AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.920

öppen vevhusventilation bmw e46 328 hur?

Hej.

Hur monterar jag öppen vevhusventilation på min BMW E46 328?

Vad ska jag göra med alla slangar?

Här är en bild: Länk Vore kanon om någon kunde förklara vart jag ska sätta "vevhusventilation filtret" och vad jag ska göra med alla slangar som gick tidigare till ventilen? Den har jag ju tagit bort.

Tacksam för svar :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ska du köra öppet får du väl ta bort alla slangar som går till insuget från cyklonen och täta alla anslutningar. En slang från ventilkåpan till filtret. Sedan är frågan hur det ser ut. Har du en burk som samlar ev. oljeklägg/emulsion som han följa med ut? Har sett exempel där man har ett kärl som ska tömmas manuellt mellan varven. Annars kanske man kan använda det ordinarie påsticket för oljesticksröret för oljeretur. OBS! Burken/filtret måste ju såklart vara öppen annars har du byggt en bomb ;)
Det viktigaste är väl att påpeka att modifieringen är olaglig då man blåser alla blow-by gaser rakt ut utan avgasrening och förutom ett knorrande samvete över miljön, så kan ju även SBP knorra om de ser det hela. Det kommer ju troligen att osa lite avgaser om det öppna filtret.
Om du kollar bilden jag visade så får du gärna säga vilka jag ska plugga ;)

Menar du cyklonen ( Vevhusventilation ventilen )

Så jag tätar alla slangar som gick till vevhusventilation ventilen innan förutom slangen som går från ventil kåpan? Hur kan jag lägga dit en filter och en petflaska där skiten samlas?

Vacumslangen som går från bränslebryggan till vevhusventilation ska jag också plugga?

Jag vet att SBP grinar över de hela, men detta är bara tillfällig lösning för jag har gett upp hoppet om min vevhusventilation ventil just nu. Jag måste ha bil helt enkelt.

Tacksam som fan om någon kan förklara nogrant hur jag ska göra enligt bilden jag bifogade som jag inte bygger en bomb som sagt ;)
Jag har 1 slang som går till insuget, 1 slang som går till ventilkåpan, 1 vacumslang som går till bränslebryggan tror jag och en slang som går ner till oljetråget/oljestickan
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Anders-72, om vi snackar om att bara ha en slang i princip, den från ventilkåpan, så tror jag inte vi ska prata i termer om att ens använda oljereturen på oljesticksröret, eller? Vad jag bygger det påståendet på är att herrn här ju kommer att bypassa cyklonen helt, det var väl det som avsågs. Och då mister man ju funktionen cyklonen har, att särskilja fukt/luft/olja. Dvs man kommer leda all "skit" tillbaka ner i tråget. Jag tror inte det är bra.

Jag vet inte exakt hur man bygger PET-flaskan så att den inte blir en bomb, men initialt är det väl så att den enda slangen, den från ventilkåpan, skall kopplas på uppsamlingsflaska? Tänker jag rätt? För resten skulle ju pluggas.

Är det värt besväret?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nja, ska man skippa hela systemet ändå, kan man väl kosta på sig att fylla lite olja då och då. Ang. skit ner i tråget, Storabjörnen, har du tittat vad som går ner via oljereturen på en BMW som går i kallt klimat med originaldelar? ;) Men ta en halvliters plastflaska för t.ex. bromsvätska. Sätt fast den ordentligt och likaså slangen som du stoppar ner en bit i flaskan och låter det vara öppet runt slangen.
Och ställ dig gärna också samma fråga som delorian.
jo
100
jonasHelin
e38 740ia -96
köp en sån här catch tank istället.
Länk

slang från toppen till catch tanken, och sedan från tanken ner till oljetråget, börja inte svamla med öppet filter, det är olagligt samt att för eller senare så kommer filtret att bli "mättat" av all oljedimma som bildas och då börjar det kladda olja i motorutrymmet. tanken kan man tömma varje gång man byter olja, tar ju max 1 minut. bästa av allt = du slipper få skiten tillbaka i motorn
Det skulle bli min nästa fråga hur får man bilen genom besiktningen.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Anders-72, nä det är klart... Ingenting. Det är igenkorkat. :-)

/Sb

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Olagligt? Men den fina catchtanken då? Den kan väl inte vara lagligare än en plastflaska så länge den inte låter motorn suga in vevhusgaserna?
jo
100
jonasHelin
e38 740ia -96
så länge vevhusventen är sluten så är det lagligt,, klart att vilken plastflaska som helst fungerar så länge den är tät men för 300kr så tror jag inte man får en bättre, enklare och seriösare lösning.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, men då måste ju vevhusgaserna ha en ledning in i insuget. Leder man gaserna till en tät burk, med endast en slang tillbaka till tråget lär ju något gå sönder inom 10 sek. från det man startat motorn p.g.a. övertryck i vevhuset.
jo
100
jonasHelin
e38 740ia -96
jojo givetvis, det är jag som svamlar, slangen ska inte ner till tråget utan till insuget.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ok, då är jag med. Då är det en sluten vevhusventilation, utan oljeretur kan man säga.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
annars är undertryck i vevhuset ett rätt bra grej
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är ju det det är original, noga reglerat undertryck.
Om man bara drar en slang till insuget fårn vevhuset lär det suga olja?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har ingen aning hur de där catchtankarna är avsedda att fungera. Är det slutet system kanske det sitter någon enkel strypning bara på sugledningen. Normalt ska det ju inte finnas så mycket olja där anslutningen i ventilkåpan sitter och så länge den kanalen är öppen så kan det ju inte suga någon olja nerifrån i.a.f.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.