AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
137.108

Nya X5an (F15). Utrustning, prissättning, påverkan på E70

Sida 4 av 32
He
25
Henrik NF
X5, 3.0d -10
Det gjorde sig visserligen bättre i de rörliga bilderna är i stillbilderna, men jag gillar fortfarande inte bakpartiet. De hade gärna fått klippa släktbanden till X1 och X3 på den punkten.

För övrigt finns det ingen som kan säga "vehicle" så sexigt som en tysk! :-)
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Hahaha, ja det är märkligt att tyskar alltid är så dåliga på engelska.

Jag håller med att bilen växte en hel del i mina ögon när man sett dessa rörliga bilder. Jag vet ännu inte om jag tycker den är så mycket snyggare än E70 men att E70 kommer se gammal ut jämte denna är jag benägen att hålla med om.
Är dörrarna samma? visst är linjerna på den pressade plåten annorlunda men kolla på konturerna
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
På BMWs översiktssida över Businessmodeller finns inte X5 med. Jag vet dock att jag sett att någon/några modeller varit med där tidigare.

Någon som vet mer om detta? Har X5 gått att få som business edition trots att den inte funnits med på webben?

Normalt är X5 över min budget men om sDrive25d kommer som business edition med rätt prislapp och automatlåda som standard så...

Vad tror ni?
Länk

För övrigt förstår jag inte idén med en bakhjulsdriven motorsvag X5. Då skulle jag isåfall mycket hellre köpa en beg 30d eller 40d E70.

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Motsvarande modeller finns ju även för X1 och X3, men lär knappast säljas i Sverige utan är nog anpassade för marknader som har högt skattetryck och ett klimat där fyrhjulsdriften inte behövs.

En kompis till mig som jobbar i England har en BMW X1 sDrive 18d som tjänstebil (samtliga bilar på företaget är av denna sort). Fyrhjulsdrift ses inte som en super-USP där, och det är ovanligt att folk överhuvudtaget byter till vinterdäck på vintern.

To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Självklart vill man ju helst ha AWD men allt handlar ju om kostnad. För egen del handlar det kanske om X3 vs X5 och skulle kunna tänka mig att ta en naken X5 bakhjulsdriven pga storlek.

Beg är ju inget alternativ när det gäller förmånsbil.

Kan bli lite lack på det raljerande som jag ibland uppfattar det på vissa forum. Självklart vill alla helst ha fetaste motorn, skinn, m-sport och sportstolar men det blir bara löjligt när folk blir nästintill idiotförklarade när man väljer bort det.

Det blir helt enkelt för dyrt.
Tobbe, det var inget raljerande, bara en spontan åsikt och det är väl ändå fritt att få ge både råd och lämna åsikter på forumet. I all välmening. Jag har haft flera X5 och har rätt svårt att tänka mig den i en 25 version och med bakhjulsdrift, där försvinner ju en hel del med idén med modellen enligt min mening. Därför skulle jag hellre isåfall för motsvarande pengar satsa på en nästan ny E70.

/Anders
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Anders: sorry om jag var otydlig, menade inte just ditt inlägg utan mer i allmänhet på märkesforum generellt. Du hade mer oturen att trigga igång mig. :)
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Jag är ju egentligen likadan själv att jag helst vill ha allt det där. Men så sitter man där med plånkan och siffrorna och då går det bara inte.

Min nuvarande förmånsbil går ut i April och jag funderar just nu på allt möjligt... 3-serien, 5-serien, X3, Q5, A4, A6, XC60, E-klass... Klurigt. Speciellt med begränsad budget som sagt. Det enda jag vet är att det ska vara diesel och automat.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
tobbe330: Med tanke på att X3:an inte säljs som sDrive i Sverige så tror jag inte att BMW Sverige kommer ta in X5:an med sDrive heller. Marknaden är helt enkelt för liten.

Sen tror jag du får ta att entusiaster på ett märkesforum är lite "speciella" :)

To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Tror du inte? Jag är inte lika övertygad.

Visst får man ta att entusiasterna är lite speciella men ibland blir ju nästan folk utskällda för att de inte plockar på extrautrustning in absurdum. Ofta är det nog dessutom så att dessa herrar inte själva har möjligheten att plocka ut nya bilar i denna prisklass men de är ändå snabba att dissa någon som överväger en naken instegsmodell med minsta motorn... Det går jag igång på!

Även instegsmodellerna kostar ju för tusan som ett mindre hus i en mindre svensk stad, även om man hoppar över m-sport, fläktstolar och annat lull-lull...

Däremot är det klart att alla har rätt till en åsikt!
Verdi
Måste du ha en förmånsbil då? Kan du inte ha en bättre beg privat och plocka ut milersättning? Så gjorde jag när jag var anställd och pendlade 16 mil om dagen.

Annars rekommenderar jag 320dA om du inte behöver en större bil. Känns riktigt pigg och alert med nya lådan.
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Jag har sett X1 med sDrive i Sthlm. Finns alltså inte för X3?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Martin: Nej, endast X1 (i Sverige alltså).

He
25
Henrik NF
X5, 3.0d -10
Tobbe330: "Visst får man ta att entusiasterna är lite speciella men ibland blir ju nästan folk utskällda för att de inte plockar på extrautrustning in absurdum. Ofta är det nog dessutom så att dessa herrar inte själva har möjligheten att plocka ut nya bilar i denna prisklass men de är ändå snabba att dissa någon som överväger en naken instegsmodell med minsta motorn... Det går jag igång på!"

Det är ju därför "entusiasterna" blir arga. De har ju inte råd att speca bilen själv och behöver därför se till att rätt specade objekt kommer ut på andrahandsmarknaden. :-)
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Kanske huvudet på spiken Henrik!

Jag är inte tvingad att välja förmånsbil men ser det som ett bra sätt att kunna ha en lite roligare bil till en väldigt tydlig kostnad. Kör nästan inget i tjänsten och har bara 2 mil till jobbet.
Ja, det är hysteri kring utrustningsnivåer och vissa tillval som "måste" finnas med i en spec. Lägg på det du själv tycker känns lämpligt, det är ju ändå du som ska bruka bilen.
jo men samtidigt är ju ofta frågan från en TS att typ "jag skall beställa en BMW XYZ och har tänkt mig följande spec, åsikter?"
Då får man ju som regel vara beredd på att många skriver vad de tycker att bilen bör eller skall vara utrustad med. Sen är förstås alla sig själv närmast och väljer det som man själv anser sig behöva och/eller som bilen "bör" vara utrustad med. Ex vis är en X5 rätt "kall" utan dragkrok, komfortstolar och navi. osv.

/Anders
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Visst är det så men jag tror det är två helt olika saker att säga/skriva till någon annan vad man tycker en bil "ska" ha och att sätta samma kryss själv (och betala för dem)...

Skulle gissa på att i verkligheten går det 10 nakna 520d med business edition på varje fullsmetad 530d m-sport typ.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.