AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
925

Oljeläckage, E39 528 från 1996 15000 mil

Br
26
Bred
528I -96
Hej.
Som rubriken beskriver har jag ett litet oljeläckage jag ej blir klok på. Det läcker någonstans i framkant på motorn, men kan inte se var. Ligger alltid en liten pöl olja under bilen, inte många droppar men tillräckligt för att bilprovningen skulle reagera.
Uppkom någon vecka efter ett oljebyte och man börjar undra om det kan ha ett samband, även om så ej bör vara. Jag funderar då på oljefilterpackningen, dock ser oljefilterhuset helt fint och torrt ut.
Bytte även vevaxelgivare, men där bör det ju inte kunna läcka ut olja?
Har även dragit åt skruvarna lite på oljetråget, men utan resultat. Har försökt att lysa och kolla men omöjligt att se var det börjar att fukta.

Någon som har några tips?
Är det vanligt med läckage från packboxen på vevaxeln?

MvH Martin
Har fått byta både den främre packboxen till vevaxeln och packningen till oljefilterhuset på min bil innan det slutade läcka olja.

Jag hittade inte heller läckaget som senare visade sig komma från oljefilterhuset men misstänkte att det kom därifrån eftersom det är ett vanligt fel på dessa bilar.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag tycker att det tyvär låter som ett fall av vevhusvent som packat.
Dvs att du fått övertryck i vevhuset. Kolla detta först, då det skickar oljan lättaste vägen som ibland betyder att en packning sticker. Hoppas att jag har jättefel.

Mvh Jonas B.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.