|
|
|
|---|---|
| Bytade till sommardäck på bilen, tillverkad 2004-03, och märkte att det är ordentligt med rost i ovankanten i hjulhuset. Ser inte ut att bara vara lacken utan plåten också. Ringde Förenade Bil här i Malmö som bad mig komma in för bedömning. Enligt dem kan inte Förenade Bil ta beslutet om det ska åtgärdas utan görs centralt av BMW (Lögn?). Hur som helst, jag tänkte köra till skadecentret om någon timme och tänkte att det kanske kan vara intressant för autopower-folket att få veta vad BMW verkligen säger och hur dem bedömer detta och öppnar därför tråden redan nu. | |
| Det är nog ingen lögn, det är BMW centralt som står för kostnaden och därför behöver de godkänna att bilen åtgärdas. Så var det för mig när det var roståtgärder på vår E46, verkstaden tog kort och skickade till BMW och sedan återkom de med beslut. | |
| Ok, bra att veta :) Kommer upp lite bilder på rosten här på forumet också inom kort. Vad fick du för besked Wiberg? | |
| På vår bil var det motorhuv och baklucka första gången, det var inga problem, det tog de direkt. Andra gången var det runt låsbygeln för dörren i B-stolpen som det hade rostat, där fick jag stå på mig lite mer men de tog till slut det på garantin också. Så två positiva besked för min del. | |
| Om det tas på garanti beror på var och varför det rostar. | |
|
Precis, det är centralt beslut som fattas eftersom Förenade Bil får betalt av BMW Sverige. Det är inte FB som står för betalningen av ny plåt och lack. De brukar ofta vara frikostiga men om rosten kan vara uppkommen pga stenskott eller annan yttre åverkan skall de väldigt mycket till för att det skall bli godkänt. |
|
|
Hej, Har själv haft ett par rostangrepp åtgärdade på min 320 från 04. Det var lite diskussion innan de på Förenade Bil var villiga att åtgärda på garantin (eftersom de var tveksamma till att BMW centralt skulle godkänna). Anledningen var att de ville hävda att det KUNDE bero på stenskott och att det därför satte garantin ur spel.Jag vet inte om det var mina argument eller om de själva tyckte att stenskottsteorin var en aning långsökt som fick avgörandet att falla till min fördel. Jag blev i alla fall nöjd med hur det hela avlöpte. /M |
|
|
Inom 6 år är det nog rätt generöst. Fick påbörjad rost underkant bakdörr åtgärdat genom dörrbyte inom den tiden. 12år garanti som pratas om är bara det vanliga genomrost, inifrån som jag förstått det. Och inte självförvållat då. Så när genomrostat inom 12 år - så borde man kunna vara optimistisk. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.