AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.200

BMW 318i -02 Kört 1 mil med lågt oljetryck och trasig oljepump

ri
18
rizzuh
318i E46 Touring -02
Hej Autopower! Har länge läst massa tips på forumet som gett mig massor av hjälp men nu känner jag att ett inlägg krävs.

Har en BMW 318i -02 som oljelampan började lysa rött på häromdagen. Märkte att när man startade motorn så rasslade det ordentligt och lät inte alls bra, när jag la i tredje växeln så dog bilen och man var tvungen att starta den igen. Var dessvärre tvungen att flytta på bilen och körde kanske max en mil. Tog den sedan till BMW verkstad på biltrailer där de misstänker att oljepumpen har rasat ihop. BMW vill ha 7000 för att byta pumpen men kan inte lova att motorn inte har tagit mer stryk än så.

Så vad tror ni Autopower? Är det värt att chansa o byta oljepumpen eller har motorn tagit så mycket stryk redan att det kanske är bättre att jaga en utbytesmotor?

MVH rizzuh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag skulle låta någon annan verkstad med rimlig timkostnad byta pumpen.
Jaga en annan motor, nja det finns inte en enda att uppbringa mer än renoverade för 32.000 kr. Sedan ska den bytas osså och det är inte gratis heller. Fick själv köpa en motor från England.
Problemet som kan uppstå är ju om kamkedjespännaren inte fått nått oljetryck och kedjan hoppat över vilket inte är helt ovanligt på denna motor.
Men eftersom den startar och går så skulle jag chansa att byta pumpen.. men samtidigt kolla så kamaxlarna står rätt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Th
26
Thelemorf
328i Touring -96
Ursäkta mig, men hur fan tänker man när man kör EN MIL med lysande oljelampa?!
Speciellt när den börjar rassla från kamdrivningen?

Går inte att råda om du ska byta pump eller inte utan att plocka isär motorn. Risken är att din motor är fullständigt skrot.
Vevlager etc brukar inte klara många minuter utan oljetryck...
ri
18
rizzuh
318i E46 Touring -02
Thelemorf, alla är inte lika tekniskt lagda som du. Jag har bara ägt bilen i 3 veckor och har inte hunnit lära känna den tillräckligt bra. När jag körde så var det till en verkstad i närheten, vi säger 5km istället. Däremot så ser det även ut såhär i kylarvattnet, kan inte avgöra om det luktar olja om vattnet men vad tror ni? [IMG]Länk
La
186
Lardy
Bmw M5 Individual 3,6 -90
Bmw 545i/6 M-sport. -05 Bmw 540it/6 #225 -95
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Lämna in den till någon med vettig timpeng. Efterssom oljetråget ändå ska av vid byte av oljepump så be dem plocka av vevlageröverfallen för att inspektera lagerna. Plocka av ventilkåpan, nolla motorn och kolla så den inte har rappat på kedjan. Plocka av överfallen till kammarna för att inspektera kamlagringarna. Är detta ok så behöver du inta va speciellt orolig.

Mvh Emil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.