|
|
|
|---|---|
|
Så, jag hade min bil inne på service förra veckan. De bytte olja bland annat. Så häromdagen när jag åkte till jobbet så kände jag att det luktade bränt. Tänkte att det var utifrån och körde vidare. Idag luktade det igen och rök från från motorn då öppnade jag och kollade och märkte att det var kladdigt runt locket där man fyller på olja. Åkte hem (var på jobbet) kollade om locket satt på ordentligt och lät den svalna. Torkade av all olja som var vid locket och testade att köra en sväng igen. När jag stannade och kollade så var det samma sak. Vad kan det bero på? Har läst att folk har haft vevhusventilation som fryst eller något, men det har ju inte varit så kallt! Ska det vara någon packning i locket? Sitter ingen där nu nämligen. Tacksam för svar | |
| de har fyllt för mycket olja kanske? | |
| Nja när jag kollar med stickan är den en bra bit under max. Hälften typ | |
|
Låter som om den "vevhusventilerar". Om du tar bort påfyllningslocket med motorn igång, "blåser" det då rätt bra? Det normala är i regel att det inte blåser, snarare ett lättare "sug". Ett ytterst lätt "blåsande" kan vara OK. En normalt fungerande motor får i regel lite lägre, mindre stabil tomgång med bortskruvat påfyllningslock, tomgången stabileras så fort man sätter tillbaka locket. En vild gissning kan vara att din vevhusventilation inte funkar som den skall, dvs den håller på att bli igensatt. |
|
|
Kolla först så att locket har packningen kvar och att den är hel - det skall vara en platt gummipackning som tätar mot övre delen av kanten runt själva hålet. Det är ingen o-ring så om man tittar lite slarvigt kanske man inte ser att det faktiskt är en packning i locket... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kollade om "blåste" och det gör det, i stötar typ. ska kolla packningen på locket... Vad kostar det ca att fixa om det är vevhusventilationen som inte fungerar? Är det inte JÄVLIGT konstigt att detta sker 1 vecka efter att den varit på service? | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag kan ju tycka att det är lite konstigt att man inte observerar detta vid service kanske, men eventuellt var det en mekaniker som bara gör exakt vad som står i arbetsordern och bara byter olja o filter o liknande och sen går på nästa bil. Jag vet inte, lite dåligt tycker jag det är. I andra trådar har man sagt att ett byte av vv brukat ligga på 6-7 tusen, men andra offerter (dyrare) har förekommit också har jag läst. Vet inte hur det är på en 316, om det är lätt/svårt. Många (här på AP) brukar utföra detta själva hemma i garaget, jag gjorde det själv på min 330 för nån vecka sen. |
|
Tack så mycket för svar! Ska dra till en mek och kolla... Men hur svårt är det om man skulle ge sig på det själv? Om man är super nybörjare. |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag har aldrig ens lyft på huven på en 316, så jag vet inte hur VV ser ut och är gjord på en sån maskin, min 330 är min första BMW. Kanske nån annan på AP kan ge mer info gällande detta på just 316. Det jag tyckte var svårast var att det var så trångt att göra jobbet. Man behövde pilliga fingrar och mycket tålamod. Det är inte "svårt" men bara jäkla bökigt. Jag är strax över "normalhändig", har en hobbybil som jag kan skruva med också, men lite mekanisk känsla så att säga, är bra att ha. Är du supernybörjare, så... hm nja. Men återigen, på en 316 kan det vara betydligt lättare, jag vet inte. Sb |
| Verkstaden sa att det bara var locket. Kostigt.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.