AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.124

hackande styrning 840ci

ga
75
galanz
e31 840 CiA -96
e61 520d touring auto -09
har köpt en 95 840ci.

när jag kom hem med bilen upptäckte jag att servopumpen läckte olja (behållaren tom)

har fyllt upp med ny olja av korrekt typ. men i låga farter och framför allt då man bromsar kan styrningen hacka till
ungefär som den skulle kugga över - ett motståndet försvinner helt ett par grader rattutslag.

några förslag? luft i system? trasig pump?
har vridit om ratt fulla utslag och olje nivå behålls....
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Trevligt köp! Du har köpt en bil som kan ha en hel del lustigheter för sig, och som kan gå sönder på alla möjliga upptänkliga och oupptänkliga sätt, men det hoppas jag att du förstått innan du köpte den. :)

Beskriv mer hur det hackar till när du bromsar - piskar det till i ratten menar du?
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Välkommen i gänget och grattis till en trevlig bil!
Börja med att kolla servoslangen som går till styrsnäckan (brukar vara täckt med folie),sitter även en bajonett bult i snäckan som kan vara värd att kolla upp.
Var servons läckage i framkant vid en kraftig kryssgänga? så är det högst sannolikt att den packningen bör bytas,ganska hård rackare men ack så viktig.
Systemet i sig är självluftande men för att bestämma korrekt nivå så måste du ha nyckeln i läge 2 och pumpa bromsen 20 gånger,då ska Pentosin oljan ligga över silens botten ca:4-5 mm.
Mvh Dic
ga
75
galanz
e31 840 CiA -96
e61 520d touring auto -09
det känns bara i ratten skulle jag påstå, ej i bromspedalen
kan dock tycka bromsen känns lite mjuk (går tryck långt ner när bilen står stilla iaf)
när jag svänger kan ibland motståndet försvinna.....dvs jag vrider ratten en liten bit utan att jag skulle gissa att dte ger ngt styrrespons.....ungefär som när ett kugghjul kuggar över

min oljenivå är nog nästan 2 cm från behållarens överkant efter påfyllning. referens till silens höjd känns märklig då den går ju justera höjden med hjälp av fjädern??

packningen jag bytte var i servopumpens lägsta punkt....18/24 alu bytte smot dylik koppar....tät o fin
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej

Jag hade samma på min, det var läckage i slangen till styrsnäckan har jag för mig, vi bytte slangen sedan vart det bra. Den läckte även där.
ga
75
galanz
e31 840 CiA -96
e61 520d touring auto -09
kan du utveckla det där lite??
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
ja, om det vore så enkelt :) Min svåger som hjälper mig meka hittade läckaget då han gjorde storservice på bilen. Jag hade dessa ryckningar som du beskriver och när han undersökte servosystemet så var det en slang som läckte och då bad han mig beställa denna :

32-41-1-137-556
RETURLEDNING
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
378 spänn med moms och frakt från Schmeidmann :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.