|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Stämmer det att de senare årsmodellerna av E39 har bättre rostskydd och garanti? Är på jakt efter en faceliftad 525 eller 530 M-Sport. Har sett många 02or som är duktigt rostiga men vill minnas att någon sagt att 03-04 har E39 ett bättre rostskydd? Stämmer detta? |
| Om det är en 2004 så har du ju 12 års rostskyddsgaranti | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Garanti mot rost eller genomrostning? De erfarenheter jag har av E39 mellan 99-02 är ju att alla rostar och de rostar överallt, dörrar, baklucka, huven osv :/ Gäller det bilar tillverkade 2004 eller bilar uttagna från och med 1e januari 2004 ? Vill absolut ha en som är helt rostfri. |
| Det gäller bilar som är uttagna efter 1:a januari 2004. Gäller även "kosmetisk" rost så vitt jag vet, 330in fick te.x. en framskärm omlackerad på garantin nyligen pga några bubblor, och den omfattas ju av samma garanti. Jag är under uppfattningen att BMW är rätt generösa när det gäller utnyttjande av den 12-åriga rostskyddsgarantin. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Okej låter riktigt fint. Jag hade helt sågat E39 pga rosten men nu är det ju en annan femma. Bara övertala tjejen att ge upp sina V70 tankar! Blir nog inte så svårt bara jag hittar ett fint exemplar som jag "råkar" låna ut till henne ett tag :P Finns det fler fördelar med just 2004 års modeller på E39? De är ju bra mycket dyarare än 01-03 som till synes är exakt samma bil. |
|
Inga direkta fördelar/skillnader med 04:orna förutom rostskyddsgarantin som ökades till 12 år för bilar uttagna 1/1 2004 eller senare. Rostskyddet är absolut inte bättre på de sista årsmodellerna utan endast garantins längd. En kompis hade en 525iT -03 som redan efter 2,5 år fick huv, baklucka och ett par dörrar åtgärdade. Svensksåld med låga mil... På min 01:a var det enbart bagageluckan under glasluckan samt lite lätt i tankbaljan. Precis när jag sålde den 2011 så började det krypa lite på motorhuven ovanför lyktan. ___ //Ulf |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Med andra ord bör jag leta efter en rostfri bil inte en årsmodell. Antar att om jag hittar en 04a med rost på div ställen är det ett större projekt att driva igenom garantiarbetena än att köpa en rostfri av äldre årsmodelll och lämna in på rostskydd? Sen är ju frågan också, byter de de plåtpartier som rostat eller lackar de bara om? Oavsett vem som utför ett rostjobb/omlack så kommer ju alltid rosten tillbaks.. :/ På min brors E39 lackade vi om bakluckan efter varje vinter på lackgubbens garanti, haha han var måttligt road. Men all heder åt honom som ställde upp :) |
| Problemet är nog att hitta en 04, brukar vara ganska eftertraktade. | |
| Tycker inte E39 är värre än andra från samma år... | |
| Kolla så den är fullservad med stämplar i serviceboken också, de fotograferade stämplarna i boken när vi hade bilen inne på koll... Jag vet inte om det är krav på en fullstämplad servicebok, men personligen skulle jag inte vilja chansa. | |
| Eller så gör du som jag letar efter en jämtlands bil som har rullat på saltfria vägar köpte min ifjol årsm 03 med en ägare jag har inte hittat några rosttendenser än otroligt fin för sin ålder mycket nöjd med kärran | |
|
Kan vara minnet som spelar mig ett spratt men jag har för mig att E39 facelift rostar mer än prefacelift. Men E39 är inte alls särskilt rostbenägen jämfört med andra märken och modeller, tex MB, utan tvärtom så kan jag inte minnas att jag någonsin har sett en rostig E39 förutom någon baklucka på en touring. |
|
| Ser att du söker en rostfri bil. Jag har en avställd 530 -02. Dryga 8000 mil, Västerbottens inland, endast långfärdsmil. Faceliftad är den inte, men i övrigt har den riklig utrustning. Ev säljes inom kort | |
| Ser att du söker en rostfri bil. Jag har en avställd 530 -02. Dryga 8000 mil, Västerbottens inland, endast långfärdsmil. Faceliftad är den inte, men i övrigt har den riklig utrustning. Ev säljes inom kort | |
| Glinden: är det en -02 är den faceliftad | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.