|
Sida 27 av 32
|
|
|---|---|
| Acey: Japp, och det lär komma "närsomhelst" :) En Pluginhybrid på X5 gör gott för förmånsvärdet. | |
| jhellstrom: Jo, lite orolig bara för att det verkar bli lite väl mycket Eco. Jag vill gärna behålla dieselsexan, och det verkar enligt rykten som att plugin-hybriden får en fyra på 177 hästar. Behåll dieselsexan istället så är det helt rätt :) | |
|
Har idag lånat med en F15 hem och kört en del. Den känns helt ok, men jämfört med min F11 så känns det kvalitetsmässigt som ett steg ned, körkänslan är också kraftigt försämrad jämfört med F11. Gillar dock den högre sittpositionen..... Känner/märker också tydliga hackningar/tugg i ratten vid mindre ratt utslag som verkar komma ifrån elmotorn som jobbar, hur kan detta vara, någon som känt detta? Upplever också styrningen som väldigt distanserad, går väl hand i hand med körkänslan. Stolarna är jättesköna, dock inte komfortstolar, mycket luft/space i kupén, frugan gillade den skarpt, men klagade också på styrningen som hon uttryckte inte reagerade så snabbt..... |
|
|
Henke, känner inte igen något av vad du skriver om, vad var det för modell av F15 som du körde? Kvalitetskänslan i alla fall i min F15 ligger numera i samma klass som F10/F11 tycker jag. En otrolig skillnad jämfört med E70 där man verkligen pratade om tyskbyggda BMW och amerikanskbyggda. Dörrkänslan i F15 är till och med ännu bättre än i F10/F11 tycker jag. Materialvalen helt likvärdiga och komfortstolarna om möjligt ännu bättre och skönare än i femman. Hade den bilen aktiv styrning? Jag har ju M50d och den är helt suverän och man kan inte annat än älska att köra den, förutom allt det positiva med utrymmet som du skriver om. Vad gäller körkänslan tycker jag att det är omöjligt eller rättare sagt orättvist att jämföra en SUV med en personbil. Båda har sina poänger och fördelar men jag tycker ändå att körkänslan (vad man nu lägger i det begreppet?) och inte minst körglädjen är mycket stor för att inte säga likvärdig i F15 som i femman, iaf med M50d och de options som följer med modellen. Jag har dock ej provat 30d så jag kan ej uttala mig om den modellen. /Anders |
|
|
Jag lånade hem F11 och F15 back-to-back en helg och uppfattade inte några skillnader i kvalitetskänslan, och precis som Anders uppfattade jag komfortstolarna som bättre i F15. Styrningen i komfortläget är allt för lätt / död både i F11 och F15, och jag tycker att man måste upp i Sportläge för att få någon känsla i styrningen. Några hackningar / hugg upplevde jag varken i F11 eller F15. Jag provade två olika F15. En 30d med M-sport och en 30d utan M-sport och med vinterdäck. Skillnaden mellan bilarna var stor. Om det är det adaptiva chassit eller vinterhjulen som gör störst skillnad vågar jag inte uttala mig om. Jag tycker att F15 kändes mer imponerande invändigt än F11. Belysningspaketet, stolarna och rymden gjorde valet relativt enkelt att byta min order från en F11 till F15. För min fru var det inget snack, men de flesta kvinnor verkar uppskatta säkerhetskänslan / den högre sittpositionen. |
|
|
"Jag provade två olika F15. En 30d med M-sport och en 30d utan M-sport och med vinterdäck. Skillnaden mellan bilarna var stor" Hade bilen utan M-sport vanliga stålfjädrar utan adaptivt chassi? Kan du besktiva skillnaden lite mer ingående? /Martin, nyfiken. Mina bilar: Länk |
|
|
Martin: Bilen rullade på 18" dubbfria RFT-däck och standardfjädringen. M-sportbilen hade den adaptiva M-fjädringen (så klart) och rullade på 20"-fälgar. M-sportbilen hade en helt annan närvaro och kontakt med vägen, och en annan spänst i sportläget. Men utan att göra en jämförelse med liknande hjul så är det svårt att säga vad som hade störst påverkan på bilens uppträdande. Men jag känner inte igen Henke77s beskrivning i någon av bilarna, även om det var stor skillnad mellan M-sportbilen på 20" sommardäck och standardbilen med 18" vinterdäck. |
|
| Kan varmt rekommendera Adaptiv Dynamic (aktiva krängningshämmare) både med och utan M-sport-alternativet. Bilens uppförande är som natt o dag med detta kostsamma (31500) tillval. | |
|
Top Gear Magazine testade nya Xt5 mot Cayenne och nya Range Rover Sport. Man gnällde en del på styrningen i X5 som man tyckte var okänslig med dålig feedback. Annars kom den tvåa i testet och RRS etta :) |
|
Verdi |
Top Gear är ju inte lite pro-brittiska så de skulle jag inte lita på. Ungefär som när Volvo vinner tester i svenska tidningar. :) |
| Att se Top Gear som konsumentupplysning är att befinna sig på tunn is. Artiklarna talar oftare till hjärtat än hjärnan...men kul att läsa är de oavsett. | |
Verdi |
Är det nån här som verkligen väljer bil efter något test? Skulle det t ex stå att Volvo V60 är bättre än F31 så skulle jag ändå inte köpa en V60. Jag håller med Tiff. "Det viktigaste är ”känslan”. I en exklusiv intervju avslöjar Fifth Gear-stjärnan Tiff Needell vad han lägger störst vikt på när han testar en bil. – Vilken image vill bilen förmedla och skulle jag vara stolt över att ha bilen på garageuppfarten." Länk |
|
I de övriga tester jag läst så har X5 vunnit klart över RR. Delar ju helt ovan om att Top Gear är ju väldigt brittiska och prisar förstås extra för RR där. På vägen vinner ju X5 hela tiden, däremot har RR varit bättre i skogen. Men inte så många som köper en X5 för att köra i skogen... /Anders |
|
|
Tydligast är det när man ser gamla TG-avsnitt som rullar var och varannan dag där de har med Jaggor under deras absolut värsta period under början av 00-talet med vidriga bilar som S-type och X-type och vinner "tester" mot tyska konkurrenter. Med facit i hand är det ganska kul att se hur det gick sen :) Jag fudnerade på en RR, men med rätt motor och utrustning blev den flera 100 000 dyrare och det är den inte värd. |
|
|
Det var gnäll på styrningen här ovan, därför tog jag med likvärdig info från ett test. BMW brukar rankas extremt väl av Top Gear Magazine. Jag tycker nog deras sk tester är vettigare än svensk sk motorpress som knappt tycks körs bilarna numera. Det heter inte TOP Gear för inte. Jag har inte testat Range Rover sport, men jämför man gamla modellen med E70 så tycker jag bättre om range rovern körmässigt, inte alls samma klonkiga dunsiga sätt över ojämnheter. Nu är ju en X5 som en Golf i jämförelse med det osäkra kortet Range Rover, kostnaderna lär ju rusa iväg extremt. |
|
| Jag skulle köpa nya range rover sport över X5... mest för image och känslan inne i bilen. körmässigt är X5an bättre. utseende, image och interiör gillar jag nya sport mer. | |
|
Henke77 30D som jag provade hade Bilia slängt på 20" M-sportfälgar på (ej M-sport-pkt på bilen). Jag upplevde också att det hackade något i styrningen men tolkade det som att däcken var för breda tillsammans med att Aktiv styrning saknades, kanske det också har betydelse att M-suspension saknades(?). På 50D upplevde jag inte alls samma problem för där ingår vad jag förstår någon form av M-sport-parameterstyrning (endast 50D) samt M-suspension (i alla M-sport-pkt) Summerar det hela med att jag själv valde aktiv styrning :-) Där vet jag med garanti att det blir perfekt. |
|
| Gillar M-bilar i Eskilstunas bilpark på parkeringen. 3-4 st F15 X5 varav demobilen hade följande text: "The boss is back, nya BMW X5". Lagom kaxigt på en vit X5 med M-sport och feta hjul :-) | |
|
Nu när 40d äntligen börjat levereras så har det framkommit att det verkar vara strul i fabriken gällande njurarna som skiljer sig mellan 30d och 40d. 30d har svarta ribbor i njurarna, medan 40d ska ha titan. (Se länken Länk ) Många 40d verkar nu levereras med samma njurar som 30d, dvs med svarta ribbor. Det verkar råda en hel del förvirring kring detta, och det verkar som att handlarna får beställa och byta ut njurarna i efterhand. Detta får man vara vaksam på vid leverans, och man får väl dessutom räkna med att säljaren inte kommer ha någon som helst aning om detta och hävda att det är korrekt (vilket det inte är). Även bilderna i den svenska konfiguratorn visar 40d med titan-njurarna. En liten heads up bara. Min bil är nu på en båt utanför USAs kust :) |
|
| Acey- perfekt med länken, min BMW åf har försökt att kolla upp detta åt mig för att i så fall beställa titannjurar då dessa ser bättre ut på en Carbonsvart, dom har inte lyckas inte få fram vad som egentligen gäller på 40d. Min bil hoppas jag är på trailer på väg till mig, hoppas få den till sportlovet v-8! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.