW/If. Efter 12 månader så bytade jag bolag. Blev ungefär samma pengar utan rabatter! |
|
Har svårt att tänka mig att du inte kan avsluta försäkringen i och med att dom har höjt premien. T o m långa avtal för kabel-tv eller mobiltelefoni ger dig rätt att säga upp avtalet i förtid om leverantören höjer priset. ___ //Ulf |
|
|
Om du är försäkrad fram till 21/4 så beror ju det på att du har HFFD (huvudförfallodag) just det datumet, så det är bara att teckna nytt i annat från och med den dagen, och säga upp den gamla. Att bara strunta i att betala är ingen vidare smart idé. |
|
| Det där låter ju logiskt. Faktum är satt det inte står huvudförfallodag någon stans på IF's hemsida. Försäkringens giltighet är ju från 1/4 2013 - 1/4 2014 OM jag betalar den avi jag just fått. | |
|
Så här ser det på IF Betalningsstatus: Betald t.o.m. 2013-04-21 Försäkringsperiod: 2013-04-01 - 2014-04-01 |
|
|
Haha IF alltså. BMW originalförsäkringar (antar att det är IF som ligger bakom denna dumma idé) bestämde sig tydligen att från och med den 1 oktober straffa alla importbilar med en högre premie. Min 740 -00 skulle alltså kosta mig 12k om året med 10% BMW CS rabatt. Fyller ändå 30 i år och bor i en stad med ca 50k invånare så tycker det är lite saftigt. I mitt fall skulle det inte va nåt problem att byta försäkring i dagarna utan att ställa av bilen igen då det är ganska nära ett år sen jag köpte bilen och tecknade försäkringen första gången. Tips på bra bolag emottages, Dina försäkringar fick ner premien till 9500 med 6k i självrisk. |
|
| Ska tilläggas att jag förra året låg på ca 9500 med originalförsäkringen. | |
| Jag kontaktade Länsförsäkringar här i Göteborg och fick en sänkning med nästan 11000 på min hem/villa samt två bilar. Man får uppenbarligen ringa runt, det känns nästan som lotteri vad man får för offerter... | |
| Blev inget byte, blev starkt avrådd av min verkstad att välja Länsförsäkringar i Västra Götaland/Halland på grund av stora samarbetsproblem med den skadereglerare som hanterar dyrare bilar i regionen.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.