AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
48.574

Sälja via KVD, lönar det sig?

Sida 1 av 3
Ba
39
Bato
320 CI -02
Hej.
är det någon som sålt sin bil via KVD som privatperson eller kan sprida lite ljus på om det är en bra ide eller inte?. Har funderingar på att testa dom för min e61.

Det är ju rätt mycket meck med blocket, med all världens tokstollar som ibland ringer. Om man är OK med lägsta priset känns det ju som en bra deal. Kanske kan man till och med få ut mer pga budgivningen?

Här är saxat från deras hemsida

Är min intresseanmälan bindande?
Nej, intresseanmälan är ett första steg där KVD erhåller information om din bil för att kunna estimera ett första minsta försäljningspris.
Vad är ett minsta försäljningspris?
Det är det lägsta priset som du kan tänka dig att sälja din bil för. Det minsta försäljningspriset sätts av KVD i samråd med dig som säljare efter att din intresseanmälan kommit oss tillhanda.
Vad kostar det att sälja min bil på kvd.se?
Säljaren erlägger försäljningsprovision på 10% av försäljningspriset, lägst 5875 kr och högst 9875 kr, vilken avräknas från försäljningspriset efter avslutad affär. Alla priser är inklusive moms.
Vad ingår i provisionen?
KVD tar hand om hela försäljningen från början till slut. Bilen genomgår rekonditionering, test, fotografering, beskrivning, visning, auktionering och leveransadministration.
Hur lång tid tar det att sälja bilen?
Normalt ca tre till fyra veckor från att du lämnar in bilen tills att pengarna finns på ditt bankkonto.
Vad händer om man inte får sålt bilen efter avslutad auktion?
Om inget bud når upp till minsta försäljningspriset och affären inte mäklas ihop läggs bilen ut på ytterligare en auktion veckan därpå.
Kostar det något om bilen inte säljs och jag får hämta tillbaka den?
För bil som är osåld efter två auktioner, där minsta försäljningspris varit det KVD föreslagit i värdering, utgår ingen kostnad för säljaren. Om försäljningsuppdraget dras tillbaka innan auktion pga. exempelvis sänkt minsta försäljningspris efter utfört test, erlägger säljaren 1875 kr inkl moms för rekonditionering och test.

Vad händer om köparen vill reklamera något efter köpet?
När bilen är såld via KVD tar vi hand om alla reklamationer och eventuella efterspel. Säljaren ansvarar för att förmedla KVD om kända fel innan bilen auktioneras.

I love the smell of Bimmer in the morning
Låter som ett alternativ, jag vet inte heller om jag kommer orka sälja min på blocket igen den dagen det kommer.

Hur sker deras värdering ? Är den generellt låg (typ blockets lägsta som referens) eller ligger den kring bilpriser och vad de säger ungefär ?
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag har hållit span på KVD:s auktioner ett tag och min reflektion är nog att det ofta går att få ut bra priser där.

Som köpare har jag ofta tyckt att priserna har skenat iväg och det är få riktiga fynd att göra, så det är säkert en bra kanal att sälja på även om det kostar lite.

Mats
BMW CS #5847
Ba
39
Bato
320 CI -02
Får värdering imorgon så ska jag jämföra med bilpriser.se, jag meddelar. Värderingen sker via ett formulär och så återkommer de inom 24h . Misstänker att acceptpriset de vill sätta kommer att vara lågt.

ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Tycker personligen att priserna verkar skena iväg rätt bra på Kvarndammen, men det är klart, är det hög avgift så försvinner fördelarna, beroende på vad bilen är värd givetvis.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Tänkte sälja min B8 genom de men den är för gammal tycker de! :(

Alpina B8 Länk
Jag kan nog tycka att det vore värt att förlora 5000-10000 kr och vara säker på att få iväg den mot att sälja privat och få ut sista kronan och därmed slippa bli uppringd av alla som vill ha den men inte har råd, sista priset kompisar, däcksparkare, bilförmedlare och övrigt skumrask.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag håller med Zog. Är rätt sugen på att sälja 120'n, men drar mig verkligen för att annonsera, vet inte om mitt hjärta klarar av blocket längre. Börjar ju bli gammal.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ser inte riktigt problemet. Bara att låta bli att svara på de personer som är jobbiga. Ingen kan nånsin tvinga dig att sälja bilen. Kommer det ett lågt bud är det bara att svara "nej, tack". Har sålt 8 bilar senaste 3 åren och det enda problemet jag upplever med Blocket är att få folk att faktiskt ta sig hit och titta på bilen.

-------
//Lövet
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
inte stämmer med Lövet. visst, det är mycket konstig frågor, men man känner oftar vilka som är seriösa..
Ba
39
Bato
320 CI -02
Om man tittar på bostadsmarknaden känns det som den svenska budgivningsmodellen trissar upp priser, man vill ju se samma effekt här:)

Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Bato: Det är ju KVD som står bakom "Bilpriser.se" så deras värdering lär nog hamna ganska lika.. ;-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är olika bolag och olika principer så värderingen som KVD gör exempelvis när de anger marknadspris är inte samma som Bilpriser.se.

-------
//Lövet
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Gjorde en anmälan på min bil,
Ska bli spännande vad dom säger.
Synd att man inte kan sälja en importerad bil ,

"Endast du som ägare eller familjemedlem till ägare kan anmäla bilen till försäljning
Bilen måste varit registrerad på dig under de senaste sex månaderna
Bilen får inte vara äldre än tio år eller gått mer än 18 000 mil
Bilen måste vara godkänd vid kontrollbesiktningen med minst tre månader till nästa besiktningstillfälle
Bilen får inte vara belagd med körförbud
Bilen får inte vara direktimporterad
Bilen får inte vara sportbil eller trimmad/ modifierad"
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
andreas_lofgren:

Är det inte så att bilpriser.se baserar sin värdering på statistik från KVD?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är en del av statistiken men absolut inte allt.

-------
//Lövet
m3
260
m3rso
Billös
Vill dom inte sälja importerade bilar för slippa dom som skruvar med mätare? Jag blev sugen på lägga ut min på kvd men föll direkt pga importen och milen.
Ba
39
Bato
320 CI -02
De skulle svara inom en arbetsdag, har det gått två....Jaja, ska inte döma ut det ännu.

En annan grej som dök upp i mitt huvud var provkörningar av min bil. Släpper de iväg folk hur som helst med bilen för provkörning. Säljer man själv sitter man ju med hela tiden så det inte händer nått. Känns ju inte helt bra om din bil inte blivit såld och du har istället släppt iväg din bil på 4 veckors misshandel med chafförer av olika klass.

Ska fråga dem om de hör av sig...skakig början av KVD

Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Fick du inte ett mail som detta här,

"Tack för din intresseanmälan.

Innan vi går på en värdering, så tänkte jag höra lite om du själv har några förväntningar på en försäljning.

Har du själv funderat på ett lämpligt reservationspris, dvs ditt lägsta möjliga försäljningspris?

Ser fram emot din återkoppling.

Med vänlig hälsning"
Ba
39
Bato
320 CI -02
KVD kom tillbaka! Lite snabb på hanen i mitt förra inlägg

Fick samma acceptpris som jag får när jag gör detaljerad värdering på bilpriser.se för privatförsäljning. Inte så tokigt faktiskt. Ska fråga om provkörningar

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bato: De flesta försäljiningar på KVD sker utan provkörning alls. Har du en riktigt exklusiv bil (M, Porsche, Ferrari) så brukar de också skriva i annonsen att provkörning endast sker av vinnande budgivare.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.