AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.736

Oljebyte m3 e92

m3
59
m3aa
BMW M3 coupé -12
BMW 1000RR -17
BMW K1300S -14
Är det något man kan göra själv? Skulle vilja ha ett byte efter vinterns vila.
Någon som har en bra guide i så fall?
1: Lokalisera oljefiltret
2: Testa o montera bort det som måste bort för att kunna byte filtret
3: Varmkör
4: Tappa ur oljan
5: Byt filtret (här har du nytta av punkt 2)
6: Fyll på olja, kontrollera nivån.
7: Klart
Har gjort detta själv, inga konstigheter.
Här är en video:
Länk
och här en DIY-text
Länk

Fick tips av BMW att varmköra ordentligt till 90 grader, och tappa ur direkt. Med varm olja, så rinner mer av den gamla oljan ut.
Eftersom det inte finns någon oljesticka, så får man hålla koll på hur mycket man häller i. Jag var lite nervös att få i för mycket olja, så jag hällde i 8,2 liter, körde en halvtimma på motorvägen innan mätaren behagade avslöja nivån, och toppade upp det sista. Har för mig att total oljevolym är 8.8 liter inkl filter.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Jäkligt viktigt att inte fylla på för mycket!
Denna rekommendation fick jag av min 'personliga' M-mekaniker:
Fyll först 8,5 lit, kör 1 mil, låt stå på tomgång för mätning, om efterfyllning behövs fyll i mängd av max 2dl i taget, kör 1 mil och mät på tomgång osv.
Total oljemängd ska vara 8,7 lit, men börja med 8,5 då det brukar finnas kvar en slurk i botten av tråget/oljefilterhuset.
Kl
37
Kleiv
Porsche 997 turbo (650 hk)
Som ovan sa så fyll inte på för mycket utan mät oljan med mätaren så att det blir lagom.

Bo
189
Bobmeister
M5 E39 1999 - Carbonschwarz
VW Lupo 3L 2000 - Silberblau
Vad säger panelen om detta tillvägagångssättet?:

-När bilen stått i garaget en bra stund, kanske en hel vinter så har all olja samlat sig i oljetråget. Då känns det ju bäst och bara släppa ut all oljan direkt när den är kall och låta det stå och droppa ur sig i en eller 2 dagar istället för att varmköra med den gamla oljan!?

Så har jag gjort de senaste 2 oljebytena, men från och med i år ska jag göra oljebytet i samband med avställningen så bilen får stå med fräsch olja hela vintern.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.