|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag funderar på att köpa en BMW 320d från Tyskland. Med hjälp av chassi nr så får jag fram denna lista via BMWvin.com Mitt problem är att jag inte blir klok på vad det sitter för Radio/Cd i bilen. Är det någon som kan se det? Utrustnigs lista enligt nedan: S1CAA SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE Selection of COP relevant vehicles S1CBA CO2 UMFANG CO2 package S1CDA BRAKE ENERGY REGENERATION Brake Energy Regeneration S205A AUTOMATIC GETRIEBE Automatic transmission S249A MULITFUNKTION FUER LENKRAD Multifunction f steering wheel S255A SPORT-LEDERLENKRAD Sports leather steering wheel S2KUA LM RAEDER V-SPEICHE 285 BMW LA wheel, V-spoke 285 S2PAA RADSCHRAUBENSICHERUNG Lug bolt retainer S302A ALARMANLAGE Alarm system S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Deleted, model lettering S386A DACHRELING Roof railing S3ACA ANHAENGERKUPPLUNG Trailer coupling S402A PANORAMA GLASDACH Electric panoramic roof S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip S441A RAUCHERPAKET Smoker package S481A SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER Sports seat S493A ABLAGENPAKET Storage compartment package S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger S4AEA ARMAUFLAGE VORNE VERSCHIEBBAR Armrest front, retractable S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Headlight cleaning system S507A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC), rear S520A NEBELSCHEINWERFER Fog lights S521A REGENSENSOR Rain sensor S522A XENON-LICHT Xenon Light S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning S540A GESCHWINDIGKEITSREGELUNG Cruise control S563A LICHTPAKET Light package S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL Navigation system Professional S620A SPRACHEINGABESYSTEM Voice control S644A HANDY VORB. MIT BLUETOOTH-SCHNITTS. Preparation f mobile phone w Bluetooth Code S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 for DVD S6AAA BMW TELESERVICES BMW TeleServices S6ABA STEUERUNG TELESERVICES Control for Teleservices S704A M SPORTFAHRWERK M Sports suspension S761A INDIVIDUAL SONNENSCHUTZVERGLASUNG Individual sunshade glazing S775A INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT Headlining anthracite P7RRA DYNAMIC PAKET Dynamic Package P7RSA COMFORT PAKET Package Comfort S845A AKUSTISCHE GURTWARNUNG Acoustic belt warning S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Retailer Directory Europe S868A SPRACHVERSION NIEDERLAENDISCH Language version, Dutch S877A UEBERKREUZBEDIENUNG ENTFALL Delete cross-pattern operation S886A HOLLAENDISCH / BORDLITERATUR On-board vehicle literature Dutch S8S2A KODIERUNG ALARMSIGNAL Coding alarm signal S8S3A AUTOM. VERRIEGELUNG BEIM ANFAHREN Automatic locking when driving off Code S8SCA LAENDERSPEZ. TELESERVICEFREISCH. Telematics access request,country-spec. S8SPA COP STEUERUNG Control unit COP S321A EXTERIEURUMFAENGE IN WAGENFARBE Exterior parts in vehicle color S4CGA INT.LEISTEN SATINSILBER MATT Interior strips, "satin-silber" matt S548A KILOMETERTACHO Kilometer-calibrated speedometer | |
| Radion är väl integrerad i navigationen. Navi verkar vara Professional. Står inget om vad det är för högtalare så jag antar att det är "standard". Så det borde vara en standard 320 med comfort och dynamic paket, standard högtalare. | |
|
Hej, Tack för svaret. Har ej haft BMW innan. Vilken klass håller en "standard stereo" i BMW. Brukar det sitta bra apparater i dem med bra ljud? kanske inte så lätt att svara på, beror hur kräsen man är. Jag får väl försöka hitta en och provlyssna. |
|
|
Jag har Professional stereo (utan navi) + standard stereo ljudet och det är inte speciellt kul. Standardljudet i BMW är ganska kasst om du frågar mig. Hursomhelst så finns det orginal uppgraderingskit att köpa t.ex Alpine kittet för runt ~325 EUR i tyskland eller 4600 SEK på bmw i sverige. Kittet är (nästan) plug and play. Sen finns det ju eftermarknadsaker som är anpassat för bilen t.ex Gladen One + Mosconi förstärkare, finns en annan tråd där det diskuteras kring detta. Vill man ha bra ljud orginal i en BMW E9x så bör man köpa en som har "Logic7" eller "HiFi" ljuduppgradering när det kommer till högtalarna. |
|
|
Tackar för infon. Va bra, då har jag lite mer koll. När man säger HiFi ljuduppgradering, Det kan man ibland läsa i tyska annonser, är det troligtvis Alpine kittet som finns i bilen då ? |
|
|
Tjena Inte riktigt. Från Fabrik: HiFi uppgradering är typ steg 2 av 3 av möjliga uppdateringar kring högtalarna. Hifi steget innebär kitsystem fram (diskanten sitter bakom backspegeln) samt updaterade basar under stolarna. Allt detta drivs av ett slutsteg precis som Alpine uppdateringskittet. Eftermarknad: Alpine uppdateringskit byter ut framsystemet till kitsystem (diskanten är separat bakom backspegeln precis som HiFi) men basarna under stolarna byts inte ut. Så för att summera, det är bättre om man har HiFi från fabrik än att köpa eftermarknadssystemet. PS det sista steget av ljuduppgradering heter Logic7 och är ungefär samma sak som hifi system men det är andra basar under stolarna. Att köpa till basarna från Logic7 kostar runt 5000 SEK alt HiFi systemet basar ~2-3000 SEK hos bmw. Ett alternativ som jag tänker göra är att köra Alpine uppdateringkittet samt byta ut basarna under stolarna till Gladen One basarna (~2000 SEK i sverige) eller ~1500 SEK i tyskland :) Och ja, jag vet att stereo optionerna på bmw är en labyrint, för att göra det hela värre så t.ex har Professional radion en hårdkodad equalizer som inte går att stänga av utan omprogrammering om man har standard stereo högtalarna :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.