AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
137.135

Nya X5an (F15). Utrustning, prissättning, påverkan på E70

Sida 13 av 32
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jo, om man väntar in nya 40d så blir det en större skillnad, men m50d är oväntat prisvärd tycker jag när jag räknade på det. Ska man på större fälgar, M-sportpaket och lite annat som är standard eller rabatterat på m50d så blir skillnaden inte superstor. Lägg där till ett förmodat bättre andrahandsvärde på M50d så behöver det inte bli så blodigt. Och en betydligt vassare bil!

Men självklart är det väldigt mycket pengar på det stora hela... 40d är ju inte direkt tråkig.
Ni
153
Nils-Johan
Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017
Mercedes v300 AMG 2020
Porsche 992 Carrera S 2020
Nu är det snart dax för premiär !! V46 till helgen
Ska bli kul att se f15 live
Hoppas att man inte blir besviken
Gillar också Tesla men lite fel att jömföra den med en X5. Efter att nyligen sålt min X3 verkar det vara vansinnig efterfrågan på SUVs i detta land vid den här årstiden, och en inte alltför vild gissning är att nya X5 lär vara eftertraktad om 2-3 år, även om hundratusentals kronor i options sällan betalar sig i slutändan fullt ut.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Skillnaden mellan 40d och M50d är svår att förklara, man måste uppleva den helt enkelt. 40d får man kanske kalla för en av marknadens bästa SUV-alternativ i alla kategorier men när man jämför motorn (utöver vad Acey redan nämnt) och prestandan M50d levereras med är det faktiskt ganska mycket "natt och dag".

Den slutar i princip aldrig leverera effekten och kraften som man kan märka händer vid hårdare körning eller högre hastigheter på en 40d. Den känns segare och slöare. M50d öser på och har även en helt annan karaktär när det kommer till respons och framförallt ljudet. Den låter verkligen väldigt fint och mycket sportigt. Man märker direkt att det är någonting annat än en "vanlig X5:a".

Men så kostar den ju lite mer också. Beror väl på om man ändå ska plocka på M-sport, fälgar etc som Acey var inne på och man vill ha den snabbaste eller värsta men inte X5 M utan man vill ha diesel.

E70 var fantastisk att köra så F15 lär ju inte vara något sämre :-)
ca
107
calpe
X5 40D F15
Tack Stilren. Får väl göra "misstaget" att provköra en 50D ;-)
Calpe, det bästa är ju om du har möjlighet att provköra en M50d och bedöma själv men jag känner att det är helheten med M50d som gör skillnaden. Den är rappare, spänstigare, skönare motorljud och motorn passar bilen perfekt. En verklig våt dröm för den som vill köra diesel för förbrukningen men ändå ha en raket och gasa med. Den gör ju enligt BMW 0-100 på cirka 5,4 sek vill jag minnas, 740 Nm är det väl också. Har man möjlighet så tveka inte att lägga till mot en 40d. Jag vill minnas att jag gjorde en jämförelse mellan en 30d och en M50d och det skiljde cirka 180 tkr med jämförbara utrustningar. Givetvis en avsevärd summa pengar men jag tror att en M50d kommer vara väldigt attraktiv under flera år framöver.

/Anders
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Anders: Jag kan tänka mig att M50D passar bra i X5, i F10 har det blivit lite sämre kritik.
Vad jag förstår är de som har M550d i F11 också väldigt nöjda men där tycker jag iofs att redan 535d räcker långt. Men X5 är så pass stor och tung att där gör M50d motorn "större nytta". Där har "dieselhatarna" fått något att bita i!

/Anders
Kristoffer, vad blir det istället för X3-an?

/Anders
Verdi
hybris,
Nu kanske jag är väldigt sen och påpekar det uppenbara men jag tror du får välja mellan 40+ mil och "M5-prestanda" när det gäller Teslan. Tror inte du får både och på samma laddning. Men det är säkert en fin och effektiv bil. Tror dock inte marknaden är riktigt redo och den här typen av infrastruktur med superchargers blir nog också väldigt begränsande.
Konkurrent Tesla kanske? Länk

Åter till ämnet... är det någon som vet om F15 även får den nya automatiska bakluckan med fotviftet? Har inte läst om detta i någon information. Antagligen är det väl inte så iom att man behåller den tvådelade bakluckan.

Är det många som har beställt ännu?

/Anders
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tittade lite på två 3.0d, varav en M-kittad idag. De kittlar inte riktigt min nerv som E70 gör/gjorde, men de växer kanske med tiden som så många andra BMW-modeller.
Lus, har du sett den live alltså?

/Anders
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jau
Varför skulle den inte få fotvift?
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Anders: Nej, den tycks inte ha någon fotvift. Men du kan öppna inifrån bilen och med nyckeln :) Dessutom kan du ställa in hur högt den ska öppna sig i iDrive menyerna:
Länk
ca
107
calpe
X5 40D F15
Har läst en hel del om "nyheten" att man kan stänga luckan med nyckeln på F15 men det gick utmärkt att göra det på E70 också, iaf på vår -08. Ska erkännas att det var frugan som kom på hur man gjorde :-))
jhellstrom, exakt som på E61 och F11 menar du:)
Verkar som att de börjar droppa in hos handlarna nu. Såg nyss en carbonsvart M50d och en safirsvart 30d.
Tack Johan, härligt med folk som gör resarch jobbet åt en :-)

Det var ju inga nyheter i princip annat än att knappen för att öppna luckan hamnar på dörren vilket är naturligt istället för på mittkonsolen idag där man inte hittar den nästan. Funderar på hur man stänger luckan med fjärrkontrollen... via samma knapp som man öppnar den? Har faktiskt aldrig provat utan använder alltid knappen på insidan av luckan när jag skall stänga.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.