|
|
|
|---|---|
|
På mina ena bil så "klonkar" det när jag bromsar, vilket det INTE gjorde innan renoveringen (bytte komplett framvagn, skivor/belägg runt om, renoverat bromsoken mm). Iaf ljudet kommer bakifrån, o endast när jag rör bromsen. Dvs det räcker att trycka "mjukt" på bromsen så bilen bromsar knappt så säger det "klonk" EN gång. Upprepas om man bromsar på nytt, dvs från helt uppsläppt pedal. Kan kanske vara nån bult jag missat att dra åt (har en känsla av det), men om det inte är det vad kan det vara då? Som sagt knäpptyst innan renoveringen. Har gjort exakt samma renovering på den andra tidigare o där är det knäpptyst. En annan sak jag upptäckte (på båda bilarna!!) är att med hjulet demonterat o man "rycker" lite lätt i hjulets rotationsriktining (eller mot!) så säger det "kluck". Först trodde jag att det var dämparen som glappade, men det är samma ljud i bilen som har helt nya coilovers. Detta oljud finns dock inte när man kör bilen, utan bara när framändan är upplyft, men vad kan det vara? Nån lös bult, men på båda bilarna? Skall tillägga att ena bilen (coilovers) har ALLT helt nytt i framvagnen, den andra har allt nytt utom fjädrar/dämpare/lagring (lagringarna kontrollerade o nyinfettade). Som sagt ena bilen går helt utan minsta "klonk/kluck" när den väl står på däcken medans den andra "klonkar" bakifrån, låter precis som om det är beläggen som gör ljudet när det "träffar" skivan/bromskolven...Har redan känt på oken bak o de sitter som de skall... Inget stort problem men ett jäkligt irriterande sådant, hatar oljud:) | |
| Förtydligande: "Kluck" ljudet som kommer när man roterar skiva/nav lite hastigt kommer även det endast EN gång. O detta gäller framhjulen, lika på båda bilarna. Så det är rätt osannolikt att jag har FYRA trasiga hjullager, hjullager som dessutom inte morrar alls när man kör. Eller att jag skulle ha fått 4 trasiga framvagnsdetaljer från BMW... | |
| Har lyft upp bakdäcken o "kört med växeln i" o duttat på pedalen, "klonkar" så fint så, har givetvis kontrollerat att alla bultar är åtdragna...Det är alltså de bakre oken som kan "röra" sig lite för mycket eller beläggen (Meyle) som inte har 100% passform. Om man sliter och rycker i de bakre oken (enbart med händerna!) så kan man framkalla ljudet relativt enkelt. Vad gör man nu? Glidbussningarna är givetvis fit-for-fight, o som sagt ljudet fanns inte där före renoveringen... | |
|
"Felet" hittat...Meyle beläggen har INTE 100% passform bak. Jämfört med EBC Yellowstuff (sitter på den andra identiska bilen, även den med renoverade ok enligt konstens alla regler) så är beläggen ca 1mm mindre "på längden. Satte en liten bit packningsmaterial mellan respektive belägg så de "glappar" ungefär lika mycket som EBC-beläggen på den andra bilen, och voila, inget oljud utan tyst o fint som det var innan. Blir till o inhandla EBC Yellowstuff även till denna bil. Slutsats: Köp INTE Meyle belägg till M3 E36, speciellt inte om du har renoverade OK. Rostiga "svullna" ok/hållare kan kanske funka ljudöst |
|
|
Rätt vanligt att beläggen kan röra sig i "schakten" så dessa ljud uppstår.. En metod jag läst om är att man ger "ankaret" på belägget en slägga så metallen pressas ut så det blir en tightare passform. Själv hade jag nog gått på med svetsen och lagt på lite material sen slipat till dom... Man får självklart se till att de får fritt hela vägen så man inte får andra problem.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.