|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte gnida och spara i vinter för att förhoppningsvis bli BMW-ägare till sommaren igen. Jag funderar alltså på en 328 98- eller M3 96-. Kanske inte är en riktigt rättvis jämförelse men iaf. Frågan är nog vad jag är ute efter, inte säker på det än. Skulle ju varit kul att prova äga en M3:a men 328:an verkar fin.. Ge mig lite synpunkter på allt som ni kan komma på, ang ägandekostnader - rolighetsfaktor mm. Nån som har erfarenhet av båda kanske? Priset kan väl tänkas ligga i samma nivå ungefär, men försäkring på M3:an vill man inte ens tänka på... | |
|
Jag stod i precis det valet för ett halvår sen, när jag sålt min 328:a. Ja.. du ser själv vad det blev =) Under strax under 6 ligger min försäkring på men ska man ha en inne i sthlm är det nog en annan femma. Du har ju hela hösten på dej att provköra. =) |
|
|
Johan.. Maila gärna om du funderar på att sälja GT:n någon gång! :) /K |
|
|
Du får tänka på att även om prislappen är densamma för dessa, så är driftskostnaderna betydligt högre på M3:an. Funderade i samma banor som du men kände att en M3:a är sååå mycket mer entusiastbil och kräver mer skötsel, omsorg och lite mer plånbok för oförutsedda utgifter. Jag var lite för bekväm för en M3:a... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
| Anders S: I de banorna tänker jag också (tyvärr) M3 har varit en dröm sen min första 316..men 328 verkar vara en mycket fin bil det också. Förresten är det någon som vet villkoren för entusiast/bilsportförsäkring? Det är ju i så fall om man kan föräkra M3:an den vägen, fast då får man väl inte köra mer än 500 mil/år? | |
|
Det är INTE lätt att entusiastförsäkra en M3a. Det går om man har munläder och får prata med rätt människa. Men du måste ha en bruksbil + att du måste ställa bilen i ett godkänt garage samt ha brandsläckare m.m. Max 500mil/år och du får inte köra till och från Arbete med den utan endast bruka den på fritiden. |
|
Crusty |
Köp 328! 328:an kan du köra året om! M3:an E36 börja bli lite gammal jämfört med nyare E46! Inget illa om E36! Ett förnuftigt val: 328! Men å andra sidan ska det ju vara förnuftigt att köpa Skoda oxå! ;-) |
| Man måste alltså ha en bruksbil också, då går det alternativet bort tror jag. (iofs kunde man ju ha en 70:as 142:a..) Om man handlar med hjärnan får det nog bli en 328. Vad tror ni en 330 kan komma ner i för pris till nästa år, får man tag på en för 170-180..känns inte så idag faktiskt. Men en sån skulle smaka..motorn verkar få mycket beröm. | |
|
Jag skulle rekomendera 328 eller ännu bättre 330 :). M3 är ingen bra året runt bil direkt och kör du inte på en bana t.ex. så duger 328-330 gott 0 väl . Funderar själv på en 330 ci faktiskt :) |
|
|
M3: Varför är inte en M3:a en bra vinterbil???, tycker att den verkar utmärkt med diffbroms och allt... Förklara gärna hur du tänker.... / Ingenjören |
|
|
Även jag valde mellan en E46 328Ci och en E36 M3 i våras när jag letade bil. Som du ser blev det en M3 (cab till och med). Om jag hade köpt en M3 Coupé så hade jag nog kört med den på vintern (tror jag) men nu lutar det definitivt åt att skaffa vinterbil i höst. 330Ci är fortfarande bra mycket dyrare än en 328:a. Och jag tycker inte att sedanmodellen är lika snygg/sportig. Min rekommendation blir således... Köp en M3:a nu och när du tröttnat på den (är det möjligt??) efter ett par år så kan du hitta en fin 330Ci till ett bra pris. Om du köper en E46 nu så tror jag att det blir svårare att byta till E36 senare... /Fredrik |
|
| Vi du ha en skoj bil e valet enkelt, 328:an är som en död sill jämfört med M3:an.Farsan har en 328 -00, den är helt otroligt slö jämfört med min 3.8:a. Men visst, 328:an är en snygg bil som är mycket billigare att äga. | |
elof |
hejsan! jag tycker du ska spara lite till å slå till på en 330i helt underbar motor i den bilen! håller med om att e 36 börjar kännas lite gammal nu om man jämför den med en e46........lycka till med ditt beslut |
elof |
hejsan! jag tycker du ska spara lite till å slå till på en 330i helt underbar motor i den bilen! håller med om att e 36 börjar kännas lite gammal nu om man jämför den med en e46........lycka till med ditt beslut |
|
Jag tycker att 328:an har en fin mix av 'sport & komfort'. Iofs så sitter AC-Schnitzer kit på min så väghållningen är ju något extra, men jag klagar inte på motorn heller. Man vill alltid ha lite mer motor, men 328:an står sig bra tycker jag. Att den fungerar perfekt som 'bruksbil' året om och är billigare än en e36 m3 gör ju inte saken sämre.... Håller med om att e36 börjar kännas lite gammal. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
hm ett litet inlägg om att de är så mycket billigare att äga en e46 328 mot en e36 m3.. visst de är dyrare att underhålla en m3 men å andra sidan så sjunker nog 328an rätt mycket i pris vilket inte e36an lär göra. personligen skulle ja välja m3 för att de är en roligare bil.. men jag har funderat på att köpa en e46 328 coupe .. dock så kan ja inte tänka mig att gå ner i prestanda så får vänta tills man får råd me en e46 m3 eller något annat skoj! larsson -m3 93- |
|
| det lutar nog åt en 328, får skaffa större plånbok och köpa M3 E46 på några år istället.. | |
|
ferlin: Köp en e46 328:a med lågt miltal. Spara lite pengar och montera kompressor från ESS efter något år. www.esstuning.com minst 302 HK 0-100 på ca 5 sek. :-D Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Ingenjören... Jag resonerar på följande sätt : Har man en M3 så gör man nog klokt i att skaffa sig en vinterbil istället för att betala dyr helförs. skaffa "dyra" vinterdäck (ca. 10k med fälgar ) och betala höga bensinkostnader + att bilen slits betydligt mer ! Allt det här är värt att betala om man kan utnytta bilen till fullo och kan man det på vintern? Därför tycker jag att en 328-330 är bättre val för någon som inte kör så mycket på bana utan mer vardagsanvänder sin BMW. |
|
|
M3: Dina argument ang helårsförsäkring och vinterdäck har även jag tagit upp i en annan thread, och fick en massa sura påhopp. Att en M3:a E36 slits mer, än en nyare och dyrare 328-330 E46 kan jag däremot inte hålla med om.... Förstår inte ert sätt att tänka, det är väl lika kul att åka en riktig bil (med värme, diff osv....) under vintern som under sommaren. Har alltid kört mina BMW på vintern och det har aldrig varit några problem........ / Ingenjören |
|
|
Nää du ferlin.. det här verkar jobbigt. Själv hade ja aldrig lagt ut en sån här fråga på ett forum, alla tycker ju olika. Jag tycker att du ska provköra bilarna. Bestäm själv vad du vill köra. Jag har ingen annan bil och vill inte hellar ha nån annan. Har man inte urkass ekonomi klarar men lätt en M3:a. Skulle motorn explodera och växellådan ramla ur (som vissa antar att dom ska på m3:orna) på en 328:a så kan jag på heder och samvete lova dej att även det blir snordyrt. Jag försökte själv att hitta någon annan bil än E36 M3:an i samma prisklass som har tillför samma körglädje och kvalité kontra ekonomi. Det finns ingen sån bil, möjligen Subarus Impreza GT, men det e ju bara o kliva in o stänga dörren så märker du skillnaden =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.