AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.231

Missljud från Ac-kompressor 740 -99

bi
241
bimmern
Bmw 740IA -99
Har sedan sensommaren upplevt missljud när ac-kompressorn arbetar låter lite som att något lager tackat för sig.

Så nu till frågan, jag är lite kluven om jag ska köpa en kompressor från skroten eller köpa nytt. bmw original är uteslutet de ville visst ha ca 11 000:- för kompressorn.
Är lite rädd för att jag ska ha otur om jag köper en begagnad och den också lägger av efter något år.
Hittade denna Länk Är den rätt till min bil?
Tyckte den verkade ganska prisvärd oh det är väl denso som tillverkar kompressorn åt bmw vad jag förstått.

Vad skulle ni köpt, nytt eller begagnat? Är det någon som har erfarenhet och har handlat av misterauto?
Tror ni att man ska byta torkfiltret när man endå tömmer systemet?

// Johan
Hej,
Om du har bestämt dig för att det är fel på kompressorn, finns det några alternativ här:

Länk

Och förmodligen ännu fler, om du letar runt lite.


/Lennart
Självklart skall du byta torkfilter - förstår inte att folk ens funderar på detta - att inte byta torkfilter är samma sak som att inte byta tryckplatta och urtrampningslager när man byter lamellerna i en koppling och man är snart där och måste riva igen - ofta till en betydligt högre kostnad.

Man skall alltid byta torkfiltret när man öppnar systemet, speciellt om det är > 5 år gammalt då den är mer eller mindre mättad med fukt som kommer sakta genom slangarnas gummiväggar - och den skall vara ny och oöppnad torkfilter och inte monteras förrän till precis innan det skall vakumsugas dvs. max 15 minuter innan vakumpumpen slås på.

Kör man på begagnad filter från skroten som en del idi*** faktiskt gör eller monterar nya filtret dagar innan vakumsugningen så är dessa lika värdlösa som den filter du har idag och är systemet väldigt fuktigt så kan det börja frysa i expansionsventilerna och oljan som snurrar i systemet bryts sakta ned till syror av fukten och värmen under drift.

Att man vill ha det riktigt knastertorrt (<= 10 ppm fukt, mindre än 1% i relativ Rh fuktighet vid 25 grader C) beror på oljan inte tål fukt i samband med värme när AC:n arbetar och om den skall få bra hållbarhet så måste den hållas riktigt torr.

Det här med nytt torkfilter är speciellt viktigt om man köper begagnat som kompressor då de i flesta fall inte har korkat och pluggat anslutningshålen med för ändamålet avsedda tätplattor i metall och O-ringar (vilket skrotarna knappast har på hög) eller annan fuktsäker pluggning med metallfolie eller metallförsegling (plastplugg eller plasttejp duger inte - fukten går rakt igenom plast om det få lite tid på sig).

Bäst att också köpa en flaska PAG eller POE-olja av rätt viskositet och byta den olja som finns i den anlända kompressorn (om det finns någon olja alls i den - ofta är det urtappat för att det inte skall läcka och blöta upp förpackningen under transporten) då den troligen är uppfuktad för att kompressorn inte har varit korrekt pluggad.

Oljemängden brukar vara halva på kompressorn angivna volym då den andra halva redan finns utspridd i systemet, kondensor och evaporator.

full mängd olja skall bara fyllas om alla delar av AC-systemet är oljefri för att varje del är genomspolad med lösningsmedel eller är utbytt till ny oljefri del.

- Då du byter torkfilter så är det en ny oljefri del och därför måste hälla i lite extra olja utöver den halva mängden som kompressorn anges med för att kompensera det som följde med den gamla filtret.

Om filtret är stor - över en 20 cl red bull i storlek så handlar det om 30 ml och är filtret mindre så kanske 15 ml räcker

Man brukar säga varje stor sak som byts till nytt (dvs kondensor, evaporator och torkfilter och eventuellt receiver i orifice-system som också ofta är torkfiltret) så är det 30 ml extra olja medans varje liten ny sak som bytt slang, expansionsventil etc. så är det 15 ml olja.

Givetvis måste du få systemet tömd på köldmedie på ett korrekt sätt (dvs _inte_ släppa ut i luften) innan du börja meka med systemet och torkfiltret har du under armen oöppnat när du åker till kylnissen när det skall vakumsugas, läckkontrolleras och fyllas.

Det som kan vara kruxet är att hitta kylnisse som är villig att hjälpa och fylla upp systemet som du mekat med - en del vägrar konsekvent om de själva inte får göra _hela_ jobbet. Så se till att den delen är överenskommet med kylnissen (som tömmer systemet) innan du börja rota i systemet - säg att du skall ha ut motorn eller annan storjobbsursäkt och måste få bort kompressor och dess slangar så kanske de går lättare...

Skall du GDS det hela själv så måste du läsa på en del samt skaffa vakumpump och manometerställ med adaptrar och andra tillbehör och verktyg (som spring-lock öppnare, O-ringskit mm) och den första egna reparationen kommer inte bli billigare än att lämna bort hela jobbet om man tittar till nedlagd tid och inköp av utrustning - det är AC-reparation nummer 2 som man kanske börja spara pengar...


Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.