|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag skulle vilja prova höja tomgången lite på min E36 328I för att se om de kan hjälpa den hålla varvet uppe bättre när man kopplar ur vid stoppljus tillexempel utan att den dippar. Så min fråga är går de ställa gasspjället och hur gör man i så fall på 328? mvh Simon | |
|
Du har väl gasvajer på den också? Jag kan justera på min där. |
|
| Jo de ska väll gå men jag menar om de går att ställa stoppskruven elelr ändra gasspjällsgivaren som de går på vissa bilar? | |
|
Ja det finns på min alla fall. Bör även finnas på din tycker jag. Stopp skruv till justear själva gasspjället sedan drar vajern i båda samtidigt. |
|
| Skruva INTE på stoppskruven, speciellt om den har kvar "förseglingen", tex i form av en "plasthatt" eller liknande. Den skruven är inställd från fabrik genom att man "vakuum-mätt" eller liknande, så den skall INTE ändras. Rengör tomgångsmotor o diverse slangar/rör, det skall räcka för att återställa korrekt tomgång. Tomgångsvarvtalet är ej justerbart mig veterligen på moderna bilar, om man nu inte gör bonnmeck som att ändra på stoppskruven och/eller spänna gasvajern eller liknande. | |
| Nej som Dawwe säger är det tomgångsventilen som ska reglera tomgången. Detta när spjällägesgivaren indikerar stängt spjäll. Kolla istället att spjället stänger helt som det ska. | |
|
Okej, jag har bytt tomgångs motor 3 gånger sen jag köpte bilen och inget har hjälpt den att förhindra från att dö ibland när man motorbromsar och kopplar, jag har kollat vakumslangar 1000gånger om dom läcker men ingen gör de. Vi får se bytet till m50 insuget nu när jag bytt alla vakumslangar om det har blivit bättre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.