AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.316

Fel temperatur i klimapanelen

j:
25
j:son
335d -17
Har ett märkligt fel på min E91 -09
Hela vintern så har man "fått" ha temperaturen på kliman inställd till 17-18°.
Alla andra bilar man har så står den på typ 22. Den håller alltså tempen på runt 22 grader trotts att det står 17-18 i displayen.

Allt funkar som det ska och den reglerar helt perfekt.

Men nu när det börjar bli varmare ute och man vill ha en lite lägre temperatur i bilen (jacka på och solen steker) så finns det inte utrymme neråt att justera, då den ju vid 16 i displayen börjar blåsa satan.
Visst, tempen sjunker ju drastiskt om man har den på 16, men det är ju inte meningen att det ska va så.

Någon som varit med om detta?
Lite som att den visar 4-5° för lite i displayen.

Minns att på gamla Saabar så brukade fläkten som skickar luft till inre tempgivaren lägga av med spännande egenheter som resultat.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag är inte helt säker men är det inte så att 16 grader är det lägsta läget man kan ha och då brukar många klimatsystem ge max-kyla? Jag har för mig att min 530d beter sig så. (Och att maximala templäget ger max-värme.)

Det låter som om att något inte är som det ska med din klimatanläggning. Givare kanske som signalerar felaktig temp. Kanske avbrott/dålig kontakt, ty tempgivare brukar vara av typen NTC-termistorer som ger högt motstånd då det är kallt och lågt då det är varmt.

Avbrott/dålig kontakt => högt motstånd => signalerar att det är kallt => du får för varmt.

(NTC = Negative Temperature Coefficient)

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
j:
25
335d -17
Ingen med erfarenheter?
Man kan ju inte va helt unik med detta?

Läste att man inte bara kunde byta panel för att testa det heller.
Den var inkodad i systemet på något sätt, men den ligger ju inte i MOST-slingan, så det låter lite märkligt.
pu
547
puiu
330i-03
kommer värme vid fötterna?
j:
25
335d -17
Alltså allt funkar precis som det ska.
Bara att skalan är helt fel.
Hela vintern har jag kört på 18 grader och det har varit perfekt varmt och gott.
Ingen felkod heller.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Dum fråga kanske men ändrar du skicktningsspjället? det reglaget som är bredvid varningstreangel knappen?

Bmw kan programmera om "displayen" så att den justeras ifall den ej stämmer. Alltså dom kan göra så att "22c" i displayen ändras till "19c" osv.. korrigera värdena eller vad man kan kalla det. Är nästan helt säker på att detta går på e91
CR
428
CRF_Niklas
Inget du gör själv, du får lämna in bilen alltså
j:
25
335d -17
Körde hem nu på kvällen.
Klarblå himmel när solen gick ner och temperaturen bara dök.
3,5 grader ute när vi kom hem.
Panelen inställd på 18 grader och vi satt nästan och svettades i bilen.

Går det att testa med en annan panel utan kodningar?
Har läst lite att det ska behövas, någon som vet utan att gissa?
CR
428
CRF_Niklas
Tror det går att testa, men lättast är ju om du lämnar in din bil och dom "justerar" panelen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.