|
|
|
|---|---|
Gunget |
Hej, Jag har en 525dAT Touring M-Sport -09 och det är snart dags för service nummer 2 (bilen har gått ca 4800 mil) och jag har ringt ett par auktoriserade serviceverkstäder i Stockholmsområdet (Bavaria och Bilcentralen) för att få en prisuppskattning. Eftersom bilen själv "säger till" om vad som måste göras så var det svårt att få exakt pris, men jag har fårr följande uppskattningar: Olja, filter, bromsvätska, mikrofilter - ca 5500 kr Som ovan + bränsle- och luftfilter - ca 8000 kr Tycker spontant att det känns dyrt....eller är detta vad man får vara beredd på att betala? |
|
Bara filtren kostar väl en 1000-1500kr och sedan ca 6l olja för 250kr/l. Det är nästan 3000kr i materiel (verkstadspriser, inte billigaste från ebay). Bromsvätska kostar väl en 1000kr att få bytt. Så det är nog vad du får räkna med på BMW. Kolla med Mekonomen, Mecca mfl och jämför. Du kan spara rätt mycket på att beställa ex olja från Mapodo. |
|
| 250 kr litern för olja och då med rabatt som verkstaden har på olja? Vad är det för speciell olja? | |
|
Jag bytte själv på min: Motorolja+filter,bränslefilter,luftfilter (svårast) cupéluftfilter, bromsvätska,Båda remmarna(ingen spännare) Allt för ca 1500:- det mesta Bosch. Vi har en bra leverantör. Obs oljan ingår inte i priset.(annan leverantör). Mvh Jonas B. |
|
| Oljemängd i min 525da-08 blev 8,3 liter. | |
| Jag gissade bara att det var mindre olja i x25d, men det är tydligen samma som i 30d och 35d. Oljan är Castrol SLX prof eller EDGE LL04 och den brukar kosta i de regionerna på verkstad eller i butik. Kostar dock 100kr/l från Tyskland. | |
|
Vad kör ni för viskositet som har bensinare? Jag tycker den drar ganska mkt olja med väldigt tunn olja. |
|
| Idioten som konstruerade luftfilters placering på 3liters dieseln (525d/530D) borde det vara skottpengar på! Jag gav upp efter 45min. Körde till en riktig mek som höll på 1 timme! | |
| EDGE LL04: 112 kr litern på oljemagasinet.. | |
Gunget |
Slutsatsen är med andra ord att enda sättet att komma ner i kostnad är att serva själv. Eftersom bilen är relativt ny och bara har rullat 4800 mil så vill jag nog ändå ha den där stämpeln i serviceboken... |
| Köp oilja och ta med. Det spar du säkert 1000kr på. Då blir totalen inte lika blodig. Har du bara "rätt" olja med så har de inget emot att hälla i din och ändå ge dig stämplen. | |
|
Jag räknar med att ha min bil i ca 10 år,min förra hade jag i 8,5 år. Då kan man göra allt själv i tidigt skede om bilen är bra vill säga. Mvh Jonas B |
|
|
Jag gjorde nyligen motsvarande sevice på min 530d -07. BMW ville ha 9200:-. Schmiedmann tog 4400:-. Jag servade på Schmiedmann. Bara på oljan skiljer det cirka 1000:- mellan offerterna. Båda är Castrol LL04. Kontaktade mitt försäkringsbolag innan jag valde och frågade om val av verkstad spelade någon roll för eventuella framtida ersättningsärenden. Fick svaret att de inte hade krav annat än att service skall utföras enligt BMWs anvisningar. cme "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
|
Det bör vara ganska lätt att få reda på vad som ska göras nu. Allt står i ju i idriven. Luftfilter samt bränslefilter bytts inte vid andra oljebytet med vid var tredje. |
|
|
Jag bytte ALLT för att få en ny "nollpunkt". Bytt olja var 1200 mil sedan jag köpt min bil då jag handlar oljan så pass billigt är det "gött" att veta att den kommer att funka för mig läääänge. Bränslefiltret var enkelt att byta,men inget sägs om den slangklamman som sitter på inloppet då det är en specialare av BMW som man ersätter med en vanlig som man kan ha flera ggr. Tips: Köp:Länk Där står massor så som luftning av dieselfilter..... Mvh Jonas B. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.