AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.052

Köra utan avgassystem?

Se
6
Sexhundratio
320iK -87
740iA -95
Jag måste köra min 740 - 95 utan avgassystem (borta från kollektor och bakåt) ett par kilometer där ja ska montera det nya. Är relativt säker att det är inte är någon fara vid lugn körning men kände att ja ändå måste höra mig för! är det något som kan ta skada förutom folks hörsel :-D? tack
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Inget svar på frågan, men passa på att spela in ljudet!
Har du såpass mycket rör kvar att lambdasonder och kattar sitter kvar skulle inte jag vara orolig. Släpper man avgaserna uppe i motorrummet kanske något kan smälta där.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
För att vara säker på att motorrummet ventileras ut från avgaser gör du säkrast i att låsa lådan på t.ex. 2:an så att du kan färdas merparten med varvtal över 4000rpm. Med avseende på den lilla brandrisk som ändå finns bör du göra din transport när det vistas få människor utomhus. T.ex. kl. 03.00... ;)
Om det bara är ett par kilometer så kan du ju bogsera bilen för att slippa risken att något skulle ta skada.
Tror nog att det blir jobbigt efter typ 2 dagar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej henke lexus, vill man slippa risken att något skadas skall man INTE bogsera en automat några kilometer. Man bör i.s.f. noggrant kolla vad som gäller för den lådan. Jag är osäker på hur det är med 740:n.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, jag var med när en fd. jobbarkompis ofrivilligt eldade upp sin bil på motorvägen utanför Täby pga att han körde med en spricka i grenröret (iofs en fiat men bensinmotorer fungerar lika dant oavsett märke).

Sprickan i grenröret fick han några dagar tidigare när avgassystemet fick sig en kyss i samband med att han körde in i en snövall.

Så jag skulle inte chansa - det slår eldsflammor ur grengöret och det finns mycket som kan brinna i motorrummet...


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.