AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.685

Läcker olja, inte vevhus eller vakuum pump

Visa användare
24
Chrippo
E61 525D Touring -08
Hej

Som rubriken lyder, jag har olje läckage och det är varken vakumpumpen, vevhusventilationen, ventilkopepackning.

På nått sätt droppar det ner på fläkt remmen så att det vispas runt i hela motor rummet. Har ni nån aning på vad det kan vara? Bilen ifråga är en 318 -02 med en N42 motor. Kan det vara nån mer packning som läcker. Hoppas det inte är topplockspackningen. Vad behöver man göra för att kolla komp i cylindrarna? Vilket verktyg skall jag ha? Kostnad?

Tacksam för hjälp
Jag vet inte riktigt hur N42 motorn ser ut, men tänkte om du ska kika vid olje filter om det läcker där.

Som denna tex på E46fanatics.
Länk
Länk

Kanske finns möjlighet för det, men vet som sagt inte.
Ang komptest behöver du en komptestare som exempel.
Länk
Av med alla stiften. Tryck i denna där stiften sitter också tex frugan/polare kirrar medans du mäter också går du över alla hålen och ser hur värdena är. Ska ligga hyfsat jämnt. Är det någon som avviker helt så är den dålig.
På min läckte det i framkant vid 2 givare/solenoiderna. 2 oringar /st.
Visa användare
24
Chrippo
E61 525D Touring -08
Clintan: Tack för svar. Oljefiltrets hus ser ok ut, så jag tror inte det är där heller tyvärr.

Mipet: Jag testar och byter dom också så får vi se. Angående köpa av ringarna, är det bmw som gäller eller finns de på något annat bra/billigare ställe?

Återkommer när detta är bytt för rapport!

Visa användare
24
Chrippo
E61 525D Touring -08
Risken för att låta dum så måste jag ändå fråga, för att slippa känna mig dum sen. Clintan när du menar att frugan ska kirra medans jag mäter... är det så att jag skruvar på mätinstrumentet och läser av värdet medans frugan "startar" motorn, för att se vad instrumentet visar för komp?

Passar den givna länken av instrumentet min bil?

Jag köpte från BMW, men går säkert lika bra att köpa där dom har sortiment typ. Dom är inte svåra att byta så värt att prova.
Det ska finnas gummi längst ut (till vänster på biltema bilden).

Av med stiften och sedan trycker du ner staven över tändstifts hålet så det blir tätt också håller du där. Frugan kirrar och då hoppar nålen på mätaren upp till ditt värde. Gör du samma på samtliga också ser du om de stämmer överens.

Förstår du vad jag menar nu annars så hojta till.
Visa användare
24
Chrippo
E61 525D Touring -08
Glas klart! Aldrig hört kirrar förut i sammanhanget :D
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ryck säkring 54 till bränslepumpen så slipper dränka cylindrarna i bensin när du kör komptest.
Det kan annars vara tätningen vid kamaxlesensor 1 som läcker om det hamnar på remmen.
Ett komptest för oljeläckage känns rätt meningslöst för övrigt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
24
Chrippo
E61 525D Touring -08
Bytt o-ringar. Men dessvärre ej någon framgång. När jag parkerade bilen idag så tändes den, nu så irriterande gula olje lampan.

Jag öppnade huven återigen för att se vart oljan kommer ifrån. Det är fortfarande kladdigt kring remmen. Men helt plötsligt kommer det en liten droppe ner på avgasrören i bakkant. Va kan det vara då? Jag har inte känt med handen, men det kan ju vara så att när jag meckade med vakumpumpen så kanske det inte blev riktigt tätt. Måste ner o känna ordentligt.

Andra idéer?
Jag har bytt allt i bakkant, min läcker ändå :)
Alltså packningar vakumpump, packning/lock till vattnet, oring till en ja typ axel som går in till insugskammen, ventilkåpspackning, och det läcker fortfarande, problemet är att det är jävulskt svårt att se vart det läcker ifrån, ovanifrån ser man inte ett skit utan spegel, men det är trixigt att komma åt å kika, nerifrån ser man ganska bra det man ser men är ju lite saker ivägen.

Nu det sista så bytte jag min oljeseparator till vevhusventilationen, den var full med oljesnor. passade på att dra ventilkåpan igen, nu är det överkommligt men är inte helt nöjd. kan vara så att vevhustrycket har lyft/tryck ventilkåpspackningen då den var igensatt, så om jag orkar så ska jag lyfta på ventilkåpan igen och kolla om jag ser något där.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.