|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Sjukt detta. :( fan går inte att lita på någon. Kannon bra tråd kanske kan hjälpa någon att inte bli lurad |
|
| Usch ja. Kan bli riktigt jobbigt om man råkar köpa en sån bil, den blir ju nästan osäljbar när allt kommer upp till ytan. Men man blir inte förvånad längre, folk gör vad som helst när det luktar tusenlappar! | |
| Någon som kan kolla upp hpr166 | |
| Det finns 2st X5:or -08 som är skruvade just nu på blocket, den ena är tillbakadragen 20.000 mil. ja du läste rätt. | |
| Du glömde länka.. Annars är din post värdelös. | |
|
Kan väl varna för denna då, då den ligger ute på blocket just nu. Vill dock påpeka att skruvningen är från en tidigare ägare. UMZ483 - E39 528 -99. Detta är då från en carfax rapport: 2010-01-11 305 940 Fordonet besiktat av Bilprovningen i Fosie, Sverige. 2010-01-21 179 374 Fordonet besiktat av Bilprovningen i Fosie, Sverige. Den hade alltså gått negativt ~12600 mil på 10 dagar. |
|
|
Med tanke på Komus inlägg där det så flagrant finns ett fel och där bilen dessutom är besiktigad på samma station är det för mig fortfarande fullständigt förvånande att man bara registrerar kilometerställningen och inte reagerar på om den blivit lägre än föregående besiktning. Mätarställningen påverkar inte bilens säkerhet eller andra viktiga egenskaper men varför ens notera den om man sen skiter i det när det blir galet? Om den är lägre skulle bilen inte få gå igenom, körförbud bums tills dess att man visat på varför och hur den ändrats. Kanske inte skulle hjälpa men om bilen får körförbud går den åtminstone inte att sälja. Niklas Fransosen |
|
|
Jo jag har också reflekterat över det, tycker att iom att besiktningsmannen enkelt kan se mätarställningen vid senaste besiktning så måste det ju finnas något dem kan göra. Däremot händer det ju också att besiktningsmannen slår in fel mätarställning. Detta hände mig här för en månad sedan när jag besiktade min M535, den hade då gått 26478 mil, men dem skrev att den hade gått 26748 mil. (Han råkade alltså bytta plats på två siffror) Sen är det ju självklart stor skillnad när 2 siffror har bytt plats, gentemot när bilen har gått -12000 mil sen senaste besiktningen. Kan ju även rekommendera alla er som besiktar bilen att kolla noga på protokollet så att milen stämmer, det kommer jag göra i fortsättningen :) |
|
|
Anledningen till att besiktningen inte bryr sig när ställningen är lägre är för att det faktiskt inte är lag på att bilen ska ha mätarställning överhuvudtaget. ------- //Lövet |
|
|
...och tyvärr är det inte olagligt att skruva mätare i Sverige. MEN det är olagligt att sälja en bil som skruvats tillbaka utan att upplysa köparen om att mätarställningen är felaktig. I Tyskland har de hårdare lagstiftning kring detta och det är rätt hårda straff. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om man nu skulle byta ett kombiinstrument på en äldre bil utan att ställa om mätarställningen och sedan inte få bilen godkänd på besiktningen. Det är självfallet orimligt... MVH Christofer |
|
|
Länk BMW 645 Reg nr: UPP697 Chassi nr: WBAEH71040B290735 Kilometerställning enligt BMW Centraldata: 218 055 km Uppgivet i annons: 70 000 km Besiktningsdatum: 2014-04-26 Vägmätarställning: 68521 km Dessutom produktionsdatum 2003-10-23 men annonseras som årsmodell 2005. |
|
|
Hoppas att Jozef inte visste om det själv. Ännu värre om det är han som skruvat! PowerBörsen är väl kanske inte det bästa stället att försöka kränga en skruvad bil;) Nu vet alla om det och bilen ser ju verkligen fin ut. Då kan han sälja den till ett adekvat pris, tycker jag. EB |
|
|
Halvrelevant eftersom killen försöker byta bort den mot BMW Regnummer UDA306 UDA 306 VIN YV1SW52X742359152 V70R AWD -04 10.000 mil på mätaren. Besiktad med 32.000 mil på mätaren. Länk Länk ------- //Lövet |
|
|
635:ans ägare heter inte Jozef i alla fall. Vanligt Svenskt namn. Kreditköp och körförbud. En äldre ägare mellan 2004-2012 i Höllviken. Nuvarande ägare köpte bilen av bilfirma 2012. Bilen är Svensksåld så all besiktningsinformation finns att hämta hos bilprovningen. |
|
|
645:ans menar jag... |
|
|
Ganska korkat att skruva en svensksåld bil eftersom mätarställningen dokumenteras vid varje besiktning. Det borde även märkas på bilen. En bil som gått 7 000 mil känns ju nästan som ny. Det gör inte en bil som gått 21 800 mil. |
|
|
JZA874 Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Hur kollas detta upp? Ska iväg imorgon och kolla på en bil men såg nu att den är med här i tråden... DOR070 Spontant så struntar jag i den och behåller min Audi som jag skulle ha bytt bort. |
|
|
Länk. Hände något 2015. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.