AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.014

bra hästsläps dragare?

Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Har fått till uppgift att hjälpa en vän med att köpa en stark och bra dragbil.

Hon har en ekonomi runt 20-40k att handla för.
Hon kör en del dagligen så blandad körning på bilen bör inte överstiga litern vid 75% landsväg.
Kombi och manuell är också ett krav. Ett bra AWD system hade inte varit fel heller

Vi har kollat på några bilar redan som saab 95 aero 01 och volvo V70 199hk 02 och V40 160k 00.

Andra bilar jag funderat över är:
Ford mondeo 2,5 V6
Mitsubishi Galant 2,5 v6
BMW 528 "hon tycker inte om bmw... :-("
Mitsubishi Pajero
Opel fronteria 2,2 diesel "vet inte hur de har blivit i kvaliten nu men har skruvat otaliga sådana från första gen"

Hon kan inte skruva och jag slipper gärna.
pa
165
palin lover
S60 T8 AWD Polestar R-design -21

Chevrolet Camaro Z28 -96
Det viktigaste är väl att hon har rätt behörighet på
körkortet? (BE)
Sen kan man leta bil.....
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Med den budgeten tycker jag att 9-5:an ger mest för pengarna. Leta efter en med nivåreglkring eftersom hon kommer köra mycket släp. Volvos fyrhjulsdrift blev betydligt bättre o driftsäkrare från årsm 2003 då haldex infördes. En Audi quattro eller fyrhjulsdriven Subaru skulle kunna va ytterligare alternativ.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Hon har allt från A till CE så för den delen är det ingen fara. Antar att det är en av fördelarna med att vara gammal :)

Ja priset på en motsvarande volvo mot saaben är sjukt mycket högre. sen sticker priset och milen iväg på bilar efter 03 med AWD.

Har funderat på Audi Quattro också. Men de har ofta så mycket mil på sig. Vilken motor bör man skaffa isf och vilken model?

Subaru hade jag gärna rekomenderat men subarus med vettig motor och årsmodel sitter fast en liten bit över budgeten :(
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Länk

Länk

MVH Christofer
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
Passat med Haldex, gärna diesel
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
crille82: de ligger lite för högt upp på smärtgränsen tyvärr. om hon lägger 40k så måsta allt vara perfekt. Sen borde det nog vara 1,8ts motorn iaf. Vill minnas att den 149hk motorn känns lite för trött för att dra en rätt så tung bil plus ett tungt häst släp.

Annars är det riktigt fina bilar.

Matsh: Har funderat på dem med. Antingen passat V6 syncro eller diesel.

Här är en annan bil som jag börja fundera mer o mer på Länk

Vad jag kan läsa så ska det vara en riktig draghäst.

hehe får ursäkta men hon är lite halvkräsen och ovan på det känner jag mig delansvarig så jag vill verkligen att hon ska får så mycket bil för pengarna.

Just nu kör hon en Volvo 945 FTT automater 39000mil som både dricker och går sönder på löpande band. men vill absolut inte att hon ska köpa på sig nya problem.

Hon kommer ursprungligen från england där hon körde en gammal Landrover som hon har lite förkärlek till men det namnet har djupa rötter i problembils katagorin där inne i mitt huvud.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Ja, eller föregående passat 99-> som väl ett tag(?) hade torsen-4wd för ännu stabilare egenskaper
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Roadwrith; Länkad bil bytes enligt annonsen mot 4wd diesel vilket kanske är det bästa ur dragsynpunkt. Vi drar själva hästsläp året om med mellan 1200-2000kg på kroken och en grusbacke med is vintertid som vi ska uppför.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Thomas M: Hittar tyvärr bara en Sådan passat i någolunda närhet och det är en Sedan. Vi har satt ribban på 25,000mil

Ja håller med där. När man står där i en uppförsbacke eller ska vända på en tomt med gräs eller isfläckar är 4x4 en trevlig förljeslagare

Vilka årsmodeller av Nissan King cab är det som dieselmotorn har sköra ramlager?

Jobbiga är att skatten på en SUV diesel som inte är LB-reggad är inte försvarbar :(
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
Har själv en V6 Synkro sedan -99 slit och slängbil som rullar 500 mil om året.
Suverän vinterbil och bangar inte för att dra upp 1000 kg från en hal båtramp.
Är dock en tickande bomb om man inte har en kompis som har bilverkstad.
Min har gått 18 000 mil utan problem nu.
Bytt länkarmarna fram och bromsoken bak.
VW vill ha 18 000 för kamremsbyte och fullsevice, jag får det för 8 000 genom rätt verkstad. Detta görs vid 12' och 20' mil
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Matsh: Ja hon har en vän som är bilmekniker. även om hon får förmånliga priser så springer det snabbt iväg om det är en strulbil.

är det den 190hk från audi? Vad för bränsleförbrukning har den vid vanlig körning och med släp?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Kom och tänka på en Opel omega kombi från -00 eller nyare. Finns väl med en 2,2 l fyra eller en sexa på 2,5 liter. Bakhjulsdriven bil som jag för mig bygger på äldre "robust" teknik. Borde väl gå att hitta vettiga exemplar för 20 papp och uppåt?

Mvh Martin
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Kahn-D: Ja jag har också funderat lite på dem innan.

En vän hade en sådan och den bara gick o gick. Verka finnas samma motor i fonteran med förmån av 4x4 så hade den passat bättre. Är jag inte helt ute o cyklar så finns den motorn också i Saab

Slänga en runda på blocket och se va det finns där.

Men som jag sa innan så känner jag minst lika många som har gjort sig olyckliga på opel.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
En gammal bil kan ju rasa när som... Så är det ju.

Kom på att det skulle stå sexa på 2,6 liter inte 2,5...

Mvh Martin
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
Passat V6 Syncro är i princip en Audi 2.8 quattro, men lättare o billigare.
Drar lätt 1 liter milen eller mer. Min 550 med 367 HKmdrar mindre.
Men en riktigt bra bruksbil som sällan gör dig besviken.
Ca 200 hk och bra vrid.
Hänger du på en häst får du räkna med 1.3 per mil, minst!
Därför rekommenderar jag dieseln.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Octavia finns väl som 4 kraffsare och 1.8t också...

Mvh Martin
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Jo gäller ju att hitta ett bra sköt exemplar. Då har man iaf en bra förutsättng.

Jag har hört att någon av audis 6 ska vara utav den sämmre naturen när det kommer till att dricka olja och ha hög bränsleförbrukning när de jämför 1,8ts. Kan ju me vara att den turbomotorn är så mycket bättre :-)

Octavian har väl bara 149hk motorn om den ör 4x4 eller? Hm rs finns ju. Tänkte jag inte på. Detör både en rätt lätt bil och rätt stark motor.

Vi ska iväg o kolla på den ford mondeon 2,0 tdci 130hk i kristianstad nu i veckan iaf. Se hur den ör och om det går att förhandla priset lite.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Länk
;)
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
haha det är precis vad hon har o kör med nu fast 39,000mil och den håller på att falla sönder i varje hörn haha
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.