|
|
|
|---|---|
|
Jag har en tid haft felindikationen "Nivåreglering inaktiverad" men bilen har haft normalhöjd och kompressorn har hörts ibland. Nyligen sjönk bilen ner väldigt långt vänster bak medan bilen var parkerad och kördes hem (ca 1 mil) i det skicket. När jag plockade bort hjulen gladdes jag åt att det kanske var lätt fixat eftersom en länk till höjdsensorn var så dålig att den lossnat helt och jag trodde att det var felet. Men efter att jag bytt dom kvarstod felindikationen och bilen höjde sig inte. Jag noterade att kompressorn bara gick en eller ett par sekunder när man öppnade dörren. Plockade då bort luftfjädern på vänster sida och den visade sig vara trasig så jag bytte den och för säkerhets skull även den högra. Men kompressorn vill i alla fall inte gå mer än de där sekunderna och felindikationen är fortfarande kvar. Den lilla stund kompressorn går räcker inte till för att pumpa upp nåt tryck i fjädrarna. Bilen har hjulen på plats men vilar huvudsakligen på domkraft under diffen men sänkt till något under normalhöjd då jag läst nåt om att styrenheten känner av om bilen är upplyft till en onormal höjd och stänger av sig själv då. Jag har sökt o läst om nivåreglering på olika ställen men inte sett något nämnas om att man skulle behöva göra nåt speciellt för att få kompressorn att pumpa upp fjädrarna efter ett byte. Allt jag läst antyder att det bara är att byta fjädrarna och återansluta ledningarna och koppla in batteriet sen är det klart. Har jag missat nåt uppenbart ? | |
| Troligen skada på kablarna från sensorerna upp till baksätet. De ligger och nöter mot länkarmarna med kortslutning som följd. | |
| Tack för det :). Det var skadade kablar, de var reparerade tidigare och en ledning hade gått gått av igen vid en lödad skarv. Nu gick pumpen igång en längre stund och bilen fick någorlunda normal höjd dock något sned och felmeddelandet kvarstår. Alltså har jag ett fjärde fel på nivåregleringen. :( | |
|
Härligt... Nu är du ju på väg. Vad händer om du ställer ner bilen på backen och lossar batteripolen en stund. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Lagade en kabel till min nivåreglering högar bak i helgen. Passade på att linda om den andra också. Felmeddelandet låg kvar vid omstart men försvann senare efter ett par omstarter. |
|
|
Efter ett par åkturer är nu felmeddelandet borta :). Den ser lite sned ut men det kanske den var tidigare också, jag har inte kollat efter det tidigare. Jag har hur som helst skaffat en OBD-Usb kabel o en skiva med program som man ska kunna justera in höjden med. |
|
|
Det går att justera höjden inviduellt per sida mha Inpa. //Lars |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.