AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
137.114

Nya X5an (F15). Utrustning, prissättning, påverkan på E70

Sida 16 av 32
ca
107
calpe
X5 40D F15
Peter-71, hur ser specen ut?
Ni
153
Nils-Johan
Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017
Mercedes v300 AMG 2020
Porsche 992 Carrera S 2020
Min har kommit till scandiatransports depå idag
Den bör vara hos åf inom kort

Nice check check !!!!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det var otroligt raskt jobbat! Måste nästan vara bland de första som levereras till kund i Sverige?

Jag är inne på att byta min order från en F11 till en X5. Jag ska bestämma mig den här veckan. Ska åka och kika på ett par bilar imorgon.

När det gäller aktiv styrning så håller jag med er. Däremot så har jag nog heller inte kört en X5 UTAN aktiv styrning, så jag vet inte riktigt hur jag skulle uppleva den utan den. Knepigt. Han som dock köpte min senaste X5 var dock väldigt noga med att kolla att den har aktiv styrning, för han ville def. inte vara utan den, så någon nytta har den säkert :-) På M50d är det ju även vad jag förstår en annan typ av styrning som motsvarar aktiv styrning men kallas väl M-styrning eller något liknande. Jag skulle nog lägga till för aktiv styrning om jag vore dig. Nästan alla bilar som åf beställer har aktiv styrning redan på E70.

Grattis Johan :-)

Kul och spännande Acey, vilken vändning :-) Vad blir det isåfall för motor?

Fick nu en form av orderbekräftelse ur systemet och där ser jag nu min bil med VIN nummer :-) Men står leveransvecka 03/01/2014.

/Anders
Pe
36
Peter-71
X5 40d M-sport F15 beställd
Calpe- så här ser den ut just nu..

40d
M-sport paket
Carbon svart
läder dakota black
komfortpaket
20" 468M sommar 467M vinter
3:e sätesrad
förhöjd dragkap
elektriskt drag
dragkrok/förhöjd lastkap
backkamera
tonade rutor
velourmattor
avbländbara inner o ytterspeglar
komfortstolar fram och bak
svankstöd
interiörlister aluminum finslipad
4-zon klimat
kupévärmare
adaptiva Xeon kurvljus
belysningspaket
helljusassistent
head-up
Harman kardon
speed limit info
internet
realtime traffic information
traffic information

Anders, jag funderar vidare på det med Aktiv styrning...
Pe
36
Peter-71
inte komfortstolar i bak dock det gick ju inte i kombination med 3:e raden..
aha kan man inte ha komfortstolar med 7-sits... jag fick tips om att ta det på min eftersom man då kan luta och skjuta sätet som just på 7-sits, vilket inte går annars på en 5-sits. Eftersom vi alltid i princip har någon som åker i bak så lät det smidigt och skönt.

Fin spec. Peter, den är i princip som min. Vad skiljer det mellan 40d och M50d med så pass mkt extra som du ändå har valt? M-sport är ju tex standard på M50d.

Jag var också sugen på Carbon svart som jag tycker egentligen är en av BMW-s absolut snyggaste färger.

/Anders
Pe
36
Peter-71
Jag har funderat en del på 50d då jag i så fall får den en månad tidigare och skillnaden brutto faktiskt bara är ca 100'. Men då det är min tjänstebil så kommer en 50d att kosta mig privat netto ca 45' mer än en 40d över 3år...inte lika kul....
För bolaget tror jag däremot inte det blir en dyrare om jag håller igen ca 30' på utrustningen och då man säkert får 80-100' mer betalt för en 50d efter 3år.

Eller vad tror du, tror du prisskillnaden är ännu större om 3år?

Det är väldigt bra att kunna skjuta fram och luta ner baksätet, helt rätt val du gör. Själv har jag tidigare haft 7 säten och vi använder faktiskt det då och då så det vill vi inte välja bort, faktiskt ganska billigt nu när det tillvalet gick ner ännu mer i pris till F15 modellen!

Safirsvart är också väldigt snygg om man vill han mörk färg men jag har haft två sådana förut, hoppas att Carbon svart blir bra det är kul med lite omväxling:-)

Lycka till med din 50d:-)
Peter, det är svårt för att inte säga omöjligt att sia om prisskillnaden då ju M50d är en helt ny modell sen ett år tillbaka. Jag vet bara att den M50d E70 som jag sålde för cirka en månad sedan, var väldigt lätt att sälja i förhållande till den ändå relativt höga prisklassen och jag hade många intressenter. Betydligt fler än på min F11 ex. vis. Så jag tror att M50d kommer vara en mycket attraktiv modell. Det har ju iofs även 40d varit och de har också gått lätt att sälja. Men jag tror nog att nu när det finns tre olika dieselmodeller så ligger 40d som mellanmodell. Många kommer välja 30d eftersom den är billigast och ger lägst förmånsvärde samt är billigast för den som köper privat som familjebil. Sen kommer som jag förstår en del även att välja M50d för den har störst motor och verkligen ger ett mervärde, enligt min uppfattning ett större mervärde än skillnaden 30d/40d. Egna företagare som är fria att välja förmånsbil, kommer nog många gånger ta den modellen. Som regel är det ju ändå så att en dyrare bil tappar lite mera i kronor allt annat lika. Så lite av mellanskillnaden får man nog själv lägga på njutningskontot :-) Eftersom dessutom bensinmodellen 50i i princip knappt kommer att säljas här (som jag tror iaf) så blir ju M50d lite top-of-the-line och därmed attraktiv som begagnad. Det är ju lite annat än motorn och M-sport paketet som man också får på köpet. M-massagen ger en ökad körglädje tycker jag, även på en bil som X5d.

Ja mörka färger blir man rätt less på så här års. X5 är ju också rätt mycket bil att tvätta... Jag byter ju ibland rätt ofta och då känns ändå safirsvart som det säkraste kortet. Nu kryddade jag det hela med Ivory White Dakota läder, men det ser rätt läckert ut på bilderna nu när jag plockar upp bilen via VIN koden. Byggdes i fredags ser jag och det finns någon form av transportkod, så den är väl strax på väg över de sju haven...

/Anders
ca
107
calpe
X5 40D F15
Med känsla,
Vad menas med "plocka upp bilen via VIN koden". Här verkar jag missat något :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tvekar mellan 30d och 40d. Nya 30d har jämförbar prestanda med gamla 40d, som jag tyckte var helt perfekt för biltypen. En bättre utrustad 30d eller en något sämre utrustad 40d. Tyvärr går det ju inte att jämföra sida-vid-sida eftersom det inte kommer finnas några 40d tillgängliga...
Calpe, när du fått chassinumret så tar du de sista sju tecknen och kan där ta fram specifikationen på bilen, med utrustningskoderna, tillverkningsdatum osv. Ex.vis här Länk

/Anders
Svårt val Acey, först och främst mellan F11 och F15. Samtidigt är det ju två helt olika biltyper. Jag gillar båda två men när man nu vant sig vid att åka "högt" och dessutom flyttat 15 km utanför stan och har en fru och barn som åker bak, så passar f.n. X5-an oss bättre. Den har ex vis även betydligt bättre utrymme i baksätet, vilket vi värderar och sen känns det tryggare att åka lite högre när det springer djur nära eller på vägen ibland.

/Anders
Pe
36
Peter-71
Acey, har du tidigare haft en X5? Tror inte det för då är man "fast":-)
Tycker också att F11 är en riktigt bra bil men X5 är trygg/säkrare med riktigt gott om utrymme i baksätet, en perfekt familjebil alltså! Sedan är den även är kul att köra och då främst 40d. Jag stod i valet mellan 30/40d men då jag tidigare har haft båda varianterna så är 40d mycket roligare. Skulle själv välja en mindre utrustad 40d då den investeringen betalar sig lite i alla fall jämfört mot vad mer utrustning är värt när man säljer bilen.

Peter
Hur mycket i rabatt har ni lyckats få på era F15 bilar?
Är det bara min återförsäljare som låst in sina bilar?? Fick inbjudan till en smygpremier den 14/11. Märkligt måste jag säga.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jo, vi har kört SUV det senaste när vi bott utanför stan och haft två bilar. Både F25 och Cayenne har avverkats och min fru är en stor förespråkare för SUV. Och efter E63:an så spelar det egentligen ingen roll om man kör 530, 535 eller en M550xd. Samtliga känns lite tråkiga och "slöa" :) Med X5:an får man en annan typ av körning.

Jag hade egentligen tänkt köpa X5:an när de första bilderna kom ut, men sen tyckte jag inte riktigt att den var så lyckad som jag hade hoppats. Men sen fick jag se den live i söndags och jag var såld.

En annan "nackdel" när det gäller F11 är att det står e 520d i princip varje gathörn.
X5:an är en helt ny modell, vilket alltid är lite kittlande.

Ska till min säljare 13:30 idag och bestämma mig. Får räkna lite mer på 30 vs 40d. Håller med dig Peter där, att man får bättre betalt för motorn än för utrustning, samtidigt ligger nya 30d så pass nära E70 40d i prestanda. Jag räknar med att det blir än 40d om jag känner mig rätt... :)

Spännande Acey, det låter som att du nästan bestämt dig på att byta objekt på din order :-) du får rapportera mera senare idag hur det blev...

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Här finns lite mer information om vilka hjul från E70-eran som också funkar på F15.

Länk

Återkommer i eftermiddag :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Klickbar länk... Länk
Kanon Acey, det ser ju ut som att det mesta skall passa då?

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.