AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.294

Stötdämpar byte E39

bm
78
bmwflink
Bmw 525i touring-03
Skall byta stötdämpare fram och fjädrar på min E39 touring med M-shassi. Har köpt Supersport sportstötdämpare.
Orginal så är dom märkta med L och R, så man vet hur dom skall sitta i spindeln.
Men dessa från supersport är inte märkta med L och R.
Hur ska man få dessa rätt?
Tacksam för tips!!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du får nog lov att jämföra med den som sitter där. Fjädertallriken är ju assymetrisk och sedan finns det du någon typ av märkning eller plåttunga som ska ligga mitt för slitsen i spindelns klämförband och de märkningarna kanske kan hjälpa dig.
Denna guide använde jag då jag bytte framdämpare. Mycket utförligt och bra. Passa på att byta topplagringarna samtidigt.
Länk
bm
78
bmwflink
Bmw 525i touring-03
Allt skall bytas:)då kollar jag den som sitter där och försöker få dit den nya
likadant!om man nu inte får den nya 100% lika?,påverkar detta hjulinställningen som skall göras efter???
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hjulinställningen påverkas inte av ett något vridet fjäderben. Sachs (originaldämpare) har någon klisterlapp med ett streck som ska ligga mitt för slitsen. Monroe som jag monterade hade en liten plåtflärm som gick ner i slitsen. Det måste finnas något på dina nya dämpare som visar hur de ska vara vridna.
bm
78
bmwflink
Bmw 525i touring-03
Ok,Ska kolla lite på dom nya benen!Tack anders-72 för dina svar:)bara att börja montera,Något annat man skall tänka på??
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, titta noga var fjädertrådens avslut ligger i tallriken och markera gärna på den nya dämparen. Jag lyckades vrida fjädern fel då det är lätt att tro att fjäderavslutet skall ligga i det trappsteget som finns på tallriken. Det är bara ett motsvarande steg på gummimellanlägget som ska ligga där. sedan kan du skruva i en hjulbult att trampa på då det är lite tight när allt ska ut under skärmkanten. Tejpa den med tjock tejp som i länken. Man får luta benet lite bakåt har jag för mig. Om du ändå ska byta lagringar går det ju att fimpa de tre pinnbultarna ovanifrån innan du sänker ner det hela, så slipper du att det är tight åtminstone vid demonteringen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.