|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Behöver nu lite hjälp igen med våran Bmw 328i e36. Problemen är som så att den går väldigt oroligt på tomgång nu, beter sig som att den misständer en aning, eller ja, inte så lite kanske, men verkar dock gå på alla cylindrar iaf. Något är väldigt galet! Bilen hade även för höga avgasvärden när vi mätte det i förrgår, kommer inte ihåg allt, men hc och lambda var för högt iaf. Bakgrund till problemen: Fick några 2:or på bes, (avgasvärden, bromsrör) så bilen blev ståendes i ca två veckor då vi bytte alla bromsrör och bromsslangar och lambdasonderna mm, bilen stod upphissad snett (alltså bara hissad på ena sidan) i nästan 2 veckor - Om det nu kan spela in? När allt var färdigt hade farsan bilen till sitt jobb, men på vägen hem började den gå skitilla, gick på bara 5 cyl... Så vi plockade bort alla tändspolar, och där var fullt med olja i alla brunnar!! Så ventilkåpspackningen m. tillbehör byttes och så var det problemet löst! Vi rengjorde även vevhusventilationen, ifall det var den som orsakat problemet, vi blåste ur och spolade igenom och det var mycket skit där! Tändstiften byttes också nu, då det endå var dags. Tändspolarna syns det inga fel på, och dem skuter inte iväg några gnistor som syns iaf. MEN!? Bilen går ju som sagt fortfarande som skit, som jag beskrev i början... Vi byggde även om till raka rör under dem 2 veckorna bilen stod still, och visst, det kan läcka lite nån stans och påverka avgasvärden, MEN den borde inte gå illa i motorn, och det borde väl inte ha sådan betydelse med motstånd och skit så att den går som piss efter? 2.5 från katt och bakåt btw. Vi har även gått över allt med startgas ifall vi råkat peta ur någon slang eller liknande, men det verkar inte vara något läckage någonstans... Vill ha era tips då vi börja få slut på idéer! Har ju tyvärr ingen möjlighet att läsa felkoder för tillfället, men om vi inte lyckas hitta nåt fel innan onsdag åker bilen in på verkstad... Men vill ju helst undvika det :) Saker som är gjorda: ** Lambdasonder (beg) ** Tändstift ** Olja byttes i somras ** Luftfilter(Öppet, som tidigare) ** Ventilkåpspackning ** Vevhusvent. Rengjord. | |
|
Är den även svårstartad ibland? Testa att byta kamaxelgivare och vevaxelgivare |
|
| Du råkade inte skifta kontakterna till lambdasonderna, lätt hänt. Mvh Emil. | |
|
Prova att lossa kontakten till LMM, går den bättre eller lika illa med kontakten borta är LMM troligen trasig (pga olja från sportluftfiltret)... Har du gjort felkodsavläsning? Om inte gör det. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ah vad skönt med lite aktivitet här äntligen, trodde ni hade lämnat mig i sticket :p Bilen är inte svårstartad faktiskt, är det tecken på kamaxelgivare och vevaxelgivare isåfall eller? Kontakterna till lambdasonderna har vi testat att skifta, ifall detta skulle hänt, men det blir ingen förbättring där... Testade att lossa lmm, tycker inte det blir någon skillnad på tomgången då, men när man däremot kopplar in kontakten igen, så hostar bilen till och tomgången blir bättre någon millisekund sen är den likadan igen. Jag har nu läst lite felkoder iaf, lånade ett autocom instrument av en bekant, Pappa råkade tyvärr rensa felkoderna som låg där innan jag hann se :p Men det som ligger där hela tiden är: DTC Beskrivning: 25 - Effektsteg förvärmning lambdasond -1 Kan detta göra att bilen går så illa verkligen? Tänkte försöka mäta upp lambdasonderna nu, har forskat lite hur man gör så ska iaf testa... Ska även köra en runda med bilen och se om det kommer upp fler felkoder, det var iaf ett par till hann råkade raderade dem gamla där, kanske krävs en liten runda för att vissa ska komma? |
|
|
Prova att köra utan LMM inkopplad, då skall den gå in i ett "nödläge" och fungera. Känns motorn bättre då kan det vara LMM som är trasig. LMM ger inte alltid felkoder. En trasig lambdasond kan ge dålig motorgång inklusive tomgången. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej, tack! Ska testa att köra en runda med den urkopplad då... Var ute och testade att mäta sonderna innan, men lyckas fan inte.... Jag har 4 sladdar, svart, vit, röd, gul Någon som vet hur man mäter upp dessa? |
|
|
Sådär, har varit ute och provkört bilen en runda nu (bytte en av lambdasonderna, så felkoden på förvärmningen togs bort innan vi åkte ut) Testade dock inte utan lmm inkopplad... Har nu fått tre ny felkoder iaf, vet inte vad jag ska tro egentligen... 202 Lambda Regulation Bank 1 Post Cat 203 Lambda Regulation Bank 2 Post cat 212 VANOS Bank 1 -Mechanical Vad tror ni om det här? Vet inte hur pass man ska lita på det? Om det är lönt att beställa två helt nya lambdasonder? Jag lyckas hursomhelst inte mäta upp dem jag redan har, får inget värde på 4 olika sonder, så antar att jag gör fel!? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.