AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
137.134

Nya X5an (F15). Utrustning, prissättning, påverkan på E70

Sida 19 av 32
Känner igen det där, man kör betydligt mer avslappnat i en SUV än i en lägre bil.
Bra sammanfattning Acey, det är rätt så lika mina motiv också till att köpa X5 :-) Fruarna gillar ju också sen att åka "högt". Har väl med någon trygghetsfaktor att göra. Sen är den ju betydligt rymligare i baksätet än F11, framförallt benutrymmet.

Kristoffer, vad åker du nu istället för X3-an som jag förstår att du sålt?

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja, vad blev det för något Kristoffer. Jag såg att du sökte tips om cab impregnering, blev det en S5 cab?
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Var det inte någon här som redan provkört F15? Hur funkar det i sådana fall om smygpremiären är nästa helg utan provkörning. Jag har inte sett någon F15 i Stockholmstrafiken än så länge.

Kanske den som postade det inlägget menade provkörning av E70 M50d. Minns ej vem eller vilket inlägg det var :-)

"BMW, probably the best car maker in the world.."
Ni
153
Nils-Johan
Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017
Mercedes v300 AMG 2020
Porsche 992 Carrera S 2020
Stilren

Jag har kört en m50d f15 för ett par veckor sedan.
Men det var ingen inreggad bil och all plast var fortfarande kvar.
Jag hoppas på att få min bil i nästa vecka. Har jag tur kan jag få hämta den till helgen när det är premiär.
Hade varit kul
Anders: blev en svart 997 Carrera S Cab med alla rätta options - dvs antitesen mot en X3...det bytet kan sammanfattas som ett underbart vansinne :-)

Åker numera tåg till jobbet i Köpenhamn då det ofta går fortare än att sitta i köerna, dessutom reser jag regelbundet i mitt nya jobb så behovet av en fyrhjulsdriven bruksbil finns inte på samma sätt längre då min fru har en större tjänstebil som fraktar familjen.

Men jag gillar nya F15 skarpt! Kanske behovet ändras om några år och då kan den säkert vara intressant.
Kristoffer, vilket byte !!! Från X3 till Porsche Cab :-)) Årsmodell? Färg? låter läckert!

Det börjar komma ut lite flera bilar nu Länk

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ganska snygg i Spacegrå ändå... :)
Pe
36
Peter-71
X5 40d M-sport F15 beställd
Håller med, mycket snygg i spacegrå!
Jag har beställt en Carbonsvart med svart skinn, bliv väldigt osäker nu när man ser den spacegråa...
Alla nya F15 som jag har sätt är antingen vita, bruna, safisvarta eller denna spacegrå- varför tar dom inte in carbonsvart som demo?
Har någon med erfarenhet av Carbonsvart något att tillägga, är den väldigt känsligt eller?
Har ju haft ett par safisvarta och dessa har ju funkat bra bortsätt från att man får tvätta ofta.

Peter
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag tycker F15 ser bra ut - men är den inte litet VÄL lik X3 i baken..? Lyktorna specifikt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Peter: I Tyskland verkar de flesta demos med M-sport vara Carbonsvarta. Carbonsvart är känslig, men jag har svårt att tro att den är mer känslig än exempelvis safirsvart. Jag hade Spacegrå på min (av)beställda 535d xDrive eftersom jag tyckte att den svarta maskerade linjerna för mycket. Plussidan med Spacegrå är att den är betydligt enklare att hålla snygg...

Jag ska nog kolla upp några bilar IRL nu när de börjar dyka upp hos handlarna.
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
Det står en M50D carbonsvart inne i hallen i Värnamo, mycket läcker färg jag kommer nog beställa den på kommande X3 får bli polering och lackbehandling en gång om året.
St
1.200
Stilren

Peter, grattis till en oerhört läcker bil! Carbonsvart är en av BMWs läckraste mörka färger tycker jag. Jag har haft två bilar med Carbonsvart metallic och visst det är för det första en mörk färg så det kräver oftast rengöring oavsett då allt damm och smuts syns direkt.

Innan jag skriver vad jag tycker om känsligheten så vill jag verkligen understryka att jag kan ha haft otur på min dåvarande E60.

Jo för det andra så är den väl just som övriga mörka lackfärger gällande tvättning men har man mycket otur med fågelträck som exempel så kanske man ska byta till en annan färg. Jag hade det med den bilen när jag bodde i södra storstaden i Sverige, mellan dammarna och havet, där alla fåglar som kommer in i landet flyger.. Usch! Fick tvätta bilen varannan dag känns det som efteråt och direkt när jag uppmärksammade att det kommit på bilen var jag tvungen att försöka ta bort det fortast möjligt. Framförallt på sommaren då ofta max en halvtimme kunde innebära grova bränningar i klarlacken och lacken vissa gånger. Oerhört jobbigt tyckte jag då det blev som olika nyansskillnader i vissa vinklar och ljuset spelade även stor roll. Taket, motorhuven och bakluckan fick sina smällar. Ibland fick jag tom lämna iväg bilen för våtslipning då inte ens polering hjälpte. Om det är så illa idag (detta var en 2010a vill jag minnas) och hur det är med övriga färger får jag låta vara osagt. Det kan vara bättre eller oförändrat. Jag vill bara påpeka just detta med fågelträck är hemskt jobbigt när du frågar om känslighet. Det beror ju såklart på hur pedant man är som person också. Vissa bryr sig mindre medan andra inte riktigt klarar av att se förbi eventuell skada som blivit. Vet inte vilket som är bäst faktiskt :-)

Bilen din blir hursomhelst riktigt snygg. F*n va snygg Carbonsvart metallic är rentvättad. Ruby svart metallic också. Lycka till och akta dig för fåglarna :-)

PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
Ingen fara för fåglar här, bilen står under tak både hemma och på jobb, har safirsvart idag och har svårt att se att carbonsvart ska vara värre.
St
1.200
Stilren

Lackbehandling från start är att rekommendera!

Och tak där man parkerar.. Eller tunnlar där man kör :-)

Ni
153
Nils-Johan
Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017
Mercedes v300 AMG 2020
Porsche 992 Carrera S 2020
Min kom idag. har varit och tittat på den
Hoppas att man kan få den till helgen ???
Bmw har problem med en program vara till någon detalj i bilarna.
krävs tydligen en licens för att få programmera dem
Ja Ja hoppas att de löser detta man vill ju ha bilen när den kommit
Var orolig att vit inte skulle bli bra men men men va den var snygg !!!!!!!!!
ca
107
calpe
X5 40D F15
Grattis Nils-Johan! Verkligen kul när det blir som man tänkt sig
Såg en i spacegrått på flygplatsen i München förra veckan som stod parkerad intill ett mindre jetplan som de höll på att lasta in väskor i (undrar vem det var...)
Har varit ganska trött på spacegrått tidigare men den passar riktigt bra ihop med M-sport på SUVarna. Lite kontrast till alla vita och svarta SUVar just nu.

Anders: du har PM.

Spacegrå är absolut en riktigt läcker färg, klart undervärderad (trots att den säkert är en av de vanligaste BMW färgerna på senare år) men jag tycker den klär sig mkt bättre på F10 och framförallt F11. Där är den riktigt läcker med ex vis M-sport och 19 tummare. På X5-an är jag nog inte riktigt lika sugen på spacegrå. Även om man som ovan nämnts kan bli lite trött på framförallt alla svarta X5-or. Jag åker nu en X5 -08 som har individualfärg perl silber och den är riktigt riktigt snygg. Hade gärna tagit den på F15 om den hade funnits. Trist att det för övrigt finns så få färgval, framförallt till M50d. Spacegrå är annars en rätt så praktisk färg och tacksam att hålla snygg. Men jag kör på svart som är säkrast den dagen man vill sälja.

Grattis till din bil Nils-Johan. Du lär bli en av de absolut första kunderna som får sin bil. Hörde från min åf att de har en del leveranser, 5 st tror jag han sa, på lördag, så några till blir ni :-)

Hörde för övrigt att nya 30d känns betydligt rappare än på E70 så kanske den ändå räcker långt för många.

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag ska låna hem en 30d på söndag för att slutligen beställa om det blir en 30 eller 40d. Nya 30d är ju i princip lika snabb som gamla 40d. Nya 40d gör ju däremot sprinten till hundra under 6 sekunder vilket är lite sjukt. 5,9 var ju sportbilsprestanda för bara några år sedan.

För övrigt är livet som Volvoägare jobbigt. Möttes i lördags av att bilen inte startar. Happy days...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.