|
|
|
|---|---|
|
Jag har länge tyckt att BMWs Black Panel är ett rent mästerverk som saknar motstycke i bilbranschen, oerhört elegant och samtidigt funktionellt. Just det att de lagt in mätarringarna och de fysiska (snygga!) mätarnålarna ovanpå en skärm som inte ser ut som ett tivolispel utan mycket snyggt och rent visar symboler och information i vitt eller orange. Länk Men vad är det här för trams?! Jap-crap style!! Länk | |
|
Trams var ordet! /J.I |
|
| Man får ju flera alternativ, är det verkligen något att bli så upprörd över? | |
|
Ja, de fysiska mätarna finns ju inte, de virtuella är inte alls klassiskt BMW-formspråk och med detta är ju BMW som diverse andra dussinbilar som bara har displayer. Jag tycker att den första black panel var en perfekt förening av klassiskt BMW med modern teknik, och unik. |
|
| Jag tycker faktiskt en del av funktionerna var ganska kloka. Sen om man inte gillar utseendet så har man alltid friheten att kunna stänga av det. Så jag förstår inte heller upprördheten, då tycker jag nog BMW har gjort andra "tavlor" som är betydligt värre... | |
| Jag tycker faktiskt en del av funktionerna var ganska kloka. Sen om man inte gillar utseendet så har man alltid friheten att kunna stänga av det. Så jag förstår inte heller upprördheten, då tycker jag nog BMW har gjort andra "tavlor" som är betydligt värre... | |
|
En "fysisk" visarnål är per definition 3D. Virtuell visarnål är 2D. Vilken visare tror ni blir svår att se när/om det förekommer reflexer? mvh/ Anders |
|
| Exakt. | |
|
Naturligtvis kan man visa information på "nytt" sätt med den nya panelen. Men, just virtuella visare är enl. min mening platt fall (i mer än en bemärkelse). Se 7-Serie LCI: Länk Platt var ordet, bara ringarna sticker ut. mvh/ Anders |
|
|
Det enda som kanske kan anses vara lite ballt är att när man startar bilen så "åker" mätarna ut från centrum som ett par ljussablar i Star Wars. Men där slutar å andra sidan det balla... Nästa gimmick, vad blir det??? Belysta bromsskivor i blå neon??? Niklas Fransosen |
|
| Tycker personligen att det är "ballt". | |
|
Jag håller helt med dig "marin" och jag tycker att det är rätt allvarligt eftersom det är ens fysiska arbetsplats som påverkas och varför ska det t.ex. bli blått i eco-mode? Niklas- håller med dig om "sablarna" men risken är väl att man tröttnar på dem efter en vecka, eller så "vänjer man sig"... vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
|
Får underbara vibbar till 1800 och 2000 med sin fantastiska mätarlayout,bara att välja in dom då sen är dagen räddad! FAF |
|
|
Det är nog bara till att vänja sig...kanske kommer det möjlighet att i större mån bestämma utseende hemma framför datorn... Vill även tillägga att volvos nya panel är stråt vassare med en kamera som läser av vägskyltar och visar gällande hastighet osv... |
|
| Speed limit Info: finns också till BMW. Här presenteras gällande hastighet även iframrutan via Head Up Display. | |
| Jodå men det finns fler vägskyltar än dem med hastighetsbegränsning... | |
|
Volvos läser väl av hastighetsskyltar och omkörningsförbud, precis som BMWs? Gissningsvis en underleverantör som gjort lösningen som de båda köper in.. Fulldynamiska kluster kommer nog bara bli vanligare, med tanke på prisutveckling på skärmar. Själv tycker jag det är rätt trevligt, det ger möjlighet att visa den information som är viktig just nu på ett bättre sätt. |
|
|
Det verkar inte gå att bli av med den fjantröda visningen i sportläge resp det fisblå i ecolläge? Eller är det journalisten som ej vet hur man gör? Det ska se ut som extended black panel anno 2012, den är perfekt. |
|
|
När jag hade en 750D -13 en vecka så kunde jag inte lista ut hur man själv kunde ställa in utseendet. Det verkar vara låst, men det kanske man kunde. Jag fokuserade på att köra istället :-) Men jag fick det till att det var på detta sättet: ECO-PRO > Blått Comfort > Normalt utseende Normal > Normalt utseende Sport > Rött Sport+ > Rött I just den bilen tyckte jag att Sport-läget var trevligast ur ett KÖRA-perspektiv men jag blev så upprörd över det fjantiga utseendet på mätarna att jag återgick till Normalläget. Kanske inget att uppröras över egentligen :-) men som kund vill jag kunna välja själv hur jag vill att det ska se ut. Är väl toppen att man kan ändra utseendet beroende på vad man prioriterar för info (för stunden eller permanent) men då vill jag just välja som det passar mig. Är annars väldigt nöjd med den black-panel jag har i min F02:a Alltid BMWs standardutseende med riktiga mätarnålar men helt svart när man stängt av bilen. Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.