|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som vet nåt om denna.Länk Mvh Patrik | |
|
Känner inte till, ser fin ut, känns som ett lågt pris. Kolla upp den noga om du ska köpa. Räcker med att tex bromsar är i behov av byte så är det inte så billigt längre. Lycka till! Mvh. Richard |
|
|
Du har MASSOR av info om den i denna tråd Länk Märkligt att den redan är ute på annons nu i Helsingborg i januari i Hässleholm, nuvarande ägare är en bilrekondfirma: Fordonsidentifikation Registreringsnummer:WSK801 Fabrikat:BMW M5 Färg:RÖD Fordonsslag:PB Fordonsår:2000 Fordonsslagsklass:I Identifieringsnummer:WBSDE910X0GJ20281 Typgodkännandenummer:e1*98/14*0111*02 Typgodkännandedatum: Senaste EU-regbevis del 1:2013-02-15 Senaste EU-regbevis del 2:2013-02-15 Handelsbeteckning: Upplysningar: Ägare/Brukare Namn:ROF BILREKOND AB Adress:TÅGAGATAN 86 Postnr:254 54 Förvärvsdatum:2013-02-13 Ort:HELSINGBORG Försäkringsuppgifter Försäkringsbolag:ANSVAR SAKFÖRSÄKRINGSAKTIEBOLAG Försäkringsdatum:2013-02-13 Fordonsdata Fordonsstatus:Avställd (2012-08-30) Tillfällig registrering:Nej Privatimport:Ja Antal ägare:9 Yrkesmässig trafik:Nej Fordonet tillverkat: Producentansvarig: I trafik första gången i Sverige: 2004-11-26 I trafik första gången i utlandet: 2000-08-03 Ägarbunden dispens:Nej Ägarbunden dispens upphör:Nej Besiktningsuppgifter Besiktningstermin: 2012-11-01 - 2013-03-31 Senast godkända besiktning:2012-03-09 Föreläggande:Nej Körförbud:Ja Vägmätarställning, km:182522 Skatteuppgifter Fordonsskattepliktigt: Ja Användningsförbud: Nej Årsskatt, kr:2682 Debitering vid påställning(inkl. avgifter), kr: 2955 Återbetalning vid avställning, kr:0 Debiterad fordonsskatt, kr: 0 Debiterad avgift, kr: 65 Betalningsmånad/er:april Förfallen fordonsskatt/avgift, kr: 0 Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten. Dock ej besiktad för i år och återigen en okunning säljaare (förra påstod att skyddsglaset innebar att den är skottsäker) nu påstår säljaren att den har fullständig facelift men glömt att byta ratten och montera PDC fram. Att den har alla tillval är också lögn. Däremot är det VÄRLDENS ENDA M5 E39 i Calypsorot metallic, som sagt okunning säljare. Säljaren måste även ha kryssat i ett för högt miltal då den rullat strax över 19000mil i jan/feb annars är det duktigt kört med en avställd bil:). Minus: ej besiktad, många ägare (9 sedan 2004), lite frågetecken, är bakdäck bytta, är den servad? Plus: färgen, miltal verkar stämma, skicket verkar bra, vettig utrustning, bra pris Mvh Stephan |
|
|
Köp den! Folk tassar runt dessa bilar och mumlar "miljonklassen" och ska kolla upp precis ALLT från statusen på tanklocket, om det finns någon mikroskopisk repa på något solskydd, otroligt misstänksamma mot ALLT. På en bil som bara kostar 75 tusen? Med all respekt: det blir lite löjligt. M5 är en vanlig E39, med lite andra detaljer. Om du kan skruva något själv så är det inget att oroa sig för! 357 skyddsglas (hur nu någon kan få det till "skottsäkert" är för mig helt obegripligt, någon med livlig fantasi som aldrig varit en enda sekund i skolan?) är dubbla, helt vanliga glas med en laminering emellan (en plastfilm). Tanken är att det ska ta emot och göra det svårare att krossa en ruta (vilket det gör), men nackdelen är att det ofta vandrar upp fukt mellan laminaten. Och rutorna är minst sagt dyra, 8500 kr styck per sidoruta. Den ser sänkt ut, vilket jag inte gillar personligen - men det är en jättefin, ovanlig färg. Köp!! :) |
|
|
Tack för svar&tips.P.S Stephan har du käkat upp chocklad 7-an Mvh Patrik |
|
|
Hoppas jag inte lät sur, det är jag inte. Alla vet att jag älskar dessa fantastiska bilar, det är bara det att jag tycker petigheten och oron blir överdriven ibland. En ovanlig individualbil med ok utrustning för 75000 är nästan garanterat ett bra köp. beemer v8: Angående kostnader att äga en m5, så är det så att om du inte har garage själv, eller inte kan göra saker själv på bilen - så kommer du få lämna in den. Och då blir det förmodligen dyrt. BMW är garanterat löjligt dyra. MEN, om du kan göra saker själv. T ex att byta bromsar som någon nämnde tidigare i tråden, då blir det inte dyrt. Fyra nya skivor och belägg, slitagevarnare och handbromsbackar kostar ca 2500-3000 inklusive frakt från Tyskland, av märkena Zimmerman eller Meyle (originaltillverkare). Det är inte så dyrt tycker jag. De drar lite mer bensin än "vanliga" BMW, ränkna några hundra mer i månaden. Skatten är exakt densamma. Försäkringen kan bli ruskigt dyr. Lycka till ! :) |
|
|
Är den bara i hyffsat skick så är det ett bra köp, bara delarna som motor, vxl-låda inredning mm är i princip värt dessa pengar. Personligen hade jag bara haft trafikförsäkrimg på en bil för 75.000:- Skatten är dessutom låg på M5 e39 så om man mekar lite själv så behöver det inte bli speciellt dyrt. Mvh. Richard |
|
| Richo: Tänk på att enbart trafikförsäkring inte täcker "glas, brand o stöld", vilket innebär att halvförsäkring (minst) är att föredra. Lite fattigt med enbart trafikförsäkring på en M5a - tycker jag. | |
|
Basilika: det beror på om man klarar att skruva själv eller ej. Det beror även på hur man kör och hur man bor. Om man vet med sig att man ofta kör i diket eller in i stolpar, eller att andra gör skadegörelse på din bil så är helförsäkring bra. (men ruggigt dyr) Och beroende på hur den är förvarad (inlåst i eget garage) eller om man kan skruva själv med bilen, så är halvförsäkring långt ifrån en självklarhet anser jag. Anledningen är försäkringsbolagens löjligt höga priser som i stor utsträckning inte går tillbaks till dig - utan till att bekosta deras lyxiga kontor, glassiga konferenser, kurser och annat - samt till jobbigt folk som ofta utnyttjar försäkringen (är på gränsen till försäkringsbedrägeri) Lägger man därtill deras i många fall usla kompetens och otrevliga uppförande på mellanchefnivå så tycker jag det är mycket som talar för att man inte vill vara med i det "laget". Man sköter sig hellre själv för att slippa dessa. Det är helt enkelt en bättre affär ekonomiskt för de flesta människor att hålla sig långt borta från försäkringsbolag. Granskar man halvförsäkringen, så kan jag bara se ett enda moment som jag skulle vilja betala för: stöldförsäkringen. Inte kul att få bilen stulen. Å andra sidan: vem stjäl en äldre E39 M5? Dels har den väldigt bra stöldskydd, är svår att stjäla, och dels börjar den bli till åren. Det är nyare M5 (F10 och E60) som stjäls, tror jag - inte E39. - Glasförsäkring: Om framrutan spricker så kostar en ny ca 2500 kr och den byter man lätt själv. Enbart självrisken brukar vara 2000 - 2500 kr, så vad ska man då med halvförsäkring till? OBS, jag brukar köra på halvförsäkrat själv men kommer gå ner på trafik pga detta - att det är en så dålig affär för mig. - Rättsskydd vid tvist - vad ska man med det till? Inte jag i varje fall! - Maskin och elektronikskador: sorry, gäller bara bilar upp till 8 år gamla eller 12 000 mil. Så den känns ju helt onödig att betala för, man kommer aldrig att få någon ersättning tillbaks ändå! - Brand efter kortslutning? Skulle inte tro det... - Bärgning? Det blir billigare att ringa bärgaren direkt! Med tanke på detta: är det värt att betala 12 000 kr / år extra för halvförsäkring? Nej, det är det långt ifrån i mitt fall i varje fall. Min egen "drömförsäkring" vore trafik / stöld / skadegörelse. Men någon sådan försäkring finns inte (vad jag vet), och det blir ruskigt dyrt. Det är samma med MC. Jag frågade IF (som jag försäkrat villan i) vad de skulle ha för att försäkra min Kawasaki 1400 ZZR, och fick svaret 64 000 / år !!! Då är det bättre att köra på trafik, och köpa en ny hoj själv om man skulle råka sätta den i diket. :) |
|
|
Nu blev jag också lite sugen, den liknar lite min tidigare 528 ("fake M5:a") Länk vore kul att uppleva gamla minnen i en äkta M5:a. Hade euron stått sig lite bättre mot kronan hade jag nog hämtat denna :) ( Men får hoppas på en liknande lågkonjunktur som det var 2009 då kursen låg på ca. 11,7 som bäst ) |
|
|
Kör du samma resonemang när du ska teckna hem- och villaförsäkring? Det är lite svårt att hålla sig ifrån "laget" helt och hållet :) Dessutom är det högre premie för att täcka upp kostnaderna de har för andra M5 ägare som voltar med dem ut på åkern. Allt går inte till det så klart men de åker inte på konferenser för alla pengarna som du verkar tro. Nu när bilarna börjar bli billigare är det fler 18-åringar med bakåtvänd keps som har råd och premierna kommer sticka iväg ännu mer. Det är alltid en ekonomisk roulette om man ska chansa och ta trafik och sen reparera själv. Förresten en ny framruta kostar väl ändå inte bara 2500 kr? Det låter lite väl billigt det. |
|
| Rutbyte E39 inkl ruta o arbete: 1600kr på auktoriserad firma...I Polen! | |
|
Framruta på Schmiedmann: 1589 kr plus frakt: Länk Hur mycket trodde du att det kostade? 8 000? 15 000? Det är ju bara en vanlig glasruta? :) Nu diskuterar vi ju inte min villa, och det har du inte med att göra hur den är försäkrad. :) Men svaret är ja, jag resonerar precis likadant med den. Jag bytte nyligen villan från IF (som jag haft i 20 år, och föreg ägare i 30 år), pga deras premier har nästan tredubblats de senaste fem åren, men servicen har försämrats. Enligt uppgift hade inte föreg. ägare (ett äldre par) några skador på villan heller, så på 50 år har det betalats ca 300 000 kr i dagens penningvärde, utan att en enda krona betalats ut. Efter 20 skadefria år behövde jag byta en koppling på ingående vattnet (kostar en slant eftersom det måste grävas upp på utsidan), men fick svaret att "det täcks inte av försäkringen på hus äldre än 20 år". Här betalas försäkring i 50 år, men när man behöver den - då gäller den inte? På min fråga vad man ska med en sådan försäkring till - en sån som inte gäller när man behöver den? fick jag aldrig något svar: de bara upprepade monotont "det täcks inte av försäkringen på hus äldre än 20 år". Bytte bort IF och kom ner till en tredjedel igen. Ang. högre premier för att täcka upp för förare som voltar med dem ut på åkern, eller unga killar i keps som inte kan köra bil, så är det ju helförsäkringen som ska täcka den delen. Jag som halv eller trafikförsäkringstagare ska SJÄLVKLART inte tvingas bekosta den verksamheten. Det är ju precis det jag menar med "laget" - jag har 20 skadefria år och vill inte ENBART vara med och bekosta andras framfart - det får de betala själva. På mina bilar har jag använt glasförsäkringen 5 ggr för sprucken framruta de senaste 20 åren. Det är allt. Det är klart att jag söker mig till bolag där skadefria år lönar sig. En kul anekdot: jag bor i villa, har låst garage och över 20 skadefria år: jag kollade via "insplanet" vad det skulle kosta mig att ha M5:an i tråden trafikförsäkrad. Vet ni vad "Gjensidige" vill ha? Svar: 84 317 kr / år. Haha, pajasbolag :) Tycker också att f-bolagen är extremt dåliga inköpare i och med att man betalar halva nypriset på slitna delar från skroten. Ärligt talat: de delarna är inte värda mer än en tiondel, skandal att f-bolagen har så slappa inköpare som inte kan pressa priserna. |
|
fredde 7 |
Lasse SL500: Kan du länka till ngn sida där de säljer OEM bromsar för de pengarna? Jag tror att om du hittar grejerna för strax under 10000kr får du vara mer än nöjd. Håller med om att försäkringen är svindyr, men då snackar vi talibankärra av rang här också. 16-9skärmar, faceliftlysen faceliftrattar, Mpaket , sidospeglar och orginalfälgar dessa delar stjäls ju inte allt för sällan och kostar mer ä de M5:or de flesta av er tittar på. |
fredde 7 |
Lasse: Rutan hos schmeiderman var en "icke orginal snikruta" alltså ingen färgad överdel, ingen värmekomfortruta som förekommer på en hel del BMW. Dessutom tror jag att man brukar byta gummilisten runt rutan, samt att man behöver lite dyrt lim som inte legat och åldrat allt för länge. Sedan om man har regnsensor så är det mer regel än undantag att man får byta ögat till den med... Så jg skulle gissa att du får dubbla summan på rutanför att nå i mål. |
|
Fredde: haha, "talibankärra" :) Jag hade lite för bråttom när jag kikade på ebay igår. M5 E39 ska ha 345 x 32 fram och 324 bak, båda ventilerade - dock inte borrade/slitsade. Många av de annonser jag fick fram vid en snabb sökning stämmer dock inte på M5. Jag köpte skivor / belägg / varnare / backar till min 540 i Januari, det gick på 2500 kr inkl frakt för Meyle-delar, och då höftade jag till med en 500-ing mer för M5-delar, men det stämmer inte riktigt. Men dessa av Zimmermann, som väl är en OEM-leverantör hittade jag: Skivor fram, Zimmermann: 102 E stycke Länk Skivor bak, Zimmermann: 123 E paret Länk Belägg fram, Zimmermann: 69 E Länk Belägg bak, Zimmermann: 48 E Länk Summa: 3700 kr. Tillkommer frakt, brukar kosta 120-150 kr per paket. Säg en 500 kr. Lägg till slitagevarnare, 2 st för några hundra. Kring 5000 tycker jag det verkar landa på. Jag hittade textar-belägg också. Samt en massa bromsar av mer avancerad typ, som verkar vara tänkta för extrem körning (keramiska belägg, borrade skivor (mest för utseende?) etc, och då blir det ganska mycket dyrare. Går man till BWM i Sverige så skulle det inte förvåna om de vill ha 15 000 kr för det man kan köpa för en tredjedel i Tyskland. |
|
|
Fredde: om du vill ha en grön rand (och det vill man ju) så hoppar det upp till 1907 kr: :) Länk Det finns inga original-rutor, då BMW inte tillverkar vindrutor. Det gör andra åt BMW, på beställning. Ny list runt rutan, 231 kr: Länk Lim: 200 kr. Har själv aldrig varit med om att behöva byta "ögat" till regnsensorn. Varför skulle man göra det? Brukar den gå sönder när man lossar backspegeln? Det är fortfarande lägre än självrisken på försäkringen. :) Lägg därtill att en halvförsäkring kanske är 6000 kr / år dyrare än trafik? Byter du ruta var fjärde år så har du betalat 24 000 extra för den rutan, plus att du åker ändå på att betala självrisken (runt 2500 kr) - alltså 26 500 kr för en ruta? Nice price - only for you sir! ;) MEN - det ska sägas - det bygger på att man kan byta ruta själv. Att man har tillgång till varmgarage, verktyg och duktiga kompisar som kan hjälpa till med ett handtag. Det är inte självklart. Jag rekommenderar inte alla att göra så. Det jag säger är att ibland betalar vi mycket för saker utan att få något särskilt tillbaks. Många saker är inte särskilt svåra att göra själv, man kan mycket mer än man själv tror! :) |
|
fredde 7 |
Lasse: Jag menar inte att det är lönsamt med hel/halv försäkring... Bromsdelarna du länkade till är värda att titta närmare på. Dock tror jag att det är så här: Zimmerman är det fabrikat som sitter på M5:orna. Textar verkar vara Orginalleverantör av belägg och Ate orginalleverantör av bromsok/tillbehör. Zimmerman skivorna du länkar till är inte av M5 modell då de verkar sakna det som ser ut som en flytande skiva(är dock inte flytande). mått stämmer men inte i samma utförande. (kuriosa: på M5 skivorna är M infräst, bara det måste ju vara värt en förmögenhet) Är det motsvarande orginalskivor du hittat för de pengarna köper jag ett dussin;) |
| Det är ATE som tillverkar OEM skivor högst sannolikt. Till M3 3.2 så kan man köpa OEM identiska flytande ATE-skivor, det som skiljer är att de saknar "MHS" inskriptionen på bellsen... | |
fredde 7 |
Dawwe: Eftersom jag skriver att jag tror det är zimmermann orginal, så är det sannolikt så.... Vad som sitter orginal på M3 E36....spelar föga roll då vi här diskuterar M5 39. Jag har bytt bromsar inklusive renoverat oken med orginaldelar. Så jag behöver inte gissa. Ursäkta om ngn tyckte inlägget var drygt. |
|
Bara att åka och köpa den. Ser den bra ut och går som den ska spelar det väl ingen roll om ditten å datten är lite slitet?! Får du den för 70k så.. Vad är det egentligen folk förväntar sig av en bil som är 10-15 år gammal och rullat 20000? Att allt ska vara tiptop och och superputsat? Precis som Lasse skrev ovan: Köp den..ge den ett gäng tusenlappar och några timmar i garaget och du har en kanonbil. Fingerspitzgefühl. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.