AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
353

Lite hjälp med köp av M5!

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Jag ska iväg och kolla på en M5 -90, sv-såld, ca:16000 mil i dagarna och behöver lite hjälp!

Finns det några generella fel man ska kolla efter? Bilen är helt orginal, sommarkörd och aldrig trimmad.

Serviceboken!!Koppling,drivlina o motor,lyssna efter metalliska ljud.Kolla så växellådan hänger me vid snabba växlingar...Lyssna efter malande ljud bakifrån,kan betyda sliten diff/hjullager.Kolla sen att AC funkar som den ska...Låt även bilen stå på tomgång typ en kvart o kolla så inte tempen stiger då,om den gör så e nog viskokopplingen kass...Kolla självklart oxå efter rost!Vanligast e vid framhjulen där stänkskyddet typ borde sitta o underkanten av dörrarna. När ja köpte min M5,oxå svensksåld,så provkörde ja den vid TRE olika tillfällen för att va så säker som möjlig på att den va e de skick den såg ut o va.Körde uppbilen på en lyft oxå för o kolla undertill efter oljeläckage...De flesta BMW har en förmåga att läcka från växellådan o så länge de inte ligger olja under bilen efter 5 min så e de OK....
Annars e de väl bara som vanligt o pilla på allt du bara kan,fönsterhissar mm....Ju mer du pillar dessto större e chansen att du hittar ev fel...Lycka till...
Skiöld
Och ner och upp fråm en trottoarkant och lysna efter klonkande ljud i framvagnen.
Gäller alla E-34

""Micke""
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Tack för tipsen, killen som har den rekomenderade t om innan jag hade tänkt på det...att köra upp bilen på en lyft och gå igenom den.

Skickade även efter att fax från bilregistret och där kan man se att det är samma ägare från -92 t om -98, sen byttes den in på BMW, från -98 t om nu är det nuvarande ägare.

Hoppas verkligen på denna bil!! Har längtat efter en M-bil sedan barnsben =)

Har aldrig kört en M5 innan så jag vet inte hur den ska gå el liknade...den lär iof gå bättre än alla tidigare bilar jag har haft :=)
M3_BMW
Vill bara säga om det är den bilen jag tror så är den
körd hård med. (Killen är ifrån Brunflo).
Fråga om han har bott i Brunflo.
Gubben vet om ett par av hans kompisar.
Tidigare ägare tror jag också ganska säkert dom som
har snöskoter och mc butiken på Frösön.
Men jag tror han har varit noggran med att serva den.
Bilen ser fin ut.
Men som sagt bilen kan vad bra för det.
Länk

Vad är livet värdt utan en BMW.
M3_BMW
Hoppas jag tar fel.

M3_BMW
Fick gubben till å ringa kompisen till den där killen
för säkerhets skull och det är INTE samma bil så jag ber om ursäkt för att jag var lite snabb.
Hoppas bilen är bra.

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Jag trodde oxå att det var den från brunflo först...meen det var det inte =)

Var precis och kollade på den, den var verkligen fräsch!! Såg ut som ny under huven, inte en läcka eller nåt annat skit under, invändigt som nytt förutom några små hål där en mobiltelefonhållare har suttit. Kändes som lite oblans i ett bakhjul när jag testade den dock. Några ytterst små skavanker på karossen...får se vad som händer nu då =)

Ny koppling och lambdasond var det oxå på den.
Bra råd från Davve där. Jag anser dock att du inte behöver haka upp dig på serviceboken om bilen för övrigt är fin och går bra, jag menar bilen e ju snart 13 år gammal.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Killen som har den jobbar på verkstad och har skött oilservice själv. Däremot så har jag för mig att den är inlämnad på alla inspection 1&2.

Jag hoppas bara vi kan komma överens om priset..lite delade uppfattningar än så länge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.