|
|
|
|---|---|
|
Jag bytte styrleder (höger och vänster) i helgen på min E61-05 och det gick relativt smärtfritt bortsett att jag fick kapa av dom gamla då jag inte fick av muttern sista biten. Annars inga problem, jag mätte från centrum på styrleden till damasken på styrstaget för att kunna få det hyfsat rakt. Jag ska göra en hjulinställning nu tänkte jag men det är ju stört omöjligt att få en tid nu i sommardäcksbytestider. Mitt problem nu är att efter bytet så beter sig styrningen konstigt i ändlägena, den sista kvartsvarvet går betydligt lättare och ratten liksom glider in i ett låst läge som man knappt får ur den från. Det är som att däcken går över sin gräns och hamnar i ett "överläge" vilket där är svårt att komma ut från. Kan det vara så att jag har fått för mkt toeout? Mitt problem jag har nu är jag inte så säker att en hjulinställning hjälper.. Nån som har nån aning vad som hänt? | |
| Kan tillägga att jag har aktiv styrning. | |
| Bytte du till sommardäck samtidigt? Originalfälgar eller eftermarknads med annat offset? Om inte är det nog bara en justeringsfråga. Åk inte med sommardäcken innan du ställt in hjulen rätt. Det går ganska fort att karva ner insidan av slitbanorna med fel toe. | |
|
Nja jag bytte till sommardäcken (19") från vinterdäck (16") Jag har nu lämnat in den för justering, hittade en till slut. Ska hämta den imon så då får vi se.. |
|
| Men dom 19tummarna har jag kört i flera år innan utan problem. | |
|
"Åk inte med sommardäcken innan du ställt in hjulen rätt. Det går ganska fort att karva ner insidan av slitbanorna med fel toe. " Vilka däck ska man åka på då? Vinterdäcken som är mjukare äts upp flera gånger snabbare sånt fall.. Ett tips tills nästa gång är att slänga på en laserpekare på bromsskivan och markera upp på ett par meter avstånd framför bilen där den träffar en vägg eller fast föremål. Så kan man justera efter det. Funkar riktigt bra ifall man inte rubbar laserpekaren medans man lossar, jag brukar sätta fast den med en tving. Sitter prylarna fast hårt, ja då lämpar de sig se till att lossa allt först innan man markerar upp. Jag har kört denna metod på flera bilar, och inte behövt göra någon hjulinställning efteråt och inte har jag slitit några däck i onödan.. |
|
|
Mjuka vinterdäck med högre profil är mycket mer förlåtande mot felinställd framvagn skulle jag vilja säga. Både vad gäller obehagliga vägegenskaper och slitage. Håller nog fast vid att bredare lågprofilare med hårdare gummiblandning är de som snabbast tar stryk vid fel inställning. Att mäta toe-vinkel med en laserpekare är väl helt ok så länge man låser styrningen helt stum, annars kan det ju bli vad som helst. Dessutom bör man då dra fast bromsskivan med hjulbultarna plus distanser, annars är den inte mycket att lita på som referens. |
|
| Har idag hämtat bilen från en fyrhjulsinställning och det funkar skitfint! | |
| Perfekt! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.