|
Sida 20 av 32
|
|
|---|---|
|
Stilren och Anders, jag får nog ta en sista ordentlig funderare då både carbonsvart och spacegrå är riktigt fina båda två...såg idag en 530xd t i carbon/svart skinn och det såg väldigt bra ut:-) Jag fick ikväll F15 presenterad av produktchefen BMW Sverige och han lyfte fram att nya X5 är BMWs viktigaste modell där dom först sätter in den allra senaste tekniken i, tidigare var 7-serien den viktigaste BMW modellen. Den senaste adaptiva xeon/led är riktigt bra då man i kombination med helljusassistenten alltid har maximalt ljus då framförvarande och mötande trafik liksom skärmas bort. Nu har BMW också infört adblue i nya X5, var ca 1500mil måste man fylla på vätska, bra för miljön i alla fall... Peter |
|
|
Peter: Fast har X15 någon egentlig ny teknik? Adaptiva LED finns redan till b la 5-serien, så även alla ConnectedDrive-tjänster. Finns det någon utrustning som är unik för F15? BMW tror för övrigt att de ska kunna sälja Adblue på 1-liters flaska till konsumenter för typ 100 spänn / liter. Jag fick ett tips om att köpa en sådan flaska, som har ett speciellt munstycke, utan det ska det tydligen vara svårt / omöjligt att fylla på själv på macken, och klippa hål i botten för att sedan fylla på direkt från macken för 20 kr / liter. Det borde ingå i den "fira" servicen kan jag tycka. |
|
|
Peter: Mycket ska man höra innan öronen trillar av. Aktiva LED ljus var 7-serien först med, sen 5-serien, sist X5. Men, ska man släppa kokurrenssen mot S-klass mercedes så varsågod. |
|
|
Ja det kanske var mycket snack men tittar man bakåt så känns ju F15 numera väldigt modern och uppdaterad vid lanseringen till skillnad mot dom två tidigare generationer där främst interiören var gammal redan när modellerna lanserades! För er som är sugen på M-Performance kit till F15 30d så finns det nu, 258hk blir 286hk och -0,3sec kommer i februari. Power Kit M Performance 11 12 2 354 345 |
|
| Peter: intressant med PPK, min säljare trodde inte det skulle komma till X5:an, men jag antar att det är för att han vill sälja 40d :) | |
|
Acey & jhellstrom: Det är helt nya adaptiva led/xeon som är först ut i F15! Den nya generationen adaptiva led/xeon tillsammans med automatisk hel/halvljus innebär att mötande & upphinnande bilar liksom bara "skärmas" av. Runt om andra ljuskällor är helljuset på för fullt, det blir spännande att se om detta fungerar men det låter ju bra. Jag var precis och provkörde en F15 30d och den var riktigt skön att köra! Det är enorm skillnad mot tidigare E70, den är inte alls lika spårkänslig som tidigare och kändes mer komfortabel, högre byggkvalité med en sportig karaktär.... Längtar...fick nu produktsvecka fastställd till v51. |
|
|
Peter-71>> Det systemet lanseras inte med F15, det finns på F10/F11 och F3X redan (och säkert fler modeller). Kan meddela att det fungerar alldeles utmärkt! :) Häftigt att se hur den kontinuerligt anpassar ljusflödet. Edit: Förtydligade modellerna.. |
|
|
Peter: Precis, det systemet har funnits ett tag. Det funkar som så här: Länk Kul att F15 känns bra, ser fram emot söndag! Vad tyckte du om motorn? |
|
|
Wiberg: F3X är ju "endast" adaptive xenon med en helljusassistent som tillåter helljus trots möte och inte det tuffa LED ljuset som ovan ;) Men det är ganska coolt på F3X också ! Det irriterar mig att F1X inte har det i 2010 årsmodellerna med adaptive xenon samt helljusassistent (letar efter en sådan just nu). |
|
Verdi |
Är det mycket bättre ljus med led eftersom det är så dyrt? |
| Mja, mitt xenon beter sig exakt som på filmen. Det här med att vrida bort ljuset vid möte, blända av ena helljuset, skapa en "tunnel" när man kommer ikapp en bil, styra med ljuset i kurvor etc. Skillnaden mellan xenon och LED är väl snarare just xenon eller LED. Ser man en närbild på en LED-strålkastare så ser inte reflektorn särskilt avancerad ut utan det är nog som på xenon att man styr hela reflektorn för att få ljusfunktionen som syns på filmen. | |
| Verdi>> Det är väl mer energieffektivt och har längre hållbarhet än xenon. Och så slipper man högspänningsdelar. Möjligt att det kan få ur sig mer ljus också, men jag tror att ovanstående är minst lika viktiga. Att det är dyrt är nog mer att det är förhållandevis ny teknik med så starka LEDar. | |
Verdi |
Wiberg, Tack. Då förstår jag. Har också det där på min. Rätt läckert faktiskt. Och trafiksäkert. Betydligt lättare att se gående, cyklister, älgar o dyl vid sidan av vägen om helljuset lyser upp där trots att man ligger bakom en annan bil eller liknande. Den har "missat" en gång. En ganska skarp vänsterkurva där jag svängde lite för hårt i början och fick sen släppa ut bilen lite. Då följde den mörka rutan som den mötande bilen borde vara i med och hamnade till höger om mötande från mig sett. Men ändå |
|
Provsatt en X5 idag och kvalitetskänslan har ökat betydligt. Känslan när man stänger en dörr ex.vis och väldigt mkt skönare stolar än E70. /Anders |
|
Verdi |
Jag med faktiskt. Stod en upplåst F15 30d M-sport längst in i hallen. :-) |
|
Ok då är det definitivt klart att man också skall välja till adaptive xeon👍 Anders: Jag håller med om att stolarna är mycket skönare än i E70 helt klart! Kollade i menyn hur stor tanken med Adblue är, det är en tank på 12,7 liter, ganska mycket när det sedan kostar 100kr/l om det inte ingår i den fria servicen:-( Acey: jo motorn i 30d är pigg och känns bra men jag står ändå fast vid 40d då det annars kommer att kännas som ett "nerköp" då jag vant mig med 40d dom sista 2,5åren. Peter |
|
|
Men förstår inte hur man envisas med att beställa Chrome line på en bil som har M-sport paket. Det är aldrig snyggt tycker jag. Har inte vant mig ännu vid utseendet men hoppas att ex vis Shadow line gör en del. Men onekligen ser det modernare ut och framförallt inredningsdetaljerna känns som högre kvalitet, stolar, dörrkänsla, materialvalen. /Anders |
|
|
Med känsla: Visst är det väl härligt att vi alla har lite olika smak, skulle vara förfärligt om alla valde "min" spec ;-) //Micke |
|
|
Micke, ursäkta min spontana kommentar och visst är det härligt att vi har olika smaker ibland, för det vore trist om vi åkte omkring i bilar i samma färger med samma motor, samma utrustning osv :-) /Anders |
|
| adBlue kostar 6 kr litern i DK... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.