|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag stannade och tankade fullt med 98 oktan då bilen gått lite ojämnt, har kört på 95oktan sedan köpet för ca 1 månad sedan, och min tanke var att den kanske går bättre på 98oktan. Bilen är en BMW E34 525 -93. Nyss tankade jag fullt och när jag kom ut och hade betalat så såg jag att det var en stor pöl med bensin under höger bak, droppade kraftigt. Jag hade ca 40-50 liter i tanken innan jag tankade fullt. Jag frågade på macken om det var någon fara att köra hem en kort sträcka, och det tyckte dom var ok så jag kom hem iallafall. Självklart får jag se imorgon om tanken är helt tom. Är ingen ny bil, jag tycker det har luktat lite bensin ibland om bilen, inget påtagligt men lite "dunster" av bensin lukt. Jag antar att det kanske är: Avluftningsrör Bensinslang/rör Hål i tanken Hur sitter rören? (någon vänlig själ som har en skiss/ritning på hur de sitter?) Var är det "vanligt" att rören rostar? Hur har ni gjort som råkat ut för liknande? Tack på förhand Beemoholist javisst! | |
|
Kolla dom små rören runt tanken, dom fick jag byta,bytte till bränslebeständiga tryckluftslangar, ha inte allt för mycket i tanken, eftersom du får sänka ner tanken lite. Länk 628csi |
|
|
628csi : Tack, en fråga till: ÄR det farligt att köra med bilen, jag är lite orolig att det ska börja brinna av en gnista m.m.? |
|
|
Jag skulle inte vara rädd för att köra, men åandrasidan om du frågar en annan person kan den ha vissa åsikter om att du sprider ut miljöfarliga ämnen på vägarna.. att det borde saneras och inte köra omkring och drälla. Sedan har du rätt i att 95:oktan är ett hyss och hör inte hemma i en BMW.. iallafall inte min där den går inte bra alls om man kör med 95... |
|
|
novaland: Ok, haha..jo det är klart att om jag sprider ut bensin längs vägen är det inte schysst mot naturen eller andra. Så om det läcker kommer jag inte att köra bilen. Men skönt och höra att det inte är "farligt" Jag har kanske sett för många actionfilmer där bilarna alltid sprängs av minsta lilla, hehe. Min tanke var att om det "bara" är att jag kan ha ca 40-50 liter och att tanken då håller tätt så behöver jag inte åtgärda problemet just nu idag. Gillar det här forumet, så underbart att kunna fråga och få svar direkt! :) Ha en fin helg! |
|
|
Jag hade full tank fortfarande, (nästan) och det hade ej runnit ur mer under bilen. Konstigt! Jag har kört ca 5-7 mil idag och stannat flera ggr, låtit bilen stå och inget läckade alls av bensin. Glada nyheter, jag måste ha "klantat" mig när jag tankade inatt, det är den enda slutsatsen jag kan dra. Vad kan det annars vara? läckade i toppröret? Får se när jag tankar fullt nästa gång om det blir samma sak. På skissen: Länk Där vid påfyllningsröret sitter det ju en krök som ett L, (bredvid nr 19 på skissen) kanske är den som läcker när jag tankar? |
|
|
Vanligt problem på E34. Det kommer läcka nästa gång du tankar fullt också. Håller du dig 10-15 liter från fullt klarar du dig. Det var likadant på min E34. Du har nog något annat fel på din maskin, M50 ska gå bra på 95 också. |
|
|
Håller med Varför skulle den inte gå bra med 95 det är bara löjligt att påstå att det inte har i en bmw att göra. På min E39 står det tex min 91 oktan. Troligtvis var dina bränsleslangar ruttna och trycket av tackningen gjorde att de gav upp hade hänt vilken sekund som helst. Det har inget med oktantalet att göra. |
|
|
Alpinabiturbo: Tankmätaren visade ju fullt dagen efter, och läckte inte mer (inte en droppe) Så det verkar konstigt om det skulle vara 10-15 liter, men du har säkert rätt att det kanske är när jag tankar fullt det händer. Ok, bilen går hur fint somhelst när den blivit varm, det är tomgången när han är kall som svajjar. Har inte tankat fullt igen ännu. Tack för råd! :) delorian: Kanske jag som skrev knasigt, men jag förstår självklart att läckaget ej har med oktanhalten att göra. Dock så var det på min E34 540 -93 så att den gick ojämnt som sjutton även när den var varm på95 oktan, och då tankade jag -98 oktan och bilen gick hur fint som helst. Men det var ju en annan motor också (V8an) Beemoholist javisst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.