|
|
|
|---|---|
|
Hej detta är mitt näst första inlägg mitt första råkade jag posta innan jag skrivit färdigt det och jag förstår inte hur man redigerar det. Jag har anmält mitt första inlägg för att få det borttagit. Bilen: BMW 328 Touring -96 E36 ca 25000 mil Problemet är att ABS lampan tänder sig efter en tids körning mellan ca 5min till 40min. När lampan tänt sig kan man släcka den genom att stanna och slå av tändningen. Detta funkar minst en gång sen lyser den konstant och det går inte att släcka den. När bilen stått nån halvtimme så är lampan släckt igen. Problemet har funnits en längre tid men lampan tände sig tillenbörjan bara någon enstaka gång. Jag har försökt framkalla felet men lyckas inte se något system i när lampan tänder sig. De åtgärder som jag gjort för att lösa problemet är att jag har bytt givara. kollat alla kransar, bytt de två abs reläerna och kollat ev glapp i säkringar. Jag har försökat att läsa ut felet med Autocom men får inget kontakt med abs. Autocomen får annars kontakt med bilens andra funktioner. Jag börjar fundera på styrenheten men jag vet inte riktigt var den sitter och vad man kan byta utan att programmera om nått. Jag är mycket tacksam för tips och info om hur systemet är uppbyggt. | |
|
Har du hittat problemet? Har nämligen samma Med vänlig hälsning, Robin Gustafsson |
|
|
Jag har också fel på mitt abs system. Enligt tidigare ägare så skulle det vara styrenheten som är kass på min bil efter kontroll med dator, och det fanns ingen anledning att ljuga om det med tanke på att en styrenhet är dyrare än en abs sensor. Det verkar också som att det är hyfsat vanligt fel. Min styrenhet sitter i motorrummet under bromsservon och är monterad ett aluminium block som jag antar är någon typ av absventil. Jag löste mitt problem tillfälligt med att bygla lampan i kombiinstrumentet. (Tog max 15 min att bygla, och kostar 0kr) Mvh. Richard |
|
|
Aj då! Lät ju inte så roligt:( men skönt att veta vad det kan vara:) Skulle du vilja berätta lite närmare hur man går tillväga för att bygla förbi? Med vänlig hälsning, Robin |
|
|
Tar inget ansvar för detta tips:) Ok du/ni gör så här: demontera kombiinstrumentet. Demontera abs lampan och lampan närmst till höger. Lampan närmst till höger ska lysa ca 2 sekunder vid tändning till. Tror det är varning för slitna belägg. Jorden är seriekopplad till alla varningslampor. På abs lampans silvriga kontaktyta dvs den slinga som ej är seriekopplad så monterade jag en liten liten bit svart eltejp som precis täckte den silvriga kontaktytan. Skalade en vanlig 1,5 mm2 kabel så att all isolering försvann, mest för att det skulle var enkelt att böja och jobba med den. Längden bör vara ca 20-25mm om jag gissar. Tvinnade den lilla kabeln men lät de yttre partierna på kabeln spretta så det såg ut nästan som ett hundben. La den spretande änden på tejpbiten som jag satt på abs signal och monterade lampan. Böjde kabeln över till belägg sensor lampans signal yta och skruvade fast den lampan också. KLART! Man kan skära i kretskortet också men då blir det svårare att återställa om man ångrar sig. (Hatar ipad i kombination med autopower... Hänger sig nästan alltid! Fick skriva om nästan allt, varför är det så?) Mvh. Richard |
|
|
Magic: ser att du har en e39 och jag tror inte detta tips funkar på din bil. Fungerar nog bäst på e36, e34, e30, mm Mvh. Richard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.