AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
14.237

Behövs det verklugen AGM batteri i min 130?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag har fått felmeddelandet om "elektriskt rattlås ur funktion" - kontakta din BMW-verkstad. Verkar inte va ett så kul fel om man kollar gamla trådar (dyrt).
Men för vissa personer har det räckt med att byta batteri... min bil har stått en del vintrar och även om jag underhållsladdat vet man ju inet hur tidigare ägare gjort.
Har noterat att det verkar som om jag har ett AGM-batteri till min förvåning...

Om jag ska byta var jag inställd på att sätta in en Tuder Hightech (TA640) á 1100:- istället, men borde jag satsa på ett nytt AGM-batteri istället á 2300:-?

Mitt nuvarande batteri tar laddning med C-teken (i snöflingeläge) men ett par starter därefter blinkar lysdioderna jag har på snabbkopplingen på batteriet rött igen = under 60% laddning... tyder ju på att batteriet är lite trött.

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Kan tillägga att min bil inte har Start-Stop (då är det väl lämpligt med AGM).

/Jonas
Hi
14
Higgins
130i E81 Limited Sport Edition 2008

Ducati Monster 1100 Evo 2012
Jag hade samma fel både förra året, och nu i vår. Min bil står avställd på vintrarna så batteriet tar lite stryk, dessutom fortfarande originalbatteriet (bilen en 130 2008) Förra året lämnade jag in bilen på Bavaria i Solna som bara laddade upp batteriet och släckte varningslampan.

I år samma problem efter vintern, ber då BMW i Mölndal att göra likadant. De säger att det inte går att släcka fellampan trots att man nu satt in nytt batteri, utan att det verkligen är fel på styrlåset. Bara att bita i sura äpplet och slanta upp ca 6000 kr för byte av styrlåset inkl arbete

/Higgins
bm
390
bmwlars
E90 330i-05 Safirsvart Met
BMW X3 3,0D G.01 2018 Sophistogrå

Ett batteri måste underhålls laddas om bilen är avställd .Visste inte om det när jag ställde av min bil,batteriet blev inte som det var från början så nu i år har jag bytt batteriet nu funkar det som det ska!

///bmwlars
J-
534
J-A
325i T -08
AGM batterier är mindre känsliga för urladdning än konventionella "våta" batterier.
Däremot mer känsliga för höga spänningar och värme då uttorkning av elektrolyt sker.

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Higgins: Mitt rattlås fungerar, man hör att det låser och låserupp. Var ditt trasigt?

BMW har dock ändrat sej och hävdar nu att min bil har har IBS (intelligent batteri sensor) så jag har laddat det på fel sätt i ett år.
Dom rekommenderade mej att flytta laddaren från batteriet till motorrummets batteriuttag och ladda igen (då går laddningen via IBS), samt att göra ett "batterireset" på varningslampan (alltså lägga av minuspolen i 20 minuter)...

Hoppas på att det ska funka, men antar att jag iaf. åker på ett batteribyte så småningom... men hellre det än rattlås motor...

/Jonas
Hi
14
Higgins

Vet inte om det verkligen fungerade eller ej, har inte tänkt på att det skulle avge ett ljud vid i/urkoppling. Frustrerande att ena gången krävdes bara en batteriladdning medan andra gången måste styrkolonnen bytas, men inte helt lätt att avgöra för mig som inte mekat de senaste 15 åren och aldrig med nyare bilar än 70-80 talare.. :-) Det var lite lättare på den tiden

/Higgins
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Higgins: nej, man är ju rätt utlämnad till verkstaden.
Men kostar bytet av kolonnen/låset 6000:- så överlever jag ett sånt också.

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Har nu laddat via motorrummet istället samt lagt av minuspolen en dryg halvtimme...
Direkt när ja la på polen igen hördes det typiska "fling"-ljudet och jag kunnde se enda från bagageluckan att den röda lampan tändes igen...

NU återstår att välja:
Köpa nytt batteri och låta nån mindre meck ta bort röda lampan,
eller låta BMW se över alllt sammans när bilen ändå ska in på service den 22/4...

/Jonas
Hi
14
Higgins

I mitt fall påstod BMW i Mölndal att lampan inte gick att släcka efter batteribytet. Däremot kunde Bavaria i Solna göra det året innan, men det behöver ju förstås inte betyda att det var samma problem båda gångerna även om det känns sannolikt.

/Higgins
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Higgins: Vad betalade du för nytt batteri och montering/registrering på BMW i mölndal?

/Jonas
Hi
14
Higgins

Nytt batteri + arbete ca 6000 tror jag. Har inte fakturan tillgänglig just nu men där nånstans.

Detta ingick i en större faktura som också omfattade byte av motorolja, oljefilter, bromsvätska och förstås byte av styrkolonnen. Alltihopa gick på ca 16000.

/Higgins
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Billigt som bara den :)

Skulle inte förvåna mej om min slutsumam hamnar där också...

/Jonas
Gr
47
Grasfer
120d M-Sport -08
Betalade lite under 3000kr på en meca verkstad. De bytte agm batteri och kodade bilen.
Visa användare
35
claos
320d Touring aut -10
Hur vet jag om jag har ett AGM-Batteri eller inte? Laddströmmen är ju mer känslig i så fall. Har chassinr WBAUX31050A667330. 80 amp? Originalbatteri.
320dA Touring 2009. Kan "S842A Kaltland-Ausführung" innebära kraftigare batteri?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är en djungel, via Länk kan man kolla i BMW:s reservdelskatalog vad som sitter för alternativ med hjälp av chassienumret. Färgen gör skillnad, svart är AGM (?) och vitt/grått blysyre. Du kan även med reservdelsnumret som står på batteriet identifiera via realoem vad som sitter i. Länk kan du får ett pris på samma batteri bilen hade när den lämnade fabriken bytt och kodat. Sen kollar man runt lite på mekonomen, meca eller nått och väljer.

Mvh
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har du BMW originalbatteri tar det 3 sekunder att avgöra om det är "vanligt" eller AGM - kolla på färgen (precis som Asken skriver)!
Vitt => "Vanligt" blysyrabatteri
Svart => AGM blysyrabatteri

Här är mitt batteri i min E87 120i, det är ett "vanligt" batteri
Länk

Här är exempel på ett AGM-batteri
Länk

Lite info från BMW
Länk

Som tidigare påpekats ska ett batteri underhållsladdas om det inte används längre perioder (typ 2-3 månader eller mer) då det alltid sker en viss nivå av självurladdning. Ett AGM-batteri är inte lika känsligt då självurladdningen är lägre på denna typen av batterier - men ska såklart också underhållsladdas om det rör sig om längre perioder.

För underhållsladdning behövs ingen bautaladdare. Till min E87 120i används den minsta CTEK-laddaren för dess underhållsladdning, CTEK XS 800.

Tror CTEK XS 800 numera heter CTEK XS 0.8 och kostar tex 495 SEK på Mekonomen.
Länk
Länk
Annars har classe kampanj på Cetek zafir 45 Länk (- 10% på ett köp bara idag 3/12, (medlemmar) )
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, den fungerar lika fint den som underhållsladdare.

Om jag inte minns fel så hette den först CTEK Zafir 45, ersattes sen med CTEK XS 800 och den ersattes i sin tur nu senast av CTEK XS 0.8
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Visst funkar en klen Ctek för själva underhållsladdningen.
Men om man inte laddat batteriet på hela säsongen är bra med en rejäl laddare först, och sen kan den sitta kvar som underhållsladdare hela avställningen.

Jag uppgraderade just min Zafir 45 till en MXS 10.
Den har utöver högre kapacitet fler laddningssteg och temperatursensor.

/Jonas
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt, den lilla har jag bara för underhållsladdning.

Då bilen står på annan ort så måste jag ha två laddare. Därför har jag en enklare underhållsladdare (XS 0.8) som är inkopplad till bilen som gått i ide, och för övrigt bruk har jag en MXS 3.8 (har aldrig haft bilar med batterier över 80Ah och därför har denna räckt).

Men framöver så får jag nog uppgradera laddaren till minst MXS 5.0 eller MXS 7.0 då trenden över batteristorlekar är högst oroväckande! :-)

Om man inte har mitt upplägg så är det ju enklare att bara köpa en kraftig batteriladdare och ha den som kombinerad underhållsladdare/övrigt bruk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.