|
|
|
|---|---|
|
Hej, har nu kört knappt 300 mil med min nya 535dXDrive. Bilen är som en dröm men vad hände med förbrukningen jämfört med den deklarerade... 0,87 jämfört med 0,62-0,59? Att den skulle dra mer än min lilla 320d som låg på 0,6 förstod jag men detta känns lite i överkant. Faller förbrukningen avsevärt efter ytterligare mil på mätaren? Tack på förhand!/Bibben | |
|
Det låter helt normalt. Min 525d som var tvåhjulsdriven klenare och lättare drog cirka 0,72 blandat. Förbrukningen kan sjunka någon centiliter eller två men räkna inte med mer än så. Det var länge sedan motorer behövde nötas in. ------- //Lövet |
|
|
Min drar 0,81 blandad med 275 bak och 245 x19 Tycker nog du skall ha ner den lite till I början är det j.... svårt att inte trampa på lite extra men du har nog inte köpt bilen för att fisa runt i :-) sen gör fyrkrafset sitt till Lycka till med bilen Ha deT |
|
| Tack för svar! Ja, nog är det svårt att inte trycka på lite;) Känns bara märkligt att ligga så långt från av BMW angiven förbrukning när jag trots allt inte kört som en galning? Stirrade mig iofs inte blind på dessa iffror när jag köpte bilen men har liksom väntat på att den ska gå ner. Sedan igår sitter sommardäcken på, får se om det gör till eller från. Mvh/Bibben | |
|
Det är tyvärr inte ovanligt med 30-40% skillnad mot angiven förbrukning i EU-mix. Den är helt orealistisk, enormt långsamma accelerationer, inga kallstarter, tom bil, ingen extrautrustning osv. ------- //Lövet |
|
|
Du får också räkna med att förbrukningen går ner när du har kört uppemot 1000 mil. Min nuvarande 530d X-drive F11 har länge legat på 0,81 och då är det mkt kallstart, korta sträckor och en hel del stadskörning i det. Nu sen jag nollställde senast ligger den på 0,70 ungefär och då är det något mindre stadskörning och lite varmare ute också. Jag tycker det är en helt okay förbrukning. "Fiskör" jag så är det lätt att komma ner mot 0,55 på landsväg med farthållaren på. Jag har dessutom ännu 19" dubbdäck Hakka 7. 535d ligger förstås något högre men sen beror det ju väldigt mkt på hur mkt man gasar. Man köper ju dessutom dessa bilar för att man gillar att köra bil. /Anders |
|
|
Min 525d-08 drar enligt idriven 0,66 och jag har ca 3 mil till jobbet. Har även testat att hålla hastigheten enigt skyltar och då blir det ca0,55 men det är väldigt svårt, vill gärna trampa på lite. Mvh Jonas B |
|
|
Håller med Anders, det är först efter minst 1000 mil som förbrukningen minskar. Min F11 535d 2011 som idag har gått 2450 mil har nu 'lossnat' och går både tystare är rappare och snålare än de första 1,5 åren. Kan bero på att jag inte kört så väldigt mycket, men nu är det riktigt trevlig. Så ge dig till tåls lite så kommer det att bli riktigt bra. /Janne |
|
|
Du kan ju se vad andra har för förbrukning Länk jämför med 320d och se var på skalan du ska jämföra dig med. Testa att köra riktigt försiktigt och se vad den hamnar på då. Jag har kört 525d Xdrive E60-09 ett par dagar och den drar klart mer än den VW Passat TDI 110-99 som jag brukar köra eller ungefär 2dl/100km mer. Men ändå helt okej på en 32km tur med allt mellan 30 och 90 och lätta köer så blev det 6,3, 7,2, 6,4 och 6,5 där Passaten drar 4,1 till 5,1. Datorn visade 7,6l/100km för pappa innan nollning. Mvh Stephan |
|
|
Tack för bra input! Då jag själv kör relativt mycket ska det bli intressant att se vad som händer framöver med förbrukning och karaktär. Kul att se spridningen enligt länken där man rapporterat in sin förbrukning. Killen som ligger över litern lär ha ganska kul på vägen till jobbet :) Mvh Bibben |
|
|
Det låter rimligt som siffror från färddatorn. Testa att kolla mot pump istället :) |
|
| Min 525 xDrive låg på ca 0,9 l/mil, dock med mycket stadstrafik och korta sträckor. Tyvärr har ju den deklarerade förbrukningen på nya bilar inget med verkligheten att göra. Dock går utvecklingen framåt, kör 540 nu och den drar 1,5 l/mil med samma körning.... | |
|
Min svåger har likadan bil som vi, dvs 525da-08 som drar enligt idriven ca 1dl mer än vår bil. Har ej testat verkliga värden ( räkna ut vid tankning), kanske dags för det och se hur den stämmer mot verkligt värde. Min obc är inte nollad sedan den gått 3200 mil och säger nu när den gått ca 12000 mil att den tagit 0,66 l/ mil. Brukar däremot nolla den vanliga från blinkers spaken när jag tankar. Konstigt är att det faktiskt är mindre tank i vår BMW- diesel än i vår Volvo s60 drive som ska dra 0,39 l/mil med 15 tum som är original,men med de 17 tums som vi har drar den enligt färddator 0,49 blandad körning o 0,44 landsväg långåka. Mvh Jonas B |
|
|
Är det skillnad på bakaxelutväxling E60 mot E61 med samma motor/låda ?? Ex: min mot min svågers E61 med likadan motor o låda. Mvh Jonas B |
|
|
Brynet, med 99% säkerhet, ingen skillnad i utväxling mellan E60 och E61. Att din svågers bil drar 1 dl mer än nog direkt kopplat till körmönster. Som exempel drog en Saab 9-5 0,95l/milen när en kompis körde den och 0,76l/mil när jag körde den. Liknande hastighet, körförhållanden och under samma dag men definitivt inte samma körteknik... Det kan med andra ord skilja mycket trots att allt verkar så lika. __________ Mvh Grelle |
|
| Brynet - det kan skilja i utväxling. De motorsvagare varianterna har ofta snäppet lägre bakaxelutväxling i touringutförande. För 520d F10/F11 2012 ligger de på 3,39 resp 3,46. 523i F10/F11 2011 låg på 3,23 resp. 3,39. Samma förhållande råder för min E61, har dock inte E61-katalogen framför mig så kan inte svara på 525d. Detta gäller med standardväxellåda, dvs manuell, vet inte hur det är för automatbilar. | |
|
Schauffhausen, om det du säger stämmer så är jag fel ute. Jag trodde (var faktiskt hyfsat säker) inte de ändrade utväxlingen mellan identiska motorer, men tur då att du rättade mig. Får väl sätta mig och studera katalogdatan. __________ Mvh Grelle |
|
| Vet inte om jag kan rekommendera katalogbitandet, det är lätt att fastna :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.