AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
137.104

Nya X5an (F15). Utrustning, prissättning, påverkan på E70

Sida 17 av 32
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Med Känsla: Det ser onekligen så ut!

Jag har nu uppdaterat min order till X5 40d, med reservation att jag ska låna hem en nästa söndag för att se om 30d möjligtvis kan räcka till.

Två saker jag tänkte vädra med panelen.

Min säljare "vägrar" plocka bort larm och dragkrok. Han säger att eftersom X5:orna varit så pass utsatta tidigare så vore det idioti att välja bort larm. Tydligen är det nya system i bilarna som gör att det inte heller går att eftermontera larm. Jag har inte valt larm de senaste åren, eftersom om det verkligen är någon som vill stjäla bilen så kopplar de bara förbi originallarmet ändå.

Dragkrok. Detsamma sades om min X3:a, som såldes på ett dygn trots avsaknaden av dragkrok. 12 500 i inköp och dessutom betala förmånsvärde för under 2 år kanske. Hur viktigt är det för andrahandsvärdet på X5:an? Det är ju inte längre "bruksbilar" på det sättet. Min bil kommer aldrig dra något (precis som den inte direkt kommer forcera några avancerade skogspartier), men jag har ingen tidigare erfarenhet av just X5. Säljaren tycker att det är ett tillbehör som är betydligt mer värt än 20", panoramatak eller något annat tillbehör. Någonstans måste jag ju lita på hans omdöme också.

Leverans är satt 1 april. Den kunde kommit 4-5 veckor tidigare, men sätter jag 1 april så slipper jag hålla på med vinterhjul det första jag gör och kan få plocka ut bilen när det förhoppningsvis är lite trevligare väder...
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Tycker det är trams med både larm och drag. Tycker med att larm på moderna bilar inte känns speciellt angeläget.

Drag däremot hade jag gärna haft på min nyligen beställda X3:a men som du säger när man räknar kostnad + förmån så blir det ju mer än en tusing per gång för mig som inte drar så mycket. Det kan man hyra en rätt stor skåpbil för...

Klart man ska bestämma själv! Just drag kan ju nästa köpare enkelt eftermontera om det nu är ett måste så har svårt att någon väljer bort en bil på det.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Dvs jag skippade drag på min X3.
Ni
153
Nils-Johan
Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017
Mercedes v300 AMG 2020
Porsche 992 Carrera S 2020
Jag kan inte fatta att man har en bil utan dragkrok
Men jag lever också ett aktivt liv och har hus.
Hade inte klarat mig utan
Larm kan jag förstå att man kan tycka är ett överflödigt tillbehör.
Kan faktist tycka det skulle varit standard om man nu har problem med stölder på dessa bilar
Acey, jag håller med din säljare i sak, framförallt när det gäller dragkroken. En X5 används väldigt ofta som dragbil och det är ett stort plus den dagen du skall sälja den, framförallt skulle det vara ett stort minus utan den. Fundera inte ens utan ta med dragkroken är mitt råd! När det gäller larmet så har jag märkt att det är ett plus när man skall sälja en X5. Det är ju väldigt många X5-or som stjäls i relation till antalet X5-or som säljs. Självklart kan proffsen komma in i bilen och dra iväg ändå, men själv har jag iaf tagit med detta på de X5 som jag har specat själv.

Jag förstår inte heller som Nils-Johan hur man beställer nya bilar (i den här storleken) utan dragkrok. Men även jag/vi bor i hus, har själva då och då behov av dragkroken (köper ibland hem möbler, åker till sopsorteringen, kör hem jord och gud vet allt). Så används ofta en X5 rent generellt. Samtidigt har många även husvagnar osv. Man kan göra många jämförelser och givetvis värderar vi alla olika dessa options. Navin är ju ett exempel ytterligare där man kan diskutera. En bil i X5-ans prisklass bör dock vara mycket bra utrustad för att vara attraktiv som begagnad. Då är den som regel väldigt lättsåld och man får bra betalt. Ofta betydligt bättre än på ex.vis en F11.

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nils-Johan: Jag bor i Stockholm, och den enda funktionen dragkrogen skulle ha är att skydda bilen de gånger jag måste parkera på gatan :) Vi har tillgång till en Caddy vid sommarhuset, så dragkroken är hyfsat onödig. Men, om folk nu tycker den är så viktig så får man överväga det. Av 19 X5:or som är tillsalu från 2012 och framåt så hade 5 drag.
När kommer det fler färger till F15?? Jag vill ha en blå!
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Acey: jag tycker du ska välja precis det du vill ha. Vissa kan ju se dragkroken som nackdel också. Vad gäller larmet så hindrar väl inte det från stöld utan det är startspärren. Möjligen blir dumuppmärksammad på att någon knäckt en ruta för att sno ev kvarlämnad väska etc.
Säljarna utbildas säkert i vad du "måste ha", men som ger mer marginal till dem istället.
Pe
36
Peter-71
X5 40d M-sport F15 beställd
Några saker som jag är övertygad om är viktiga option på nya X5 så är det elektriskt infällbart drag, navigation (standard) och komfortstolar.
Det finns en X5 -11 till salu i Nyköping sedan mycket länge som saknar just dessa option och det är garanterat därför den står kvar.

Larm har jag funderat fram och tillbaka på men efter att två BMW handlare säger "skit i det" och en tycker att man skall ha så struntar jag i det. Bilarna är utrustade med startspärr och BMWs larm är mycket lätt att forcera.

Två BMW handlare säger att nya F15 till 99% kommer att levereras med någon form av GPS positioneringl. Väljer man BMW Original försäkring så ingår det och monteras i Halmstad, jag har inte fått detta bekräftat till 100% än men det vore bra att få klarhet i. Larm är väl bra om man lämnar dator och annat kvar i bilen men vem gör det idag?

Panorama är ju riktigt trevligt men samtidigt lika dåligt på vinterhalvåret då barnen får solen i ögonen när dom sitter i bak och is och snö lägger sig i skarvarna så det gnisslar...väljer inte till det denna gång.

Peter
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
WGN: Imperialblå kommer från och med december om jag minns rätt! :)

Peter-71: Jag tror som du, och min säljare sa också att bilarna förmodligen kommer levereras med någon form av tracking. Jag tror säkert att drag är viktigt för många, men då tror jag också att dessa personer inte primärt kommer vara intresserade av en bil med M-sport. Majoriteten av de begagnade X5:or som finns till salu idag verkar inte ha drag. Visste, det är ingen superstor grej, men jag lägger hellre till någon coolare gadget som jag kommer använda än något jag inte har någon nytta av :)

Jag får suga lite på det, beställningen är lagd.

Panoramataket, när jag provsatt bilarna idag så tycker jag inte att det tillförde lika mycket som i exempelvis F11 som känns trång utan.

Men jäklar vad snygg den är! Och kändes väldigt tyst. Motorn var knappt hörbar på tomgång.
Pe
36
Peter-71
Acey, jag har själv sålt 5st X5 samt en X6 alla efter ca 3-5000mil utrustade med stora nav, komfortstolar och drag. Alla har jag sålt inom loppet av max 3 veckor efter att jag annonserat ut dom, vet inte om det beror på att dessa haft någon av standard färgerna och hade ovan utrustning eller om X-bilarna bara är så pass eftertraktade?

Peter
Pe
36
Peter-71
Imperialblå finns med i prislistan som gäller from dec-2013 Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Peter, jag tror att SUV:ar överlag är otroligt populära. Min X3 F25 körde jag 1500 mil och 6 månader och fick pengarna tillbaka (iof hjälpt av långa leveranstider nu). M-sport, nav, panorma osv dock ej drag. Min Cayenne såldes inom en vecka för cirka en månad sedan. Inget drag. Jag tror dessa biltyper är populära, oavsett vad miljötalibanerna säger. Jag funderar på draget. Komfortstolar och nav är givet.

Just nu känner jag bara. Jag skiter i vad andra vill ha, och min säljare rekommenderar. Ska man lägga 800 000 på en bil så ska den vara exakt som JAG vill ha den :) Det innebär också att det blir Ivory White/Black interiör också. Trots att det OCKSÅ enligt säljaren inte är vidare poppis i nästa led...
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Rätt inställning - det är din bil. Bil folk absolut ha drag kan de eftermontera ett.

Gps tracking har bilen om den har BMW Assist. Har det på vår e61'a.
Pe
36
Peter-71
Är lite nyfiken på din spec Acey..
Ivory White/Black är ju riktigt snyggt, jag överväger att byta till det också!
Acey, jag har också valt Ivory white/svart och tror det blir riktigt läckert på safirsvart bil. Absolut inga problem sälja den kombon i andra hand, det har jag gjort förr på X5 men då var det oyster/svart.
Vad blir det för exteriör färg?

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Här kommer specen:

Carbonsvart Metallic
Läder Dakota Ivory White/svart
20" M LM fälg Dubbeleker 469M
Shadowline Lister / Rails

Interiör
BMW Individual interiörlist Pianosvart Finish

Komfortpaket
M Sportpaket
Backkamera
Automatisk avbländbara inner och ytterspeglar, elektrisk infällbara
Komforstol fram, el. inställbar
Klimaautomatik med 4-zonsreglering
Keramikapplikationer för reglage
Adaptiva kurvljus
Belysningspaket
LED-dimljus
Helljusassistent
Harman Kardon högtalarsystem
Realt Time Traffic Information
Internet
Speed Limit Information

Bubblare:
Panoramaglastak
Dragkrok
Surround View

Med Känsla: Vad säger du om dragkrok och försäljning?
Acey, jag gjorde en liten kontroll också för jag tyckte det lät väldigt konstigt att så få X5-or skulle ha drag. Jag tog också från 2012 och framåt samt bara dieslar. Då hade 6 st av 11 st totalt dragkrok, vilket var lite förvånande faktiskt. Men av de 5 st som ej har dragkrok så är 1 st M50d (som stått länge osåld och där jag själv sålde min M50d på cirka 2 v MED bl. a drag) 1 st Italien import och 1 st. Tysklands import. Så där blir resultatet lite mera för drag på svensksålda bilarna. Sen som alltid, ju dyrare bil så ställer köparen krav på ÄNNU mera utrustning. Ser man till de som saknar drag ovan så är de flesta 30d.

Oavsett detta så rekommenderar jag dig att ta drag. Jag tog nästan alltid drag även tidigare när jag bodde centralt i brf. Jag sprang på pumpen några ggr när jag innan skulle sälja välutrustade bilar, men där det saknades drag och ledsnade och tar därefter rent generellt drag. Men givetvis har jag all respekt för dina kommentarer och hur du själv tänker. Men dragkrok på en för övrigt fin X5 tycker jag är självklart och många med mig tänker nog samma sak. Givetvis går det att eftermontera men det blir ofta mkt dyrare och det är ej original.

Hur ser det ut med Aktiv styrning och Adaptive drive på 40d F15? Det var ju mer eller mindre alltid valda options på de sista E70.

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Med känsla: Bra input. Jag får väl bita i det sura och slänga på ett drag :)

Enligt säljaren så räcker det nu med den Adaptiva M-fjädringen nu. Den innehåller ju Dynamic Damper Control och luftfjädring bak. Det är säkert annorlunda på 50d. Men aktiva krängningshämmare känns lite overkill i 30/40d.

Aktiv styrning finns det tydligen inte heller något direkt behov av då styrningen nu är mycket bättre. Jag antar att "mycket bättre" i detta fall betyder lättare. Men av de tyska tester jag läst så är styrningen bra i standardutförande (om än ganska okänslig).
Pe
36
Peter-71
Acey, Överväg att lägga till ljuspaketet, har tidigare inte valt till typ sådana tillval men ljuspaket i F15 är riktigt najs. BMW har fått till en riktigt fin interiör ljussättning kryddat med belysning vid dörrlås.

Någon som vet mer om "Internet", får man bara internet i nav-display eller är det någon mer finess med tillvalet internet?
Nu är ju 1000kr ingenting i sammanhanget men jag kommer aldrig surfa via naven då jag har andra prylar tillsammans med BMW hotspot.

Frågan om drag eller inte så ingår ju ökad dragkap 3500kg om man beställer bilen med drag, själv har jag inget behov att dra så pass tungt efter mig men dom som släpar runt på en stor husvagn/ båt kan nog ha ökad dragkapacitet som krav...?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.