|
Sida 26 av 32
|
|
|---|---|
|
Vi är ju några som väntar på 40d:-) någon som har fått sin beställda F15 40d än? Min 40d tillverkades v-51 och preliminär leverans är först v-7/8! |
|
| Har precis beställt min F15 leverans beräknad till juni. Någon som fått sin bil? | |
|
Beställt i december. Leverans i april. /G |
|
|
Min bil byggs V4 som det ser ut. Jag har själv valt leverans första veckan i april. |
|
|
Wengan, vi är ju ett par här på forumet iaf som fått våra M50d :-) /Anders |
|
|
Anders, Det låter riktigt trevligt =) är ni nöjda? Något som inte var som ni tänkt? Väntar på min 30D |
|
|
X5:an vann återigen ett test mot Porsche Cayenne, Range Rover Sport, Jeep Grand Cherokee och Mercedes ML i senaste AMS. Kul :) |
|
|
Ja jag är verkligen jättenöjd. F15 är ett jättelyft gentemot E70 vad gäller kvalitetskänsla, komfort, ljudnivå. I M50d har man ännu en fantastisk drivkälla. Hela bilen känns mycket "spänstigare" än E70 och har mera körglädje. Chassit är väldigt mkt bättre och rappare. Hur man nu uttrycker sig :-) Det räcker att man bara öppnar och stänger en dörr så känner man skillnaden. Tror jag har skrivit det förut men det är som att köra F11 men i X5-kostym vad gäller storlek och utrymmen. Det som stört lite är dock att jag inte känner att de adaptiva LED ljusen fungerar som jag sett någon länkat en tecknad film på här på forumet. /Anders |
|
| Med provturerna jag gjort med bl a 30D och50D så måste jag säga att båda är mums. Nu älskar jag ju E70 sedan tidigare men F15 höjer nivån ytteliggare ett snäpp. Däremot så hade inte 50D det sug jag förväntade mig trots att det så klart var fett bra men har ägt en Audi S6 innan och då var det sug minsann.... provkörde polarens E55 efter S6:an och då var S6:an potatismos ;-) Valde väldigt länge mellan 40D och 50d men tvivlar på att +100 kakor är befogat i detta fall. Fördelen med 50D är ju att den är värst ;-) | |
Ni 153 Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017 Mercedes v300 AMG 2020 Porsche 992 Carrera S 2020 |
Calpe 50d är inte värst ! Men den är grymt go. Man skrattar varje dag man åker till jobbet. Den som är värst är x5m är nog mer jämförbar med s6 och e55 |
|
Calpe, man får ju mer för mellanskillnaden än utökad effekt tex ett något mer speciellt M-sportpaket med mer utrustning m.m. Men jämföra två sedan? bensinare (och en med V8:a iaf) med en tri-turbo dieselsexa i SUV-format kanske inte är optimalt. Vad vet jag, dock är upplevs det nog som en stor prisskillnad i antal kronor när man jämför just priset mot 40d. Det är dock lite fel tror jag och som övriga förklarat får man mer än bara "värsta" dieselalternativet :-) X5M (F15) kommer nog bli intressant. Och fet! Efter en resa till Dubai har man blivit ännu mer förblindad av den enorma lyx som finns där. Bortsett från det allra värsta man såg, vilka BMWs alltså. Och X5:ans vanligaste form? X5M såklart! |
|
| Stilren: Vad menar du skiljer M50d från tex 40d med M-sport förutom motorn, två silvriga lister i fronten, silvriga backspeglar och ett gäng M50d-emblem? | |
|
Precis, bland annat :-) Läs gärna mer om BMW M Performance och M50d på deras hemsidor så står där exakt vad som gjorts annorlunda mot 40d etc. M Performance är inte M GmbH men det är heller inte samma som BMW och bara ett gäng emblem. Det är i detta fall (X5 M50d) rå dieselkraft med något annan teknik och annan justering för antingen lyxkomfort eller sportbilsprestanda med bättre ekonomi än ex vis X5M i SUV-format. Provkör om möjligt för det är enligt många två skilda bilmodeller. Så jag menar art det finns betydligt mer i denna bil än effekten och emblemen. Kan tillägga att jag kört nästan alla X5 alternativ i min jämförelse. |
|
|
Stilren: Om man skalar bort marknadsföringssnacket så har samtliga X5 diesel samma 3-liters dieselsexa med antingen en, tvål eller tre turbos. 50d har dessutom en ljudgenerator för att göra ljudet lite mer sexigt via bilens ljudsystem. Annars är det Dynamic Damper Control, eller Adaptive M-suspension (som även är standard i vanliga M-paketet) som skiljer från det vanliga chassit. Aktiva krängningshämmare är tillval, precis som på bilar med M-paket. Men den stora grejen är ju motorn. 0-100 på 5,3 sekunder (mot 5,9 för 40d) är ju sportvagnssnabbt. |
|
| Stilren: Vad jag fastnade för var "man får ju mer för mellanskillnaden än utökad effekt tex ett något mer speciellt M-sportpaket med mer utrustning m.m.". Vad menar du med speciellt m-paket och med mer utrustning? Enda skillnaden mot övriga motorer med m-sport, bortsett från motorn - är ju listerna i fronten, backspeglarna och ett gäng emblem. Eller är det fler skillnader, i sådana fall vilka? | |
|
Acey, Ja jag vet allt detta redan. Samma regel gäller även aktuella M-bilar. Tråkigt tycker jag förvisso men svårt att göra något åt det. WGN, Yes precis, jag kunde skrivit tydligare att det är t.ex. dessa saker som du spaltade upp precis som man får utöver ett normalt M-sportpaket. Utöver dessa tillval och därmed det exklusiva utseendet får man titta på andra faktorer som kan motivera prisskillnaden ytterligare, såsom t.ex. prestanda, karaktär och övriga funktioner hos M50d kontra <40d. Prestanda är ju inte bara siffror utan det hör ihop med hur bilen i övrigt beter sig och är uppbyggd. Sen håller jag med Calpe att det nog krävs att man letar efter det "värsta" eller att det åtminstone finns många som tänker så vid valet av en M50d. Så är det ju med allt annat också. Min poäng var dock bara att vill man ha en X5 med bästa prestanda: kraftigare motor, diesel och M-paket, m.m. så får man vissa saker med i priset samt vissa exklusiva attribut också i en M50d enbart. Jag har aldrig sagt att det är fel att välja <40d. Bara att det är två olika bilar och därmed två olika köpare (oftast) samt att det finns andra saker än en ren effekthöjning som man får för pengarna i en M50d. Det är annat om man väljer mellan en 30d och en 40d. Då är det effekthöjning man betalar för och ett annat emblem, ev lite rabatterade tillvalspriser och bättre rabatt i övrigt? |
|
|
Stilren: Jag skulle inte vilja säga att man får med vissa saker i priset, med tanke på prisskillnaden mellan bilarna. Däremot är det mycket väl så att man betalar extra för hitte-på-epitetet "M-performance" som är ytterligare ett sätt bredvid M-sportpaketen och de renodlade M-bilarna för BMW att tjäna pengar på M-märkningen. 0-100 skillnaden är större mellan 40d och 30d än 40d och 50d. Skillnaden sitter, precis som i 30d och 40d, i motorn. Det är det enda som inte går att eftermontera på övriga bilar för ett par tusen kronor. Jag att M-performancemärkningen är lite onödigt på X-modellerna (precis som en renodlad X5M). Skillnaderna är för små. Jag tycker att differentieringen funkar betydligt bättre på 5-serien. M550d finns som kombi, med diesel och xDrive medan M5 är en sedan, med bensin-åtta och RWD. Där blir uppdelningen mer lik hur Audi arbetar med sina S och RS-bilar. Med det inte sagt att M50d är sjukt mäktig och M-märkningen är ett sätt för BMW att märka ut toppmodellerna inom varje modellsegment (och kanske kunna ta lite mer betalt). |
|
|
Acey, jag glömde skriva att jag faktiskt trodde att just en av skillnaderna var att aktiva krängningshämmare ingick men det var dock t.ex. sportautomaten som i 40d kostar hela 2000 kr extra som ingår i M50d :-) Även xenon, PDC, klimatautomatik är standard vad jag kan se hastigt. Utöver specifika detaljer som redan nämnts. Skillnaden 0-100 km/h är helt klart "godkänd" vilket jag tycker man kan erkänna men även efter 100 km/h händer det grejer minsann. Även kurvtagning, dämpning och bromsning upplevde jag annorlunda. Framförallt i F15 vs E70 :-) Jag hade själv dock valt en X5 M om det var aktuellt. Det är den ultimata bilen i mina ögon, i Sverige, året runt! |
|
|
Xenon och klimaautomatik är standard på samtliga X5:or. PDC ingår i komfortpaketet som är gratis. Skillnaderna mellan E70 och F15 är stora på samtliga plan. Jag var nära att köpa en X6 M, men det kändes inte rätt för biltypen. Köpte en E63 AMG istället. Om man man har köregenskaper högst upp på priolistan så är väl en SUV aldrig rätt val, men min var ur ett sådant perspektiv vassare än både F15 och E70. Men F15 är den mest kompletta SUV:en idag, och den vore outstanding om man kopplade på ett par elmotorer som gav 60-70 hästar extra jämfört med en vanlig 40d och dessutom bidrog till att man kunde köra 4-5 mil på bara el. Bra för miljön, förmånsvärdet och prestandan :) |
|
|
Länk Typ som denna fast i värre format på en 40d eller 50d :-) 95hk extra genom elmotor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.