AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.216

98 eller 95 oktan 330

ha
395
haknil
330 Xi 02
hej
Råkade för ett år sedan ut för rasad vevhusventilation.Man kan ju undra varför?
Kör numera enbart på 98 oktan.Bilen går mycket bättre och drar dessutom ngt.
mindre soppa.Kan detta påverka att ovanstående problem inte inträffar igen.
Någon som har kommentarer till detta?Tages tacksamt emot.
Håkan

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Varför skulle 98 oktan vara bättre än 95 för vevhusventilationen? Hur tänker du?
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Det kan omöjligt ha någonting med 95/98 att göra. Du tänker knas.
Om du fick din VV bytt för blott ett år sen har du sannolikt måååånga problemfria år och mil framför dig oavsett om du tankar 98, 95 eller sillspad.

Själv kör jag 95 i 330'n och bytte vv för nån vecka sen. Den som var monterad i min bil hade nog suttit där sen 02'

Sb.

ha
395
haknil
330 Xi 02
Jag tänkte inte alls.
Jag ställde bara en ödmjuk fråga till er därute som vet mycket, om detta kunde ha något som helst samband.
HN

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
De största faktorerna man kan påverka för att slippa isproppar i ventilationen är:
1: Täck för grillarna helt vid körning i ihållande kyla. Det hjälper att hålla upp tempen i ventilkåpan och slangar där annars vevhusgaser kondenserar och fryser till is.
2: Byt olja med tätare intervaller.
3: Montera isolerade delar till vevhusventilationen om så inte är gjort.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag förstår. Jag kan hjälpa dig att tänka. :-)
För det första så är den generella kunskapen och praxisen sådan som Anders-72 här ovan beskriver, för att eliminera vv-problem.

För det andra så kommer gaser i vevhus oundvikligen uppstå oavsett oktantal, det tillhör liksom förbränningscykeln i en normal motor såsom den oftast är konstruerad. Man kan alltså inte undvika den konsekvensen oavsett raffineringsgrad på soppan. Så dessa gaser måste ut, luft och olja i viss mån, måste särskiljas och oljan skall tillbaka i en sk oljeretur vilken är en del av vv. (Tillbaka till tråget via oljestickans rör)

Hoppas det hjälper.

RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Ett till tips som är värt att tänka på är att skippa kortkörningarna om det är möjligt. Får känslan av att åtminstone en del av de personer som drabbas av frusen vevhusventilation gör relativt många korta resor.
Om motorn sällan eller aldrig hinner nå "drifttemperatur" ger man aldrig kondensen som bildas i motorn en chans att försvinna.

På e36:an har jag isolerat övredelen av VV-slangen. Detta i kombination med att jag sällan kör riktgit korta sträckor har gjort att jag inte fått några problem med frusen VV.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Storabjörnen.. Vid vilka mil åkte du på vv på din m54? Svensksåld?
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Den är svensksåld, det är M54 och jag har ägt den i ca 1 år drygt.
Den hade gått 22 tusen när jag köpte den. :-)
Jag har kört ca 1200-1300 mil so far, tror jag.
Jag vet inte om vv bytts på min bil under tidigare år/ägare men jag kunde konstatera att den vv jag rev ur var den oisolerade varianten. Den var rätt "grötig" men inte alarmerande igensatt. Jag bytte ventilkåpspackning i samma veva också och vad som gav bäst resultat enskilt vet jag inte, men motorn luktar inte bränd olja längre.

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
I see! Bara nyfiken, min har aldrig strulat, fast iofs har jag isolerad vv. Ventilkåpspackningen tror ja läcker lite, typ 5 droppar per 500 mil :P Ingen fara, jag brukar hålla koll så :)
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
F-Tar, skönt :-)
Då tycker jag du ska lägga dig på soffan och ta en pilsner. Verkar inte vara nåt att oroa sig för.
Den isolerade vv blev väl standard 2003, eller åtminstone i vår "cold climate" region av världen.
Vill du byta ventilkåpspackning så finns instr. här på AP som t.ex jag följde. Det var inte svårt jmf med vv. Det som var slående var hur otroligt torr och kass den gamla packningen var. Som stenhård torkad lakrits. Runt tändstiftsbrunnarna var det som glas.

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Haha! De ska ja göra, en 3,5 få de bli :) ute å sladdar i den sista snön nu ;) ja min e nog aldrig bytt :p kommer de att läcka mer så måste ja byta såklart :) än så länge e de lungt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.