|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hade ett par Kumho däck med storleken 235/35z R19 91Y XL förra sommaren. Nyligen bytte jag till nya Nokian Z-line med storleken 235/35zr R19 91Y XL. I mina ögon är det samma storlek på däcken men dom nya däcken sticker ut lite grann från hjulhuset vilket jag inte upplevde att dom gamla gjorde. I hård fjädring tar däcken i hjulhuskanten (har hänt en gång). Fälgarna sitter på rätt ställe och tight mot navet. Är det någon som har nått tips varför dom nya däcken sticker ut? Fälgarna som däcken sitter på är AC schnitzer om det spelar någon roll. | |
|
Bil 325i -06 M-sport |
|
| Olika däck är olika breda trots samma spec. Satte just på Federal RS-R som var drygt en storlek bredare än Hankook V12 i samma dimension. | |
|
Mycket glömt mu, men det är framdäcken som sticker ut! |
|
|
"Johmei": Okej det kändes lite störande, bilen ser ju lite fetare it men man vill ju inte skava sönder däcken eller hjulhuset |
|
| Ja låter irriterande att det skall skava men inte mkt att göra om fram om det tar emot i ytterkant. E9X har plastskärmar fram som inte kan rullas ut. Se om det kan vara någon bultskalle som det tar i för då kan du ta bort bara den bulten och få någon mm vilket kan räcka. Tror inte det finns på E9X dock. Annars får du ta det lite lugnt helt enkelt och njuta av dina "fetare" däck! =) | |
|
Det kan skilja upp till 2cm i bredd på däck som enligt specen är lika breda... /Jonas |
|
|
Okej tack för hjälpen, nu har jag lärt mig nått nytt! Då är det mest troligt där felet sitter! |
|
|
Det är inte fälgarna som är olika breda och att du har satt bakfälgarna fram? Det är vanligt med olika bredd på BMW originalfälgar i de dimensionerna... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
ErikW: Såg det just på bilen att dom fälgarna som tidigare satt bak sitter fram nu. Och dom har djupare hål får bultarna vad nu dey har för betydelse? Tåla mer tyngd vid last? Jag har alltid tidigare bytt däck själv men nu när jag hade nya sommardäck som skulle krängas över tänkte jag att däckia kunde byta i samma veva. Men dom kanske gjorde det fel då.... |
|
|
Precis som ErikW säger så kontrollera bredden på fälgarna. Dock tycker jag det verkar oerhört klantigt om en däckfirma inte lyckas montera fälgarna rätt. |
|
|
Stefan85: det tycker jag också, men jag ser att dom sitter fel. "Navet" för bakfälgarna är bredare än fram och dom sitter tvärtom nu. Det blir som att ha en spacerbricka på framdäcken nu. Fixar det ikväll om jag får tag på domkraft annars ringer jag dit imorrn! Tack för hjälpen allihop! |
|
| Hehe ja det är ju ofta enklare än man tror. Perfekt lösning, men firman ska ju skämmas. | |
| Åk tillbaka till firman så får dom fixa det, medans dom får skämmas lite! | |
|
Jag orkade inte åka in en 2a gång då dom missade att sätta o-ringarna på navet för dom bakre fälgarna (som som sattit fram). Fick rattvibrationer direkt eftrrsom fälgen var grövre än navet så dom fick fixa det dagen efter. Som tur var hade en kompis domkraft så jag fixade problemet igår. Orkade inte vänta tills idag hehe. Nu sitter rätt fälg på rätt plats och bilen fjädrar utan hinder. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.